کرم ضد آفتاب و پیشگیری از چین و چروک پوست

به گزارش ایران 20 دانلود، کرم ضد آفتاب عاملی موثر در جلوگیری از ایجاد سرطان های پوستی و پیشگیری از چین و چروک زودرس پوست است که استفاده از آن برای همه افراد ضروری است.

کرم ضد آفتاب و پیشگیری از چین و چروک پوست

امروزه با پیشرفت علم و فناوری بویژه در شاخه پوست و مو، می توان چروک های پوست را برطرف کرده و پوستی صاف و جوان داشت، اما بهترین و ارزان ترین راه برای داشتن پوست جوان و شاداب پیشگیری از ایجاد چین و چروک در پوست است. اگر به عواملی که باعث پیری زودرس و بروز چین و چروک می گردد توجه کنیم، داشتن صورتی صاف و به دور از هرگونه چین و چروک حتی در سنین بالا کار دشواری نیست. هر لحظه ای را که انسان در بیرون از خانه سپری می کند، پوستش در معرض آسیب قرار می گیرد. هنگام رانندگی، هنگام صرف ناهار در تراس یک رستوران، و یا موقع لذت بردن از گردش در پارک، پوست انسان در معرض خطر اشعه ها قرار می گیرد. بنابراین نحوه انتخاب و استفاده از ضد آفتاب ها، باید تبدیل به یک عادت نرمال در زندگی روزانه گردد.

علل پیدایش چین و چروک

  • ژنتیک: یکی از مهم ترین دلایل چین و چروک زودرس پوست، ژنتیک است. برخی افراد ذاتا از پوستی مقاوم در برابر نور آفتاب و عوامل مخرب محیطی برخوردارند و تا سنین بالا نیز در برابر پیدایش چروک در صورت مقاومت می کنند و بعکس برخی نژادها خیلی زود و در سنین جوانی دچار چین و چروک و شکستگی های پایدار می شوند.
  • نوع پوست: عامل دیگری که در پیدایش چین و چروک پوست موثر است، نوع پوست افراد می باشد. پوست های خشک شکننده تر از پوست های چرب بوده و زودتر دچار چین و چروک می شوند. افرادی که زمینه آلرژی پوست یا درماتیت آتوپیک دارند اغلب دچار خشکی پوست بوده و باید مراقب پیدایش چین و چروک های زودرس باشند. پوست های چرب اغلب دیرتر دچار چین و چروک شده و نسبت به پیدایش سرطان های پوست نیز تا حدودی مقاوم تر هستند.
  • اشعه ماوراء بنفش: یکی دیگر از عوامل موثر در پیدایش چین و چروک صورت، اشعه ماوراء بنفش است که منشأ آن می تواند نورخورشید و یا لامپ های کابین های سولاریوم باشد. هیچ عاملی برای پوست انسان مخرب تر از اشعه ماوراء بنفش A و B نیست. اشعه ماوراء بنفش B موجب آفتاب سوختگی و پیدایش سرطان پوست می گردد و اشعه ماوراء بنفش A نیز موجب پیدایش چین و چروک پوست، برنزه شدن پوست و کمک به اشعه ماوراء بنفش B در پیدایش سرطان پوست می گردد.

انواع کرم ضد آفتاب

  • شیمیایی: ضد آفتاب های شیمیایی اشعه UVA و UVB را بلوکه می کنند و حاوی مواد شیمیایی می باشند که اشعه را جذب می کنند.
  • فیزیکی: ضد آفتاب های فیزیکی حاوی اکسید تتانیوم و اکسید روی هستند که اشعه UVA و UVB را منعکس می کنند و برای افرادی که نسبت به مواد شیمیایی حساسیت دارند مناسب هستند.

نکاتی در استفاده از کرم ضد آفتاب

  1. شماره فاکتور محافظت (SPF): شماره فاکتور محافظت کرم ضد آفتاب نشان دهنده این است که پوست چه مدتی می تواند بدون سوختگی، در معرض آفتاب قرار بگیرد. مثلا SPF15 نشان می دهد که این کرم تا 15 بار در برابر سوختگی از پوستتان محافظت می کند. وقتی این عدد از 50 بالاتر می رود، دیگر این قانون صدق نمی کند. پس SPF30-50 به اندازه کافی مناسب است. در هنگام ورزش در فضای باز که با تعریق همراه است، همچنین برای رفتن به ساحل و استخرهای روباز بایستی از کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر استفاده کرد.
  2. گستردگی طیف کرم ضد آفتاب: دو نوع اشعه از خورشید ساطع می گردد، اشعه UVB و اشعه UVA. کرم های ضد آفتاب با طیف گسترده، از پوست در برابر هر دوی این اشعه ها محافظت می کنند.
  3. تناسب کرم ضد آفتاب با چربی پوست: برای پوست های چرب یا مستعد آکنه باید از ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کرد. اگر پوست خشک است باید از ضد آفتاب های حاوی مرطوب کننده استفاده گردد. برای بچه ها هم باید از ضد آفتاب مخصوص استفاده کرد.
  4. میزان استفاده از کرم ضد آفتاب: کرم های ضد آفتاب، باید کل سطح پوست در معرض آفتاب را پوشش دهند. مقدار مناسب کرم ضد آفتاب برای صورت به اندازه یک سکه کوچک است. اگر کل بدن در معرض نور خورشید است به اندازه یک سکه به ناحیه شکم، یک سکه برای پشت، یک سکه برای دست ها و دو سکه برای پاها کفایت می کند.
  5. زمان استفاده از کرم ضد آفتاب: بهترین زمان برای استفاده از کرم ضد آفتاب حدودا 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه است. در این صورت کرم ضد آفتاب کاملا در پوست نفوذ کرده و از آن محافظت می کند.
  6. تکرار استفاده از کرم ضد آفتاب: هر چند ساعت یکبار بسته به نوع پوست کرم ضد آفتاب باید تجدید گردد، حتی اگر ضد آب باشد. کرم ضد آفتاب برای پوست های روشن هر دو ساعت یکبار، برای پوست زیتونی هر 4-3 ساعت و برای پوست خیلی تیره، روزی سه بار باید تجدید گردد. هنگامی که در استخر هستید، هر بار که از استخر بیرون آمدید مجددا آنرا تکرار کنید.
  7. عدم استفاده از ضدآفتاب در اطراف چشم ها: اولین قسمت از صورت که نشانه های پیری در آن ظاهر می گردد؛ دور چشم هاست. بنابراین باید از ضد آفتابی استفاده کرد که برای دور چشم ها مضر نباشد.
  8. استفاده از ضد آفتاب برای پوست سر، گوش ها و لب ها: از آنجا که سرطان پوست همه قسمت های بدن را درگیر می کند، بایستی از ضد آفتاب های فاقد چربی موجود در بازار برای این نواحی استفاده کرد.
  9. توجه به تاریخ مصرف کرم ضدآفتاب: تاریخ مصرف کرم ضد آفتاب باید چک گردد و تیوپ آن در معرض نور خورشید قرار نگیرد.

این روزها افراد بیش از پیش به فکر زیبایی چهره و جوان ماندن پوست صورت خود هستند و این امر تنها به بانوان مربوط نمی گردد. آقایان نیز بیشتر از گذشته برای پیشگیری و درمان چروک صورت به متخصصان پوست مراجعه می کنند و همواره به فکر یافتن راهی برای به تعویق انداختن پیری پوست و چهره خود هستند. استفاده مناسب از کرم ضد آفتاب، روشی موثر در مراقبت از پوست در مقابل اشعه های خورشید است که همه افراد در هر دره سنی باید از آن استفاده کنند.

منبع: setare.com
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1378

به "کرم ضد آفتاب و پیشگیری از چین و چروک پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرم ضد آفتاب و پیشگیری از چین و چروک پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید