چسب چیست و کاربرد آن در صنعت چاپ چیست؟

به گزارش ایران 20 دانلود، سال هاست که بشر چسب را می شناسد. استفاده آگاهانه و ماهرانه از این مواد در بسته بندی و دیگر تولیدات از زمانهای بسیار قدیم متداول بوده است.

چسب چیست و کاربرد آن در صنعت چاپ چیست؟

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

در تبت حجاریهائی مربوط به 3300 سال پیش کشف شده که در آنها نحوه چسباندن یک روکش نازک بر روی یک قطعه الوار که احتمالا از جنس چوب درخت انجیر است، نشان داده شده است. ظرف چسب و برسی که به همین منظور به کار رفته است نیز در این حجاری ها دیده می گردد.

چسب هایی که تا سرانجام قرن نوزدهم مصرف می شد منشاء طبیعی (حیوانی، گیاهی، معدنی) داشت. در طی قرن بیستم، چسب های مصنوعی به تدریج جای خود را در زندگی روزمره و صنعت باز کردند. با این حال چسب های طبیعی نیز همچنان بازار مصرف دارند.

چسب های حیوانی عمدتا از پروتئین حیوانی ساخته شده اند. این پروتئین از پوسته و استخوان حیواناتی مثل گاو و گوسفند به دست می آید. چسب تخم مرغ نیز نوعی چسب حیوانی است.

همه چسب های گیاهی تقریبا بر پایه نشاسته و دکسترین (از مشتقات نشاسته) می باشند که از منابع گیاهی نظیر: ذرت، گندم، سیب زمینی و برنج به دست می آید. صمغ برخی از درختان نظیر اقاقیا و چسب حنا مثال های دیگری از چسب های گیاهی هستند.

امروزه چسب ها نقش مهمی در زندگی روزمره و صنایع ایفا می نمایند. هم اکنون با یک نگاه به اطراف خود می توانید چندین کاربرد را برای چسب ها را نام ببرید. اتصالات چوبی (در، میز، جایگاه و نیمکت)، ساخت کفش، صحافی کتاب، قطعات مختلف در داخل اتاق خودروها، وسائل الکترونیکی نظیر؛ رادیو، تلویزیون و … همگی نیازمند استفاده از چسب های گوناگون هستند.

بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از چسب ها در صنایع هوا و فضا رو به افزایش نهاد. هواپیماهای جدید، عمدتا از آلیاژهای آلومینیوم ساخته شده و قطعات مختلف آنها با چسب به یکدیگر متصل می شوند. امروزه اتصال فلزات به یاری چسب پیشرفت چشم گیری داشته است. یکی از آخرین دستاوردها در این زمینه، اتصال مستقل و دل آهن تراموای شهر منچستر انگلستان با چسب می باشد.

چسب ها در پزشکی نیز کاربرد دارند. در معالجه دندان ها از نوعی چسب که با تابش نور UV سفت می گردد استفاده می نمایند. همچنین در جراحی استخوان برای اتصال قسمت های شکسته از چسب های مخصوص استفاده می گردد. گفته می گردد در جنگ ویتنام چسب های سیانو آکریلات برای مداوای وقت استخوانهای شکسته سربازان به کار رفته است.

باید توجه داشت که چسب ها فقط برای اتصال دو قطعه به کار نمی فرایند، بلکه در بسیاری از محصولات خود یک جزء اساسی هستند. برای مثال، در رنگ ها، مرکبها و درزگیرها و اصولا کلیه موادی که پوشش سطحی ایجاد می نمایند، حضور عاملی که این مواد را به سطح بچسباند ضروری است.

چسب چیست ؟

چسب ماده ای است که با پخش شدن روی سطوح اجسام، آنها را به یکدیگر متصل می کندو برعکس، در مقابل جدا شدن آنها از یکدیگر مقاومت می کند، یا به طور کلی ماده خاصی که میان دو جسم همگن و یا نام ناهمگن قرار گرفته و آنها را که در نگه می دارد، چسب نامیده می گردد.

ماده که بخواهد به عنوان چسب در این طبقه بندی جای گیرد باید نه تنها بتواند سطوح دو جسم را به هم نگه دارد، بلکه همچنین در مقابل عوامل محیطی (گرما، سرما، رطوبت) و زمان، قدرت مقاومت داشته باشد.

چسب باید ابتدا سطح را به طور کامل تر نماید، یعنی به طور کامل بر روی سطح پخش گردد و پستی و بلندی های میکروسکوپی را پر کند. بنابراین چسب باید در ابتدا به شکل مایعی با گرانروی نسبتا کم باشد و سپس سخت گردد تا به شکل جامد با استحکام کافی در آید. این عمل با انجام واکنش شیمیائی یا از دست دادن حلال یا سرد شدن حاصل می گردد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1426

به "چسب چیست و کاربرد آن در صنعت چاپ چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چسب چیست و کاربرد آن در صنعت چاپ چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید