هیچ صحبتی از حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی نیست

به گزارش ایران 20 دانلود، محمد خدابخشی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص جزئیات لایحه بودجه سال 1401 گفت: خوشبختانه اتکای بودجه 1401 به درآمدهای غیر پایدار کمتر شده است. تراز عملیاتی بودجه در سال 1400، منفی 464 هزار میلیارد تومان بود که الان به منفی 300 هزار میلیارد تومان رسیده است.

هیچ صحبتی از حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی نیست

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: برآورد دولت در بودجه سال آینده از فروش نفت خام و میعانات گازی نسبتا واقعی است. با توجه به گزارش وزارت نفت روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی می فروشیم و در لایحه پیشنهادی دولت رقم نفت خام و میعانات گازی یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز پیش بینی شده و هر بشکه 60 دلار و هر دلار 23 هزار تومان است. به نظرم منطقی تر از سال گذشته است و اتکای بیشتر روی درآمدهای مالیاتی و گمرکی است.

خدابخشی اضافه نمود: در بودجه 1401 وابستگی به درآمدهای غیر پایدار مانند فروش اوراق مالی اسلامی و اسناد خزانه کمتر شده است. رشد اعتبارات هزینه ای در بودجه 1401 نزدیک به 5 درصد است و افزایش حقوق ها به طور میانه 10 درصد است که افزایش به صورت پلکانی معکوس صورت می گیرد.

نماینده الیگودرز در رابطه با بودجه عمرانی در بودجه پیشنهادی، گفت: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای یا همان اعتبارات عمرانی نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است. بودجه کشور هم منابع عمومی و هم شرکت های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت 3 میلیون و 631 هزار میلیارد تومان است که از این رقم یک میلیون و 505 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمومی کشور است و بودجه موسسات انتفاعی وابسته به دولت هم 2 میلیون و 231 هزار میلیارد تومان است.

خدابخشی در رابطه با منابع بودجه سال آینده اظهار داشت: ترکیب منابع پیشنهاد شده در بودجه سال 1401 برای بودجه عمومی کشور، 526 هزار و 766 میلیارد تومان درآمد مالیاتی و گمرکی است که از این رقم 77 هزار و 750 میلیارد تومان آن حقوق ورودی و مابقی آن درآمدهای حاصل از طریق مالیات است. همچنین برای نفت خام و میعانات گازی مجموعا 382 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: درآمد پیش بینی شده دولت از محل واگذاری دارایی های مالی 86 هزار میلیارد تومان است که از این مقدار 50 هزار میلیارد تومان آن انتشار اوراق مالی و اسلامی است و 36 هزار میلیارد تومان آن فروش اسناد خزانه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با شائبه ها پیرامون حذف یا ادامه ارز ترجیحی، ابراز داشت: نه در دولت و نه در مجلس هیچ صحبتی از حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی نیست، اما اختلاف نظر در چگونگی توزیع منابع قانون بودجه برای یارانه ها وجود دارد. ممکن است نظر دولت این باشد که منابع تخصیص داده شده مستقیماً به مردم پرداخت شود یا اینکه تصمیم بگیرند همان فرایند پیشین (فرایند کنونی) ادامه یابد.

نماینده مردم الیگودرز ادامه داد: اشتراک نظر مهم میان دیدگاه های مختلف در رابطه با ارز 4200 تومانی این است که تلاش کنیم از هدر رفت منابع ارزی ترجیحی جلوگیری شود یا با نظارت کامل تر بر زنجیره تامین و توزیع کالاهای اساسی از هدر رفت و گیری شود را به جیب دلالان نرود.

وی در انتها اظهار داشت: در مجموع هر تصمیمی که برای ارز ترجیحی اتخاذ شود، باید آثار و تبعات ناشی از آن در مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: فرارو
انتشار: 25 بهمن 1400 بروزرسانی: 25 بهمن 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1944

به "هیچ صحبتی از حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ صحبتی از حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید