کاداستر، پیش احتیاج اعمال مالیات بر خانه های خالی ، پایانی برای دلالی و احتکار مسکن

به گزارش ایران 20 دانلود، درحالی که فشار نظام مالیاتی در کشور روی دوش اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه است، با ایجاد نظام کاداستر مالیاتی در کشور، می توان این فرایند را عادلانه، هدفمند و هوشمند کرد.

کاداستر، پیش احتیاج اعمال مالیات بر خانه های خالی ، پایانی برای دلالی و احتکار مسکن

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

گروه اقتصادی خبرنگاران، در دو بخش پیشین از پفراینده ویژه زمین بی صاحب، به آنالیز کارکرد­­های سامانه های اطلاعات مدیریت زمین در کنترل و برنامه ریزی بازار زمین و مسکن؛ همچنین به وابستگی و تأثیر پارامتر مسکن به عنوان یکی از مهم ترین ملزومات مورد احتیاج یک خانواده و تأثیرات ناشی از عدم توانایی تأمین آن و کاهش تمایل به تشکیل خانواده و ازدواج پرداختیم. حق زمین نیز به عنوان اصلی ترین حقوق هر فرد در کشور، معرفی گردید. در این قسمت، به کارکردهای اقتصادیاتی سامانه های اطلاعات مدیریت زمین می پردازیم.

متاسفانه بخشی اساسی از بودجه هرساله کشور، منابع اقتصادی فروش نفت خام است که از بودجه جاری مانند حقوق و مزایای کارمندان تا بودجه عمرانی کشور را شامل می گردد. نفت در بازار جهانی با استفاده از دلار مبادله می گردد؛ درنتیجه درآمد آن با جهش های ارزی که در کشور اتفاق می افتد، نوسان دارد. از طرف دیگر، هیچ گاه میزان فروش نفت ثابت نبوده و همین عامل، باعث شده که برای جلوگیری از کسری بودجه، بودجه فعالیت های عمرانی کم یا حذف گردد یا حتی در مواقع بحرانی، دو.لت به سراغ اصلی ترین سرمایه آینده کشور؛ یعنی، صندوق توسعه ملی می رود که برداشت بی رویه از منابع این صندوق، پیامدهای منفی برای کشور خواهد داشت.

پفراینده زمین بی صاحب | بخش مقدماتی؛ گرانی دلار و پرواز قیمت ملک / دلیل نابسامانی بازار مسکن در ایران چیست؟!

پفراینده زمین بی صاحب | بخش دوم؛ نابسامانی مسکن سد راه توسعه کشور / وقتی فرزند نورسیده صاحب زمین می گردد

از سوی دیگر در سال های اخیر حلقه تحریم در بخش فروش نفت سنگین تر شده است به طوری که در بودجه سال آینده، فروش یک میلیون بشکه در روز، پیش بینی شده و البته از نظر کارشناسان اقتصادی این مقدار هم محقق نمی گردد. این یعنی نفت خام و درآمد حاصل از آن، درآمدی مطمئن برای برنامه ریزی اقتصادی نیست.

صاحب نظران معتقدند همانند سایر کشورها، درآمد اقتصادیاتی به عنوان یک درآمد پایدار که از داخل تامین می گردد بهترین منبع درآمدی برای بودجه است که عواملی مانند تحریم نمی تواند به ثبات و میزان آن لطمه­ای بزند. پس درآمدی مطمئن و مصون از تأثیرات خارجی است.

طبق نمودارهای زیر که از منابع مرکز آمار تهیه شده است، شاهد افزایش در میزان درآمدهای اقتصادیاتی هستیم؛ اما همچنان بودجه کشور بوی نفت به خود دارد و این یعنی ما احتیاج به سازوکارهایی داریم که بتوان فرایند افزایش در­آمد اقتصادیاتی را بهبود بخشید و از جهت دیگر، هر چه این درآمد افزایش یابد، به طبع وابستگی بودجه کشور به خام فروشی، کم تر شده و مانند کشورهای توسعه یافته، به اقتصادیات متکی خواهد شد.

در لایحه بودجه سال آینده، درآمدهای اقتصادیاتی به علاوه عوارض گمرکی 195 هزار میلیارد تومان فرض شده است؛ میزانی که تا 300 هزار میلیارد تومان قابل افزایش است، اما همتی برای تحقق آن وجود ندارد.

علاوه براین، در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، با استفاده از اقتصادیات، نقدینگی موجود در فضای اقتصادی کشور را به سمت فراوری و ایجاد ارزش افزوده راهنمایی می نمایند؛ همان شعاری که از سوی رهبر انقلاب، رونق فراوری نامیده شده است. با این کار، اگر سرمایه ای راکد بماند یا برای دریافت سود فلان درصدی در بانک سپرده گذاری گردد، با وضع مقدار معین شده ای اقتصادیات، صرفه اقتصادی را از این کار گرفته و بازارهای مولد برای جذب سرمایه جذاب تر می گردد که ضمن ایجاد رونق و اشتغال، به توزیع درآمد عادلانه در بین شهفرایندان، یاری می نمایند.

در زمینه اقتصادیات، موردی که گویی عمدا مغفول مانده، اقتصادیات بر عایدی سرمایه است که عدم اجرای آن، فشار اقتصادیات را بر قشر ضعیف و محروم جامعه قرار می دهد. در آنالیز اقتصادیات برعایدی سرمایه در بخش مسکن با استفاده از سامانه های اطلاعات مدیریت زمین که در آن ها تعداد و میزان املاک و زمین های افراد، تعیین و ثبت شده است، به معین اقتصادیات اشخاص می پردازند.

اقتصادیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن می تواند جلوی دلالی ها و سوداگری های بازار مسکن را بگیرد و قیمت های نجومی و کذایی ملک در کشور را کاهش دهد. خانه های خالی از سکنه که چندی است بحث آن در کشور داغ شده و وجود افراد ثروتمندی در کشور که یا اصلا اقتصادیات نمی دهند؛ یا اگر اقتصادیاتی پرداخت می نمایند، غیرواقعی است، از دیگر موارد استفاده از کاداستر یا همان حدنگار است.

در اقتصادیات بر خانه های خالی؛ با ثبت تعداد این واحدها- به نام فرد در هر منطقه- اقتصادیات بر آن واحد به گونه ای معین می گردد که اولا بلااستفاده نگه داشتن این واحد به صرفه نباشد و ثانیا، با ورود این واحدها به بازار عرضه، قیمت فروش و اجاره واقعی شده و در نهایت، سوداگری و احتکار از این بازار برچیده گردد.

کارکرد سامانه های اطلاعات مدیریت زمین و در رأس آن، کاداستر، در زمینه اقتصادیات چگونه است؟

کاداستر در چند رده مختلف می تواند به نظام اقتصادیاتی یاری کند و آن را بهبود بخشد که مهم ترین آن ها شامل شناسایی کلیه اموال و املاک، ارائه بعضی اطلاعات توصیفی تخصصی، تهیه نقشه های اقتصادیاتی، تکمیل بانک اطلاعاتی نظام اقتصادیاتی کشور و در نهایت، شناسایی املاک مشمول با توجه به معیارهای عادلانه است.

بنابراین کاداستر فرایندی ایجاد می نماید که با توجه به وجود انواع اطلاعات و جامع بودن آن که با به روزرسانی مداوم نیز همراه است، به شفاف سازی، عدم ایجاد رانت، کاهش خطا و رعایت عدالت در اخذ اقتصادیات منجر خواهد شد که همه این ها موجب کاهش فساد، جلوگیری از فرار اقتصادیاتی و افزایش درآمد اقتصادیاتی دولت هاست.

در کاداستر، اطلاعات مالکیتی افراد حقیقی و حقوقی بر زمین، واحد مسکونی، ویلا، آپارتمان، برج، مرکز خرید، رستوران و...، در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت می گردد؛ این اطلاعات به پایگاه داده ثبت احوال برای تعیین شدن افراد یک خانواده متصل شده که با این کار، میزان دارایی ها و اموال خانوار تعیین می گردد. سپس؛ با اتصال این موارد به اطلاعات شبکه بانکی و...، هوشمندترین، پرقدرت ترین و کارآمدترین بانک اطلاعاتی و پایگاه داده جامع ایجاد می گردد که گردش اقتصادی و اموال هر فرد را در سامانه ثبت می نماید که برای مدیریت زمین، نوع کاربری و استفاده آن و در نهایت، برای معین و اخذ اقتصادیات و شفافیت فعالیت های اقتصادی به کار گرفته می گردد.

البته این کارکرد بسیار مطلوب کاداستر در بهبود نظام اقتصادیاتی و سایر موارد، مستلزم تصحیح قوانین کاداستر کشور و نیل به کاداستری چندمنظوره است که با عنوان کاداستر جامع در جهان شناخته شده است. در واقع، اگر هزینه ای در بهبود برنامه ها و قوانین و حرکت به سمت ایجاد کاداستر جامع انجام گردد، با توجه به کارکرد بسیار سازنده آن در حوزه های مختلف، هزینه های اجرا به سرعت جبران خواهدشد؛ پس سرمایه گذاری مطمئنی برای کشور محسوب می گردد.

در این قسمت به کارکردهای اقتصادیاتی سامانه های کاداستر و لزوم وجود آن ها برای کسب درآمد پایدار و تحقق عدالت اقتصادیاتی در کشور، اشاره شد. اما این موارد و سایر کاربردهای مثبت و سازنده کاداستر در حوزه های مختلف، در قالب یکسری زیرمجموعه در کاداستر شناخته می شوند که در قسمت های بعدی با آن ها آشنا خواهیدشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 629

به "کاداستر، پیش احتیاج اعمال مالیات بر خانه های خالی ، پایانی برای دلالی و احتکار مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاداستر، پیش احتیاج اعمال مالیات بر خانه های خالی ، پایانی برای دلالی و احتکار مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید