حمل و نقل عمومی پوکت ، انتخاب روش مناسب حمل و نقل در پوکت (تور پوکت ارزان)

به گزارش ایران 20 دانلود، قطعا یکی از دغدغه های گردشگران در سفر، حمل و نقل داخل شهری و بازدید از مراکز و مکان های دیدنی می باشد. از چه وسیله ای استفاده کنیم تا راحت تر به مقصد برسیم و یا هزینه کمتری بپردازیم. آشنا نبودن با وسایل و سیستم حمل و نقل کشور مورد نظر می تواند مشکلاتی را برای مسافران ایجاد کند. از این رو بهتر است به هرجایی که سفر می کنید، اطلاعات لازم در خصوص سیستم حمل و نقل آن را به دست آورید تا سفر راحت تر و بهتری داشته باشید. با توجه به این که پوکت یکی از مهم ترین شهرهای گردشگری تایلند به شمار می آید و کشور تایلند نیز از جمله کشورهایی است که در ابتدای فهرست سفر ایرانیان واقع شده است، در این بخش به معرفی وسایل حمل و نقل در پوکت پرداخته و اطلاعاتی در خصوصحمل و نقل در پوکت به شما عزیزان خواهیم داد. وسایل حمل و نقل عمومی پوکت بسیار متنوع است. با ما همراه باشید.

حمل و نقل عمومی پوکت ، انتخاب روش مناسب حمل و نقل در پوکت (تور پوکت ارزان)

برای سفر با تور پوکت ارزان همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای پوکت تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

توک توک های پوکت

یکی از وسایل حمل و نقل در پوکت که می توانید با آن ها به راحتی در سطح شهر رفت و آمد کنید، توک توک ها (Tuk Tuk) هستند. رفت و آمد با توک توک در پوکت حتی از کرایه خودروی شخصی و رفت و آمد با آن نیز برایتان راحت تر است. شما با این وسیله می توانید به صورت شخصی مسیرهای مورد نظر خود را طی نموده و با خیال آسوده و سریع تر به مقصد خود برسید. قطعا رفت و آمد با توک توک نسبت به اتوبوس یا تاکسی های موتوری برای شما گران تر در می آید، اما این گرانی ارزش راحت تر و سریع تر رسیدن را دارد.

تاکسی های پوکت

تاکسی هایی که در پوکت فعالیت می نمایند از جمله ابزارهای حمل و نقل عمومی پوکت هستند که به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول تاکسی هایی که دارای تاکسی متر هستند و دسته دوم تاکسی هایی که با شرکت های خصوصی کار می نمایند و تاکسی متر ندارند. سعی کنید سوار تاکسی هایی شوید که دارای تاکسی متر هستند، زیرا کرایه این تاکسی ها کمتر از شرکت های خصوصی می باشد. این تاکسی ها برای ورودی و دو کیلومتر اول مسیر 50 بات کرایه و به ازای هرکیلومتر اضافه بعد از آن، 7 بات کرایه دریافت می نمایند. تاکسی های خصوصی برای حمل و نقل در پوکت نیز نرخ ثابتی برای هر مسیر دارند. شما می توانید از همان ابتدا کرایه مقصد مورد نظر را با راننده تاکسی طی نموده و آن را تا حدی کاهش دهید. شاید هزینه این تاکسی ها نسبت به تاکسی های دارای تاکسی متر بالاتر باشد اما به همان نسبت کیفیت آن ها نیز بهتر بوده و راحت تر هستند. البته در صورت طولانی بودن مسیر، تاکسی های دارای تاکسی متر نیز یک کرایه ثابت را برای مسیر معین می نمایند.

اگر قصد دارید تا از فرودگاه به سمت شهر بروید، می توانید از دو طریق این کار را انجام دهید. استفاده از لیموزین های فرودگاه و استفاده از تاکسی های مجهز به تاکسی متر. لیموزین ها نیز یکی از وسایل حمل و نقل در پوکت هستند که هواداران خود را دارند و یک نرخ ثابت برای این مسیر دارند و تاکسی ها نیز 100 بات کرایه اضافی به عنوان ورودی دریافت می نمایند.

برای کرایه تاکسی برای حمل و نقل در پوکت باید به نکاتی توجه داشته باشید. اگر در کنار خیابان تاکسی می گیرید توجه کنید که ماشین مورد نظر دارای تابلوی تاکسی بر روی سقف بوده و نام شرکت نیز بر روی درب آن حک شده باشد. تاکسی های حمل و نقل عمومی پوکت بیشتر در کنار دفاتر آژانس های مسافرتی توقف می نمایند. ممکن است مشاور آژانس به شما پیشنهاد خرید یک تور مسافرت داخل شهری را بدهد یا حتی این امکان وجود دارد که به شما گفته شود هتلی که رزرو کردید پر شده است. این ترفند ها اغلب از طرف مشاورین آژانس ها برای مسافران ناآگاه مطرح می شود و غیر قانونی است. پس بهتر است به آن توجهی ننموده و به راه خود ادامه دهید. راننده های تاکسی در پوکت اغلب می توانند تا حدی به زبان انگلیسی صحبت نمایند . از این رو هیچ نگرانی در خصوص فهم مقصد مورد نظر شما وجود ندارد. سعی کنید به طور کامل مقصد خود را برای راننده توضیح دهید. خصوصا اگر هتل یا اقامتگاه شما در جایی دورتر از میدان های اصلی شهر واقع شده است.

اپلیکیشن تلفن همراه GrabTaxi

اگر به تلفن همراه هوشمند و خط اینترنت دسترسی دارید، می توانید از اپلیکیشن موبایل GrabTaxi بهره ببرید. این برنامه کاملا رایگان بوده و با استفاده از آن به راحتی می توانید برای خود تاکسی حمل و نقل عمومی پوکت را رزرو نموده و با انتخاب مبدا و مقصدتان کرایه آن را تخمین بزنید. تاکسی هایی که با این برنامه امکان رزرو کردن آن ها را دارید، به سه دسته تقسیم از وسایل حمل و نقل در پوکت می شوند: تاکسی های دارای تاکسی متر، تاکسی های لیموزین سدان و لیموزین های شاسی بلند. در حال حاضر 28 دستگاه از هرکدام از این تاکسی ها در پوکت وجود دارند و در سطح شهر پراکنده شده اند. تعداد این تاکسی ها در پاتونگ نیز بالاست.

برای استفاده از این برنامه، ابتدا آن را بر روی گوشی خود نصب نمایید. GrabTaxi با استفاده از سیستم مسیریابی به صورت کاملا اتوماتیک مبدا شما را انتخاب می نماید. تنها کاری که شما باید انجام دهید، انتخاب مقصد است که آن را می توانید با جستجو در نقشه معین نمایید. سپس نوع وسیله درخواستی خود را انتخاب کنید. برنامه خودروهای اطراف شما را جستجو نموده و نزدیک ترین آن ها را انتخاب می نماید. سپس راننده خودرو با شما تماس گرفته و پس از تایید شما به سمتتان حرکت می نماید.

اپلیکیشن GrabTaxi پس از انتخاب مقصد به طور تقریبی کرایه را برای شما تخمین می زند. اما بهتر است قبل از حرکت خودرو با راننده کرایه نهایی را طی کنید. البته اگر تاکسی های دارای تاکسی متر را انتخاب نموده باشید مقدار کرایه نهایی از طریق تاکسی متر نشان داده خواهد شد.

تاکسی های توک توک

یکی دیگر از ابزارهای حمل و نقل عمومی پوکت تاکس های توک توک است. با توجه به این که خیابان های تایلند به صورت ناهموار بوده و دارای پستی بلندی های زیادی هستند، توک توک های این شهر مانند دیگر شهرهای تایلند، سه چرخه نیستند. تاکسی های توک توک در پوکت معمولا مینی ون هایی به رنگ زرد و قرمز روشن هستند و به تعداد زیادی در این شهر وجود دارند. مینی ون ها سیستم های صوتی قوی و مجهزی نیز دارند. صندلی های این مینی ون ها نیز برای سفرهای کوتاه خوب و راحت هستند اما در مسیر های طولانی تر ممکن است شما را کمی خسته نمایند. در واقع می توان مینی ون ها را رایج ترین وسیله حمل و نقل در پوکت معرفی کرد. هرچند کرایه این وسیله نسبت به سایر وسایل حمل و نقل بالاتر است، ولی به علت این که راحت تر در دسترس قرار دارند مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند. این مینی ون ها معمولا در مکان هایی چون درب ورودی مراکز خرید و مکان های توریستی پوکت برای حمل و نقل مسافران و توریستان توقف دارند. کرایه مینی ون ها برای مسیرهای کوتاه حدود 100 بات و برای مسیر های طولانی تر و یا سفرهای بین شهری بالاتر می باشد. کرایه تاکسی های توک توک تقریبا دو برابر تاکسی های دارای تاکسی متر است . شما می توانید قبل از سوار شدن در مینی ون با راننده صحبت نموده و بر روی مبلغ کرایه تان توافق کنید و حتما اطمینان پیدا کنید که راننده فقط کرایه یک صندلی را از شما می گیرد.

اتوبوس های محلی پوکت

مقرون به صرفه ترین وسیله حمل و نقل در پوکت که می توانید با استفاده از آن مسیرهای مختلف پوکت را طی کنید، اتوبوس های ساحلی پوکت هستند. این اتوبوس ها قطعا از لحاظ کیفیت با لیموزین ها یا تاکسی های پیشرفته متفاوت هستند، اما می توانند شما را به هرجایی که بخواهید، از پاتونگ گرفته تا کاتا و کارون و راوای، ببرند. یکی از معایب این اتوبوس ها، فقدان سیستم سرمایشی در آن ها می باشد که البته این کمبود می تواند در تابستان و هوای گرم مسائل زیادی را برای مسافران ایجاد کند. کرایه اتوبوس های محلی برای هر سفر حدود 50 بات است. پایانه اتوبوس های محلی پوکت در جاده رانونگ محله Old Phuket Town واقع شده است. مسیر این اتوبوس ها از طریق شرکت های مختلف معین می شود. این پایانه دارای دو نوع اتوبوس است: اتوبوس های روباز سانگ تو و اتوبوس های آبی بزرگ. هریک از شرکت های مختلف اتوبوس رانی یکی از انواع آن ها یا هر دو نوع آن را در اختیار دارند. اگر اتوبوس های روباز سانگ تو را برای گشت و گذار خود انتخاب کنید، می توانید علاوه بر طی مسیر مورد نظر سواحل زیبای پوکت را نیز از داخل اتوبوس ببینید و از تماشای این منظره ها فوق العاده لذت ببرید. برای رفت و آمد در سواحل پوکت باید سوار اتوبوس های مسیرهای راوای به نای هارن، کاتا به کارون یا سورین به کامالا شوید. این اتوبوس ها دارای مسیرهای مشترکی هستند. تعداد اتوبوس های محلی حمل و نقل عمومی پوکت بسیار زیاد است، اما برنامه هیچ کدام آن ها به طور تعیین اعلام نمی شود. از نظر آن ها اعلام برنامه اتوبوس ها باعث کساد شدن کار تاکسی ها می شود. به همین علت از اطلاع رسانی برنامه هایشان خودداری می نمایند. با این وجود با گفتگوهایی که با رانندگان این اتوبوس ها انجام شد، یک برنامه رفت و آمد از این اتوبوس ها به دست آمده است. اتوبوس های پوکت به درخواست مسافران و راحتی سفر آنان در نقاط مختلف این شهر توقف دارند. به عنوان مثال اتوبوس پاتونگ در نقاط Central Festival، Big C و Jungceylon توقف دارد.3 پایانه بزرگ اتوبوس های حمل و نقل عمومی پوکت می باشد:

پایانه مسافربری شماره 1 پوکت (Phuket Bus Terminal 1): این پایانه دارای تعدادی مینی بوس است. با استفاده از مینی بوس های این ترمینال می توانید به مهم ترین مراکز توریستی اطراف تایلند رفته و از آن ها بازدید نمایید.

پایانه مسافربری شماره 2 پوکت (Phuket Bus Terminal 2): این پایانه دارای اتوبوس های بزرگ است. با استفاده از اتوبوس های این ترمینال می توانید از مهم ترین مراکز توریستی اطراف تایلند بازدید کنید.

پایانه مسافربری محلی: این پایانه در جاده رانونگ و محله Old Town واقع شده و به طور دقیق تر در کنار بازار Phuket City Market و پشت دفتر آژانس مسافرتی Thai Airways Office واقع شده است. جاده رانونگ یک منطقه فعال و پر رفت و آمد می باشد. فروشندگان مواد غذایی از ساعات اولیه صبح تا نیمه های شب در این مکان به فروش مواد غذایی تازه و فرآوری شده می پردازند. از این رو این منطقه معمولا در تمامی ساعات روز شلوغ است. اگر قصد سفر به سواحل اطراف پوکت را دارید، می توانید از اتوبوس های این پایانه استفاده نمایید. بازدید از این بخش جذابیت خاص خود را دارد. پیشنهاد می کنم حتی اگر قصد گرفتن اتوبوس را ندارید، بازدید از این مکان را از دست ندهید.

اتوبوس های فرودگاه

وقتی به فرودگاه پوکت رسیدید، برای رفتن به شهر می توانید از اتوبوس های فرودگاه به عنوان وسایل حمل و نقل بهره ببرید. اتوبوس های فرودگاه قابل اطمینان هستند و برنامه حرکت آن ها نیز دقیق و سر وقت انجام می گیرد. فاصله بین ترمینال فرودگاه تا پوکت حدود یک ساعت و چهل دقیقه طول می کشد و هزینه این سفر برای هر نفر 90 بات می باشد. از این رو می توان گفت مقرون به صرفه ترین راه برای رسیدن به پوکت استفاده از همین اتوبوس های فرودگاه است. علاوه بر اتوبوس های فرودگاه، ون هایی نیز در این مکان وجود دارند که دارای آرم و لوگوی فرودگاه می باشند. این ون ها حدود 20 دقیقه سریع تر از اتوبوس ها بوده و کرایه آن ها نیز 100 بات می باشد. اتوبوس های فرودگاه در خارج از ساختمان اصلی و در سمت چپ آن مستقر شده اند و کارکنان و رانندگان این اتوبوس ها نیز یونیفرم نارنجی رنگی به تن دارند. از این رو پیدا کردن و تشخیص آن ها سخت نیست. این اتوبوس ها برای راحتی مسافران در بعضی از ایستگاه های پوکت مانند مرکز خرید Thalang Lotus Shopping Mall، یادبود Heroines Monument و دانشگاه Phuket Rajabhat Universitys توقف دارند، اما مقصد نهایی آن ها پایانه مسافربری شماره 1 پوکت می باشد.

اگر می خواهید از شهر به سمت فرودگاه بروید می توانید اتوبوس ها و ون های فرودگاه را در ایستگاه شماره 7 و پایانه مسافربری شماره 1 پوکت در نزدیکی هتل Royal Phuket City Hotel پیدا کنید. تمامی وسایل نقلیه مربوط به فرودگاه از این پایانه حرکت می نمایند. البته می توانید از اتوبوس هایی که در پایانه مسافربری شماره 2 پوکت که در نزدیکی فروشگاه SuperCheap Store مستقر هستند نیز استفاده نمایید. برای استفاده از اتوبوس ها و ون های فرودگاه احتیاج نیست از قبل بلیط تهیه کنید. شما پس از سوار شدن می توانید اقدام به خرید بلیط نموده و هزینه سفر خود را بپردازید.

موتور سیکلت

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل در پوکت که می توانید از آن بهره ببرید، موتور سیکلت می باشد. با توجه به ترافیک های شهری استفاده از موتوسیکلت برای شما قطعا راحت تر و سریع تر خواهد بود و مسئله ای برای جای پارک نیز نخواهید داشت. بعلاوه این امکان برای شماوجود دارد که به سادگی این موتورها را کرایه کنید. در ادامه در خصوص اجاره این موتورها و تردد در پوکت صحبت می کنیم.

حال مسئله اینجاست که این موتورها را از کجا کرایه کنیم؟

مراکز زیادی وجود دارند که به ارائه این وسایل حمل و نقل در پوکت می پردازند. اغلب این مراکز در نزدیکی منطقه ها دیدنی شهر مانند پاتونگ، کاتا، کامالا و یا در اطراف هتل های مقرون به صرفه قیمت و دور از ساحل دیده می شوند. اگر قصد اجاره موتور را دارید، بهتر است برای این کار به مراکز معروف و شناخته شده مراجعه نمایید. این مراکز موتورهای باکیفیت و بهتری را به مشتری تحویل می دهند. بعلاوه این امکان برای مشتری وجود دارد که موتور سیکلت مورد نظر را آنالیز نموده و از صدماتی که از قبل به آن وارد شده است، باخبر شود. اگر به مراکز معتبر مراجعه نکنید، ممکن است با مراکزی روبرو شوید که اقدام به کلاهبرداری از مشتریان خود می نمایند. آن ها به دروغ ادعا می نمایند شما از طریق آن ها صدمه زده اید و با این ادعا خسارت زیادی را از شما خواهند گرفت. این مسئله برای اجاره جت اسکی نیز صادق است. برای اطلاع از مراکز معتبر کرایه موتور می توانید از پذیرش هتل محل اقامت خود یاری بگیرید. به یاد داشته باشید برای کرایه موتور سیکلت تحت هیچ شرایطی اصل گذرنامه خود را به آن ندهید و فقط یک کپی از آن را در اختیارشان قرار دهید.

چه موتورهایی در اختیار شما قرار می گیرد؟ هوندا کلیک 125 سی سی (Honda Click) یکی از رایج ترین موتورهایی است که می توانید در این مراکز اجاره کنید. این موتورسیکلت بدون کلاچ بوده و رانندگی با آن بسیار ساده است. هوندا کلیک احتیاج به تعویض دنده ندارد و کنترل آن فقط با گاز و ترمز می باشد. این موتورها می توانند بدون هیچ مسئله ای شما را به راحتی در تمامی نقاط شهر ببرند. اگر رانندگی با موتور را به خوبی بلدید، می توانید موتور سیکلت های قدرتمند تری را اجاره کنید. البته می دانید که کنترل این موتورها پیچیده تر از هوندا کلیک می باشد.

هزینه کرایه موتورها چگونه است؟هزینه کرایه این موتور ها 200 بات برای هر روز است. ممکن است در طول ماه های نوامبر تا آوریل که توریست بیشتری به پوکت می آید، هزینه کرایه این موتورها تا 250 بات در هر روز نیز افزایش پیدا کند. اگر سفر شما یک هفته و یا حتی بیشتر طول می کشد، می توانید موتورها به مقدار همان زمانی که می خواهید اجاره کنید. این گونه هزینه کمتری نیز می پردازید. مثلا اجاره موتور برای یک هفته حدود 1200 الی 2000 بات و برای یک ماه حدود 3500 بات می باشد. هزینه های سوخت موتور برعهده خودتان است و شما باید موتورسیکلت را با همان مقدار سوختی که دریافت می کنید، تحویل دهید. توجه داشته باشید که یک لیتر بنزین در پوکت 30 بات می باشد. مرکز وظیفه دارد تا به همراه موتور به شما یک کلاه ایمنی نیز بدهد که این کلاه 20 بات هزینه اضافی برای شما به همراه دارد. با توجه به خیابان های ناهموار پوکت، پنچری در این شهر بسیار رایج است. بنابراین اگر دچار این مشکل شدید نگران نباشید. در تمامی بخش های شهر مراکزی برای پنچرگیری وجود دارد و هزینه آن نیز حدود 200 بات می باشد. در هنگام اجاره موتور، در خصوص بیمه آن حتما سوال کنید. بیشتر این مراکز بیمه هایی مقرون به صرفه قیمت و دولتی را برای موتورهای خود در نظر می گیرند. این بیمه ها شامل مخارج راننده وسیله نقلیه تا سقف 15000 بات می باشد. یعنی در صورتی که صدمه ای به موتور وارد شود شما باید هزینه آن را پرداخت کنید. بعلاوه تمامی هزینه های جانبی این وسیله نیز به عهده خودتان است. بعضی از مراکز نیز بیمه های بهتری برای موتورسیکلت های خود دارند، اما به همان نسبت هزینه اجاره آن نیز بالاتر خواهد بود. برای کرایه موتور مبلغی به عنوان ودیعه در همان ابتدا از شما دریافت می شود. این مبلغ با توجه به مدت زمان اجاره موتور فرق دارد. اگر مورد را سالم و بدون هیچ صدمه ای برگردانید می توانید ودیعه خود را پس بگیرید.

قوانین موتورسواری در پوکت: برای این که بتوانید در تایلند رانندگی کنید، باید یک گواهینامه بین المللی داشته باشید. در غیر این صورت چنانچه از طریق پلیس این کشور مورد بازرسی قرار گیرید، باید 400 بات به عنوان جریمه پرداخت کنید. برای موتورسواری نیز باید تمامی سرنشینان دارای کلاه ایمنی باشند. جریمه نداشتن کلاه نیز 400 بات می باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که با لباس شنا نمی توانید موتورسواری کنید. در این صورت موتور شما از طریق پلیس متوقف شده و به شما تذکر داده می شود که لباس مناسبی بپوشید. البته هیچ جریمه ای برای لباس نامناسب در نظر گرفته نشده است. ایستگاه های بازرسی پلیس معمولا در پاتونگ، کارون و کامالا و دیگر منطقه ها توریستی این شهر دیده می شوند. بعضی از جاده های تایلند بسیار خطرناک هستند. خیابان ها و کوچه های شهری نیز اغلب قدیمی بوده و دارای دست مقدارای زیادی می باشند. از این رو با توجه به این که مسافران معمولا با رانندگی مردم تایلند آشنایی ندارند، دچار مشکل می شوند. یکی از رایج ترین تصادفات در پوکت تصادف توریستان موتورسوار در این شهر است. سعی کنید در هنگام رانندگی با موتور دقت بیشتری داشته باشید و آرام تر و با احتیاط تر برانید تا مسئله ای برایتان ایجاد نشود.

تاکسی های موتوری

تاکسی های موتوری را می توانید در تمامی ساعات شبانه روز در بخش های مختلف پوکت پیدا کنید. این تاکسی ها بیشتر در مراکز پربازدید شهر مستقر هستند و رانندگان آن ها نیز یونیفرم هایی به رنگ سبز و قرمز بر تن دارند. تابلوهایی با عنوان تاکسی های موتوری نیز در گوشه و کنار خیابان ها و محل استقرار این تاکسی ها دیده می شوند. از این رو پیدا کردن آن ها بسیار راحت است. این تاکسی ها برای طی مسافت کوتاه مناسبند و می توانند شما را سریعا به هرجای شهر بخواهید برسانند. البته امنیت آن ها خیلی بالا نیست.

هزینه تاکسی های موتوری بستگی به طول مسافت طی شده دارد. بهتر است قبل از سوار شدن با راننده در خصوص کرایه صحبت نموده و به توافق برسید. اگر هنر چانه زنی داشته باشید می توانید کرایه خود را کاهش دهید.

در این بخش سعی کردیم تا به طور کامل در خصوص رفت و آمد داخل شهری پوکت و سیستم حمل و نقل آن صحبت کنیم. امیدواریم موارد بیان شده در این مقاله مورد توجه شما واقع شده و اطلاعات مورد احتیاج را به شما داده باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2174

به "حمل و نقل عمومی پوکت ، انتخاب روش مناسب حمل و نقل در پوکت (تور پوکت ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی پوکت ، انتخاب روش مناسب حمل و نقل در پوکت (تور پوکت ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید