پارک علم و فناوری خوزستان برای توسعه فضای فیزیکی به حمایت نیاز دارد

به گزارش ایران 20 دانلود، رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: این پارک به لحاظ سطح فناوری در جایگاه بالایی واقع شده است ولی به لحاظ توسعه فضای فیزیکی خود به حمایت نیاز دارد.

پارک علم و فناوری خوزستان برای توسعه فضای فیزیکی به حمایت نیاز دارد

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، ایرج کاظمی نژاد بیان نمود: پارک علم و فناوری خوزستان براساس گروه بندی سه گانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گروه 2 قرار گرفته است و بر اساس شاخص های اعلام شده از سوی این وزارتخانه، این پارک به همراه شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر خود از سطح فناوری بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: پارک علم و فناوری خوزستان دارای 294 واحد فناور است که این مقدار 8/1 برابر میانگین واحدهای فناور پارک های کشور است. یکی از شاخصه های شاخص فعال بودن یک پارک، تعداد اشتغال ایجاد شده از طریق آن است که در پارک خوزستان تعداد اشتغال 2 هزار و 300 نفر یعنی حدود 2 برابر میانه مقدار اشتغال پارک های کشور، مشغول کار هستند.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: مقدار فروش شرکت های زیرپوشش این پارک، سه هزار و 530 میلیارد ریال معادل 3/1 برابر میانه فروش شرکت های عضو پارک در کشور است. پارک خوزستان با داشتن هشت مرکز رشد، 14 کانون شکوفایی خلاقیت و نوآوری و هفت شتاب دهنده در حال فعالیت است.

وی در خصوص صحبت های اخیر دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور مبنی بر اینکه پارک علم و فناوری استان جزو ضعیف ترین پارک های کشور است بیان نمود: با توجه به حساسیت دکترستاری نسبت به فناوران و حمایت همیشگی از پارک های علم و فناوری کشور، احتمالاً منظور وی این بوده که به دلیل وجود صنایع بزرگی مانند نفت، فولاد و کشاورزی در خوزستان و مسایل مرتبط به آنها، توجه و حمایت کمتری از شرکت های فناور و دانش بنیان، می شود که این امر باعث آسیب جدی به حوزه فناوری می شود.

کاظمی نژاد با بیان اینکه پارک علم و فناوری خوزستان امکان استقرار شرکت های فناور خود در یک فضای فیزیکی مناسب را نداشته و همین امر باعث دلسرد شدن جوانان فعال در حوزه فناوری شده است، گفت: پارک علم و فناوری خوزستان با وجود عمر 12 ساله خود از کمبود فضای فیزیکی به شدت رنج می برد. هم اکنون تنها دارایی ملکی پارک خوزستان یک هزار و 700 مترمربع بوده که با این حساب سرانه فضا برای هر شغل شرکت های فناور در پارک خوزستان حدود 0.7 مترمربع است.

وی ادامه داد: در 2 سال و نیم گذشته یک قطعه زمین 20 هکتاری جنب شرکت شهرک های صنعتی شماره چهار اهواز و یک قطعه زمین به وسعت پنج هزار مترمربع در جوار دانشگاه شهید چمران اهواز به پارک علم و فناوری خوزستان اختصاص یافت که متاسفانه با وجود پیگیری مستمر و طولانی بودن فرآیند مربوطه تا به امروز تحویل رسمی این 2 قطعه زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به پارک علم و فناوری محقق نشده است که امیدوارم با دستور ویژه استاندار به زودی این امر محقق شود.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: قصد داریم برج فناوری شامل بخش ستادی پارک و مرکز رشد جامع پارک را در قطعه زمین همجوار دانشگاه شهید چمران بنا کنیم تا دسترسی اعضای هیات علمی، دانش آموختگان و دانشجویان فناور به پارک به سادگی انجام پذیرد. همچنین قرار است شرکت هایی که محصولات آنها تجاری شده است را در فضای 20 هکتاری به عنوان بخش صنعتی پارک مستقر کنیم.

وی اضافه کرد: احداث برج فناوری و احداث ساختمان های مورد نیاز در زمین 20 هکتاری به حمایت مالی بسیار نیاز دارد که از عهده استان به تنهایی خارج است.

همچنین تشویق، ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت ها و موسساتی که متکی بر علم و دانش فعالیت می کنند جزو مهمترین اهداف پارک علم و فناوری است

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2049

به "پارک علم و فناوری خوزستان برای توسعه فضای فیزیکی به حمایت نیاز دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک علم و فناوری خوزستان برای توسعه فضای فیزیکی به حمایت نیاز دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید