3 اثر صنایع دستی خراسان شمالی در راستا دریافت مهر اصالت یونسکو

به گزارش ایران 20 دانلود، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی از راهیابی 3 اثر تولیدی هنرمندان صنایع دستی استان به مرحله ارزیابی مهر اصالت بین المللی یونسکو اطلاع داد.

3 اثر صنایع دستی خراسان شمالی در راستا دریافت مهر اصالت یونسکو

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان امروز دوشنبه 22 آذرماه 1400 با اعلام این خبر گفت: در دوره پاندمی کرونا هیچ گونه ارزیابی ملی و بین المللی در حوزه صنایع دستی انجام نشد و آخرین ارزیابی مربوط به سال 1398 است که در این سال بر اساس فراخوان داوری مهر اصالت ملی که از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، از میان 10 اثر راه یافته به داوری ملی، سه اثر از صنایع دستی استان مورد تأیید کمیته ارزیابی مهر اصالت ملی کشور نهاده شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی افزود: از آثار صنایع دستی استان در رشته های چوب، حجاری روی سنگ، البسه محلی و سنتی، دست بافته های داری، گروه های چرم، پارچه های رودوزی، سفال و سرامیک پیروز به دریافت نشان ملی مرغوبیت در سال 1398 شدند.

او با بیان اینکه شمار آثار صنایع دستی دارای نشان ملی مرغوبیت به 64 اثر در استان رسیده است، گفت: چهار اثر نیز دارای مهر اصالت یونسکو است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی با اشاره به این که بر اساس اعلام فراخوان ارزیابی مهر اصالت بین المللی در سال 2021، آثاری که پیروز به اخذ مهر اصالت ملی در سال 1398 شده اند، می توانند در این دوره از ارزیابی شرکت نمایند، گفت: سه اثر صنایع دستی خراسان شمالی بعد از تشکیل پرونده، برای ارزیابی و دریافت مهر اصالت یونسکو 2021 (نشان بین المللی) ارسال می شوند که این آثار در رشته های ابریشم بافی (جلیقه زنانه)، ابریشم بافی (چارقد یا روسری ابریشمی) و گلیم پلاس هستند.

قهرمانیان زمان اعلام نتایج ارزیابی بین المللی مهر اصالت یونسکو را خاتمه امسال و فروردین ماه سال 1401 بیان کرد.

او اظهار کرد: هم اکنون در خراسان شمالی بیش از 16 هزار هنرمند در حوزه فراوری صنایع دستی و در بیش از 61 رشته فعالیت دارند.

مهر اصالت ملی گواهی است که به محصولات فراوریی صنایع دستی ترجیحاً بومی هر استان متناسب با معیارهای مشخص شده در سطح ملی تعلق می گیرد و در مرحله نهایی منتخبی از این آثار به منظور شرکت در ارزیابی نشان بین المللی مرغوبیت صنایع دستی یونسکو و سایر رویدادهای بین المللی برگزیده خواهند شد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1939

به "3 اثر صنایع دستی خراسان شمالی در راستا دریافت مهر اصالت یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 اثر صنایع دستی خراسان شمالی در راستا دریافت مهر اصالت یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید