همه چیز درباره خواص به لیمو؛ از کاهش وزن تا رفع اضطراب

به گزارش ایران 20 دانلود، به لیمو یک دمنوش گیاهی بومی آمریکای جنوبی است و عطر بسیار قوی مرکبات دارد. درختچه این دمنوش بسیار به آفتاب علاقه دارد و این روزها به غیر از شیلی و پرو، در دیگر نقاط پر آفتاب زمین هم کشت می شود. خواص به لیمو بیشتر از عطر و طعم خوش است و می تواند در حوزه های مختلف به سلامتی و آرامش شما کمک کند.

همه چیز درباره خواص به لیمو؛ از کاهش وزن تا رفع اضطراب

در این مطلب از خبرنگاران مگ تصمیم گرفتیم خواص به لیمو را بررسی کنیم تا بتوانید در زمان های لازم به راحتی و با یک فنجان دمنوش، از فواید به لیمو استفاده کرده و حال خوش را به خودتان هدیه بدهید.

به لیمو چیست؟

همانطور که گفتیم به لیمو یک درختچه آفتاب دوست است که برگ های خشک شده آن را مثل چای دم می کنند. اندازه کمی روغن در ترکیبات این گیاه وجود دارد و همین موضوع باعث انتقال رایحه لیمو به مشام شما می شود. همین استشمام عطر به لیمو است که می تواند اثرات آرمش بخشی آن را به شما منتقل کند و با تاثیر روی سیستم عصبی مرکزی باعث بهبود خلق وخو می شود. شاید بتوان گفت آرامش بخش بودن از مهم ترین خواص به لیمو به شمار میرود.

خواص دمنوش به لیمو

برگ های به لیمو ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و تاثیرات مثبتی بر سلامت بدن می گذارد. ترپنوئیدها، روغن های فرار، فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک بعضی از مواد مغذی موجود در به لیمو است که به بهبود سلامت عمومی بدن کمک می کند. تقریبا همه مردم از خواص به لیمو برای اعصاب اطلاع دارند اما خواص گیاه به لیمو بیشتر از آرامش بخشیدن به اعصاب است. در ادامه 8 مورد از مهم ترین خواص به لیمو را بررسی می کنیم.

1. کاهش التهاب

این دمنوش با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود می تواند در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو موثر باشد. رادیکال های آزاد با ایجاد آسیب در سلول ها خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهند. در مطالعه ای که روی 30 داوطلب مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس پیش رونده ثانویه انجام شد، تعیین شد که بعد از 28 روز مصرف دمنوش به لیمو، اثرات التهابی این بیماری به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد. در مطالعه ای دیگر هم تعیین شد که مصرف مکمل های گیاه به لیمو از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده، آسیب های عضلانی ناشی از ورزش در آقایان را کاهش می دهد.

2. سم زدایی و تقویت سیستم ایمنی

سم زدایی یک فرآیند مستمر و ضروری است که با از بین بردن رادیکال های آزاد باعث سالم ماندن بدن و تقویت سیستم ایمنی می شود. از خواص به لیمو تقویت این فرآیند در بدن است. این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام ترکیبات فنلی است که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد دفاع می کند، استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد، بدن را سالم نگه می دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین لیمونین موجود در به لیمو باعث پاکسازی کبد می شود، پس برای بهره مند شدن از خواص به لیمو برای کبد حتما گاهی از دمنوش آن استفاده کنید.

3. بهبود عملکرد مفاصل

مطالعات اولیه نشان داده است که بین خواص به لیمو و بهبود عملکرد مفاصل ارتباط مستقیم وجود دارد. یک مطالعه روی 45 نفر از افرادی که دارای مسائل مفصلی بودند انجام شد و در طول مطالعه علاوه بر مصرف مکمل اسید چرب امگا3، از عصاره به لیمو هم استفاده می کردند.

بعد از گذشت 3 هفته تعداد زیادی از این افراد مسائل مفصلی کمتری را تجربه می کردند و تحرک مفاصل برایشان آسان تر بود. تعداد این افراد بعد از گذشت 4 هفته بیشتر از قبل شده بود. این خاصیت می تواند به دلیل وجود آنتی اکسیدان های موجود در برگ های به لیمو باشد.

4. کمک به کاهش وزن

در مطالعه ای که اخیرا انجام شد تعیین شد که ترکیب دمنوش به لیمو و دمنوش گل ختمی می تواند به کاهش وزن کمک کند. در این مطالعه، که روی 54 خانم دارای اضافه وزن انجام شد، تعیین شد که مصرف 500 میلی گرم عصاره این دو گیاه به صورت روزانه باعث افزایش چشمگیر احساس سیری، کاهش اشتها و کاهش مصرف غذا شده بود. این افراد علاوه بر کاهش وزن، کاهش فشار خون و سطح چربی خون را هم تجربه کردند. پس می توان گفت برای استفاده از خواص به لیمو برای لاغری فقط باید مصرف دمنوش آن را در برنامه غذایی تان قرار دهید.

5. بهبود خواب

روغن های فرار موجود در به لیمو (هاستاتوزید و ربنالین) به عنوان یک مونوترینوئید شناخته می شود که می تواند با تحریک سیستم گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز می تواند مسائل خواب را بهبود دهد. گابا یک انتقال دهنده عصبی است که از انتقال سیگانل عصبی جلوگیری کرده، به آرامش فکر و سیستم ایمنی در فرآیند آماده شدن برای خواب کمک می کند.

6. بهبود اضطراب و استرس

به لیمو تاثیر مستقیمی روی سطح هورمون ها در بدن دارد و می تواند مسائلی مثل اضطراب را کاهش دهد. پس می توان گفت خواص به لیمو علاوه بر بهبود خواب، کاهش استرس مزمن است که می تواند به صورت غیرمستقیم بر افزایش کیفیت خواب تاثیر داشته باشد. جالب است بدانید که قرن ها در طب سنتی منطقه ها مختلف جهان از این گیاه برای کاهش بی خوابی و به عنوان داروی خواب آور استفاده می شده و همچنان با همین هدف از آن استفاده می شود.

7. مبارزه با عفونت استاف

عفونت استاف شامل هر چیزی از تحریک پوستی جزئی تا تهوع، استفراغ، اسهال، کم آبی و فشار خون می شود و حتی می تواند منجر به مرگ شود. با توجه به افزایش مقاومت بدن به آنتی بیوتیک ها مبارزه با این عفونت بسیار سخت است. اما جالب است بدانید که در چندین مطالعه مختلف تعیین شده است که عصاره به لیمو می تواند از رشد استافیلوکوکوس اورئوس که عامل ایجاد این عفونت است، جلوگیری کند.

8. کمک به هضم

از دیگر خواص به لیمو تسکین معده با خواص ضد اسپاسمی است که می تواند با ایجاد آرامش در دستگاه گوارش به هضم بهتر غذا کمک کند. همچنین کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر، سو هاضمه، گرفتگی عضلات و نفخ را هم کاهش می دهد تا دستگاه گوارش بتواند به صورت طبیعی کار کند. اگر این دمنوش را با دارچین ترکیب کنید، یا به عنوان ادویه غذا از ترکیب این دو گیاه استفاده کنید، می توانید بسیار بیشتر از خواص به لیمو و دارچین برای بهبود هضم غذا استفاده کند.

مضرات به لیمو

مصرف به لیمو می تواند مسائلی مثل درماتیت خفیف یا حساسیت های پوستی ایجاد کند. اگر سابقه حساسیت پوستی دارید حتما قبل از مصرف به لیمو با پزشک مشورت کنید. همچنین افرادی که با بیماری های کلیوی درگیر هستند نباید به لیمو مصرف کنند چون علائم بیماری را تشدید می کند.

روش استفاده از خواص چای به لیمو

حالا که به خوبی متوجه شدید که خواص به لیمو چیست، بهتر است به سراغ روش استفاده از خاصیت برگ به لیمو برویم. عطر مرکبات موجود در برگ به لیمو سال هاست به عنوان اسانس اصلی در تولید صابون، خوشبوکنند های هوا و عطرهای مختلف استفاده می شود. همچنین از برگ به لیمو علاوه بر استفاده به عنوان چای، برای طعم دار کردن غذاها و نوشیدنی های مختلف هم استفاده می شود. قبل از اینکه با دیگر استفاده های به لیمو آشنا شوید باید بگوییم که فرقی ندارد برای دریافت خواص به لیمو دمنوش بنوشید یا آن را به صورت ادویه در پخت وپز استفاده کنید، به هر حال مواد مغذی آن به بدن شما می رسد.

استفاده های دیگر از به لیمو:

  • انرژی زا و آرامش بخش
  • خوشبو کننده هوا
  • به عنوان دمنوش
  • پخت شیرینی، سوپ، مربا و آماده سازی نوشیدنی

روش تهیه دمنوش به لیمو:

  • یک قاشق چایخوری برگ خشک شده یا دو قاشق چای خوری برگ تازه را در آب داغ دم کنید.
  • اجازه دهد 15 دقیقه دم بکشد.
  • در صورت تمایل قبل از مصرف یک قاشق عسل اضافه کنید تا طعم شیرین بگیرد.

روش تهیه شربت به لیمو:

برای استفاده از خواص شربت به لیمو در طب سنتی می توانید به روش زیر این شربت را تهیه کنید.

  • 2 لیوان آب را همراه با نصف لیوان شکر در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید.
  • محتویات قابلمه را آنقدر هم بزنید تا شکر در آب حل شود.
  • وقتی محتویات قابلمه شروع به جوشیدن کرد حرارت را کم کنید و 2 لیوان آب میو ه به را به مخلوط اضافه کنید.
  • وقتی شربت به قوام مناسب رسید یک عدد برگ به لیمو را به آن اضافه کنید و اجازه دهید 5 دقیقه دیگر روی حرارت بماند. در صورت تمایل 2 قاشق آبلیمو هم به آن اضافه کنید.
  • بعد از 5 دقیقه قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. سپس شربت را در شیشه ریخته و در یخچال قرار دهید.
  • برای هر لیوان شربت به لیمو یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را با یک لیوان آب خنک مخلوط کنید.

مرور کلی

به لیمو یک گیاه خوش عطر و پر خاصیت است که در طب سنتی و مدرن از آن استفاده می شود. همچنین اسانس آن در تولید عطر، صابون و خوشبوکننده هوا استفاده های فراوانی دارد. برای استفاده از خواص به لیمو می توانید آن را به صورت دمنوش یا ادویه استفاده کنید. در این مطلب به صورت جامع خواص این گیاه مفید بررسی شده است.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: medicinenet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مهر 1402 بروزرسانی: 22 مهر 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2282

به "همه چیز درباره خواص به لیمو؛ از کاهش وزن تا رفع اضطراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره خواص به لیمو؛ از کاهش وزن تا رفع اضطراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید