نکات، قوانین و اصول چیدمان منزل سنتی و مدرن از مبلمان و فرش تا رنگ

به گزارش ایران 20 دانلود، چیدمان منزل در هر سبک و سیاقی که باشد منزل به تبعیت از یک چهارچوب تعیین است. قوانین مربوط به چیدمان مردن و سنتی منزل از نظر اصول و قوانین، زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت هستند. اصولی که باید در مقیاس، رنگ بندی و چینش اکسسوری ها رعایت شوند. در این مقاله از ویکی ساختمون به تشریح اصول و قوانین چیدمان منزل پرداخته می گردد.

نکات، قوانین و اصول چیدمان منزل سنتی و مدرن از مبلمان و فرش تا رنگ

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

ثبت سفارش آنلاین انواع خدمات چیدمان و دکوراسیون داخلی

اصول مهم چیدمان و دکوراسیون داخلی

  1. نور را دریاب: نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد.
  2. فرم را بشناس: معمولاً به پوسته بیرونی نسبت داده می گردد.
  3. فضا را حس کن: محدوده در دسترس کاربران
  4. بافت را لمس کن: معینه ای است که با لمس کردن یا دیدن به چشم می آید.
  5. شکل را بیازمای: نقطه بیرونی یک شی را تشکیل می دهد.
  6. رنگ را در هم بیامیز: خاصیت بصری فرم است که در طراحی داخلی روی فرم تأکید می نماید.
  7. حجم را بشناس: حجم عنصر مهم طراحی داخلی است.

قوانین کلی چیدمان منزل

در ادامه بحث به معرفی چند قانون و اصل می پردازیم که صرف نظر از سبک مدرن یا سنتی باید در دکوراسیون و چیدمان رعایت شوند.

قانون اول؛ سقف باید همواره سفید باشد

کارشناسان چیدمان منزل همواره عنوان نموده اند که رنگ سقف و درها باید سفید باشد. رنگ سفید چهارچوب زیبا و معینی را از فضا به دست می دهد و به طور معمول باعث بلندتر به نظر رسیدن سقف می گردد. رنگ سفید برای هر اتاق و فضایی مناسب است.

مطلب پیشنهادی: قوانین چیدمان منزل ، 10 قانون برای داشتن خانه ای شیک

قانون دوم؛ تمامی اکسسوری های مبلمان باید مکمل یکدیگر باشند

بسیاری از طراحان بر این باورند که تطابق مبلمان ها با یکدیگر اصلاً ضرورت ندارد اما نباید هم چندان بی خیال آن شد. به این معنا که تمام اکسسوری های یک اتاق باید یکدیگر را کامل نمایند.

باید از زیاده روی پرهیز کرد. ست کردن همه اکسسوری های مبلمان با یکدیگر باعث ایجاد یک فضای حوصله سر بر و یکنواخت می گردد. اما استفاده از المان هایی که یکدیگر را کامل می نمایند باعث جذاب تر شدن فضا می شوند.

قانون سوم؛ به سلیقه و علاقه خود احترام بگذارید

مگر غیر از این است که هدف از این همه قانون و اصل به دست آوردن فضایی است که بتوانید در آن احساس آرامش داشته باشید. اما آیا در فضایی پر شده از اکسسوری ها و المان هایی که علاقه چندانی به آن ها ندارید، می توانید آرامش داشته باشید؟

پس سعی کنید سلیقه و علاقه خود را در اولویت قرار دهید. قبل از خرید هر اکسسوری یا اجرای هر گونه پلان و طراحی، حتماً با اصول خود آن ها را بسنجید.

قانون چهارم؛ در رنگ پردازی از ترند ها پیروی کنید

همه ما و کارشناسان حوزه چیدمان می دانیم که هر رنگی را نباید با هر رنگی به کار برد. از طرفی هم رنگ پردازی فضاهای مختلف منزل باید با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند. سبک دکوراسیون و به بیانی ساده مدرن یا سنتی بودن چیدمان نیز تأثیر عمده ای روی رنگ های به کار برده شده می گذارد.

بهترین کار بهره بردن از ترندها است که هر ساله معرفی می شوند. با یاری یک کارشناس می توانید ترندهای رنگی مناسب بخش های مختلف از منزل خود پیدا کنید. در استفاده از رنگ ها شجاع باشید اما زیاده روی نکنید. روانشناسی رنگ ها را در نظر بگیرید.

ترند رنگ در دکوراسیون داخلی

ترند رنگ در دکوراسیون داخلی

ترند رنگ در دکوراسیون داخلی

ترند رنگ در دکوراسیون داخلی

ترند رنگ در دکوراسیون داخلی

قانون پنجم؛ مبل ها یا کامل روی فرش یا کامل خارج از فرش

مبلمان ها و فرش از مهم ترین اجزای چیدمان ها به ویژه در خانه های ما ایرانی ها هستند. فرقی نمی نماید که سبک مدرن را دنبال می کنید یا سنتی، در هر صورت باید تناسب لازم را میان این دو پیاده کنید. بهترین تناسب این گونه است که پایه های مبل یا باید به طور کامل روش فرش قرار بگیرند یا باید کاملاً خارج از فرش باشند.

قانون پنجم؛ قهرمانی را برای فضا انتخاب کنید

هر اتاق و فضایی به یک قهرمان احتیاج دارد. چیزی که توجهات را به خود جلب کند و تأثیر لازمه را بگذارد. حال اینکه این قهرمان چه چیزی می تواند باشد کاملاً به شما بستگی دارد. قهرمان فضا و اتاق شما مهم است چیزی باشد که شما آن را دوست دارید و از دیدن آن خسته نمی شوید.

قهرمان هر فضایی می تواند متفاوت باشد. در پذیرایی می تواند یک مبل سه نفره به رنگ تند باشد. یک تابلوی نقاشی عظیم نیز گزینه خوبی است. یک فرش با طرح و رنگ برجسته در اندازه های مختلف می تواند برای خانه های ما ایرانی ها بسیار ایده آل باشد.

قانون ششم؛ مبلمان را به دیوار نچسبانید

بسیاری به اشتباه بر این باورند که در اتاق ها و فضاهای کوچک باید مبلمان را به دیوار بچسبانند. اما واقعیت چیز دیگری است. اندازه اتاق در میزان فاصله مبلمان با دیوار تأثیر دارد اما نباید این فاصله را به کل نادیده گرفت.

وجود فاصله هر چند کم میان دیوار و مبلمان بر خلاف باور بسیاری باعث عظیم تر به نظر رسیدن فضا می گردد. این فاصله را با اندازه اتاق خود تطبیق دهید.

قانون هفتم؛ تعادل را در مبلمان برقرار کنید

تعادل یکی از مهم ترین اصول در چیدمان منزل است. در چیدمان باید اندازه و جانمایی هر یک از اکسسوری های مبلمان را در نظر بگیرید. در این رابطه باید سعی کرد از المان هایی در اندازه های مختلف در مکان های مختلف استفاده کرد.

به این معنی که نباید تمامی المان ها و اکسسوری های قرار گرفته در یک مکان هم اندازه باشد. تفاوت باید با رعایت تعادل برقرار گردد. علاوه بر اندازه و جانمایی باید به شکل اکسسوری ها نیز توجه داشته باشید. برای نمونه اگر مبلمان شما متشکل از مجموعه ای خطوط راست و مستقیم است، در نظر دریافت میز جلو مبلی منحنی و گرد انتخابی خوب خواهد بود.

قانون هشتم؛ پرده ها باید اندازه مناسب داشته باشند

پرده ها جزء جدایی ناپذیر هر خانه با هر سبک چیدمانی هستند. فرقی نمی نماید کدام اتاق است و سبک مدرن دارد یا سنتی، پرده باید از نظر اندازه با پنجره و اکسسوری های مبلمان هماهنگی داشته باشید.

پرده های کوتاه یا بلند، هر کدام به نوبه خود باعث شلخته به نظر رسیدن فضا می شوند. تعادلی که به زحمت میان اجزای مختلف چیدمان برقرار نموده اید به واسطه وجود یک پرده کوتاه یا بلند می تواند به طور کامل به هم بخورد.

قانون نهم؛ سبک زندگی خود را از قلم نیاندازید

چیدمان منزل شما در هر سبکی که باشد و در هر اندازه ای از فضا باید به طور کامل با خانواده و سبک زندگی شما همخوانی داشته باشید. چیدمان یک خانواده دو نفره کوچک قاعدتاً با چیدمان منزل یک خانواده 5 نفره شلوغ قاعدتاً باید متفاوت باشد.

قانون دهم؛ هیچ قانونی وجود ندارد

وجود قوانین و اصول طراحی صرفاً برای راهنمایی شما به منظور دست یابی به یک چیدمان دلخواه و ایده آل است. قوانینی نباید به هیچ وجه مانعی برای رسیدن به چیزی که شما دوست دارید باشد. سلیقه و علاقه شما و خانواده تان بر همه چیز اولویت دارد. اگر قانونی را دوست دارید آن را اجرا کنید ولی اگر چندان از آن خوشتان نمی آید پس فقط بی خیال آن شوید. نترسید! زمین به آسمان نمی آید!

ترکیب رنگ در چیدمان چگونه باید باشد؟

انتخاب رنگ در چیدمان به دلیل تأثیر زیادی که در زیبایی فضا می تواند داشته باشد بسیار مهم است. قوانین و اصول خاصی نیز به همین منظور تعریف شده است که در ادامه به مهم ترین آن ها پرداخته شده است.

قانون اول؛ قانون 10-30-60

این قانون در نهایت سادگی تأثیر به سزایی در انتخاب بهترین رنگ برای چیدمان منزل دارد. در واقع این قانون محبوب ترین اصل در رنگ پردازی چیدمان منزل مدرن یا سنتی است. این قانون را می توان به صورت زیر خلاصه کرد.

  • 60 درصد از اتاق مورد نظر باید با استفاده از رنگ اصلی که انتخاب نموده اید پوشش داده گردد. رنگ اصلی باید خنثی باشد. از رنگ های خیلی روشن پرهیز کنید.
  • 30 درصد فضا نیز باید با استفاده از رنگ دوم و مکمل رنگ اصلی تزیین گردد. این رنگ باید در اکسسوری ها استفاده گردد. دو رنگ اصلی و این رنگ باید یکنواخت با هم باشند.
  • 10 درصد به جامانده فضا باید از رنگ سوم تزیین گردد. رنگ سوم از آن جهت مهم است که باید بتواند یکنواختی شکل گرفته به واسطه رنگ اول و دوم را به وسیله تضاد کاملاً به هم بریزد.

برای نمونه بر اساس قانون 10-30-60 می توان در یک خانه، اکسسوری ها و وسایل زیر را مشمول هر یک از بخش های این قانون ساخت.

60 درصد

  • دیوارها
  • فرش
  • مبلمان

30 درصد

  • پرده ها
  • جایگاه های تکی مبلمان
  • اکسسوری های کوچک

10 درصد

  • بالشت ها و کوشن ها
  • اکسسوری های دکوراتیو
  • کارهای هنری مانند تابلو

قانون دوم؛ استفاده از رنگ های متضاد

برای همه پیش آمده است که وقتی در حال انتخاب رنگ های چیدمان هستیم، صرفاً رنگ هایی بسیار مشابه را به کار می گیریم. با این عمل انتظار هم داریم که ترکیب رنگ ها به خوبی پیش برود. در حالی که داستان کاملاً خلاف انتظار ما خواهد بود. فضای کاملاً یکنواخت و خسته نماینده شکل خواهد گرفت.

از ترکیب رنگ های مختلف با یکدیگر نترسید. مطمئناً به دریافت مشاوره و حتی کمی مطالعه می توانید بهترین ترکیب رنگ را پیدا کنید. رنگ های متضاد یکدیگر می توانند نتایج خوبی را به دست دهند.

  • سفید و سیاه
  • آبی و نارنجی
  • زرد و بنفش

قانون سوم؛ روانشناسی رنگ

طراحان داخلی در چیدمان سعی دارند با استفاده از رنگ ها بتوانند احساسات افراد را تحریک نمایند. مهم است که به این نکته توجه کنیم که رنگ ها، چیزهای زیادی در خصوص افراد ساکن و خود خانه برای گفتن دارند. در ادامه روانشناسی چند تا از رنگ های مهم آورده شده است.

قرمز

  • مهیج و محرک
  • مثبت: پراحساس، گرم، پر اشتیاق، فعال، قوی
  • منفی: سخت و شدید، مهاجم، خشمناک، حریص، به رنگ خون

زرد

  • تسلی بخش
  • مثبت: آفتابی، شاد، درخشان، سرزنده
  • منفی: خودپسندی و خودمحوری، درخشان و خودنما

سبز

  • گوشه گیر و آرامش بخش
  • مثبت: آرام، نیروبخش، آسوده و طبیعی
  • منفی: معمولی، خسته نماینده، گناهکار

آبی

  • گوشه گیر، کناره گیر و آرامش بخش
  • مثبت: خونسرد، آرام، معتدل، میانه رو، ایمن، راحت و اصیل
  • منفی: ترساننده، ناامیدنماینده، دل تنگ نماینده، سرد و مالیخولیا

سفید

  • بی تفاوت، بی توجه
  • مثبت: تمیز، تازه، درخشان
  • منفی: خالی، بی بار، بی فایده

برای اطلاعات بیشتر در خصوص روانشناسی رنگ ها می توانید به مقاله روانشناسی رنگها در معماری ؛ از سفید تا سیاه نگاهی بیندازید.

قانون چهارم؛ رنگ های گرم و سرد

اصطلاح گرم و سرد اشاره به رنگ هایی خاص دارد. به طور کلی رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی و زرد دارای ماهیتی گرم و رنگ های خنثی مانند قهوه ای دارای ماهیتی سرد هستند.

انتخاب ترکیبی از رنگ های گرم و سرد، انرژی جریان یافته در منزل را تحت تأثیر قرار می دهد. رنگ های گرم به دلیل جذاب بودن برای فضاهای ورودی بسیار مناسب هستند.

رنگ های سرد نیز با حس آرامشی که دارند برای اتاق خواب ها و فضاهای کاری بسیار مناسب هستند. برای رنگ پردازی و دریافت ایده در خصوص اتاق خواب ها می توانید به مقاله رنگ اتاق خواب نوجوان ؛ رنگ های اصلی و تأثیرات روانی آن بر نوجوانان مراجعه کنید.

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

ترکیب رنگ

ترکیب رنگ

ترکیب رنگ

ترکیب رنگ

ترکیب رنگ

ترکیب رنگ در چیدمان منزل چگونه باید باشد؟

نکات مهم در چیدمان منزل

  • خرید مبلمان و فرش را در مرحله آخر قرار دهید. تهیه اکسسوری ها را اول قرار دهید.
  • اندازه گیری فضاهای در دسترس را مهم در نظر بگیرید. مبلمان و اکسسوری ها باید مطابق با اندازه اتاق باشند.
  • باید به تعداد افراد خانواده که قرار است با شما زندگی نمایند و بچه ها نیز توجه داشته باشید.
  • هزینه دکوراسیون و بودجه ای که در اختیار دارید را بسنجید.
  • زیاده روی، هر کاری را خراب می نماید. همواره تعادل پیشه کنید.
  • قبل از آغاز به چیدمان، نقطه کانونی را پیدا کنید. پنجره یا شومینه می توانند نقطه کانونی باشند. نقطه کانونی را خودتان با میز تلویزیون یا فرش می توانید ایجاد کنید.
  • تابلوها و تصاویری که در پشت مبلمان استفاده می کنید باید کوچک تر از مبل باشد.
  • فرش نباید کل فضای اتاق را بپوشاند. فاصله 10 تا 20 سانتی متری میان لبه فرش و دیوار ضروری است.
  • با ساده گرایی می توان چند هدف را دنبال کرد.
  • در استفاده از اشکال هندسی زیاده روی نکنید که چیدمان را شلخته و شلوغ می نماید.
  • هنگام خرید اثاثیه، به ویژه مبلمان، حتماً کیفیت آن را نیز در نظر بگیرید.
  • جابه جایی زیاد طی چیدمان می تواند خسته نماینده باشد. یک قلم و کاغذ هم می تواند همین کار انجام دهد.

چیدمان داخلی مدرن

چیدمان مدرن چند سالی است که روز به روز خانواده های کوچک و عظیم بسیاری در داخل ایران به آن روی می آورند. تأکید این سبک بر فرم های شسته رفته، الگوهای معاصر، مصالح طبیعی و یک جریان یکپارچه بین فضاهای داخلی و خارجی، ترکیبی از آسایش واقعی و شیک بودن به ارمغان می آورد.

ظاهر این سبک بین طبیعت و تصنع یعنی آنچه به صورت طبیعی در جهان وجود دارد و آنچه ساخته دست بشر است پل می زند. در ادامه نکات مهم در چیدمان مدرن آورده شده است.

  • در چیدمان مدرن مجبور به استفاده از مبل های مدرن خواهید بود و دیگر خبری از مبل های استیل و کلاسیک نیست.
  • فرش ها و پرده هایی که استفاده می کنید باید از نظر طرح و رنگ ساده باشند.
  • لوسترها بسیار کم به کار گرفته می شوند. نورپردازی به ساده ترین شکل ممکن است.
  • استفاده از خطوط شکسته و مستقیم در بخش های مختلف چیدمان از جمله مبلمان و اکسسوری ها بسیار دیده می گردد.
  • سقف ها عاری از هر گونه پیچیدگی هستند. طراحی آن به ساده ترین شکل ممکن اجرا شده است.
  • استفاده از دیوارپوش ها و پارتیشن زیاد دیده می گردد.
  • تا حد امکان باید گچکاری ها را محو کرد. به همین منظور باید رنگ گچ بری دیوار را به رنگ سفید درآوریم تا معین نباشد.
  • ورود نور باید حداکثر باشد. از این رو از پرده های نازک پارچه ای و کتانی استفاده گردد.
  • کف پوش ها نیز در صورت امکان باید کاملاً یکپارچه و ساده باشد.
  • کاغذ دیواری ها نیز با طرح های مدرن استفاده می شوند.
  • در دکوراسیون داخلی مدرن از تابلوهای عظیم که قاب خاصی ندارند روی دیوار استفاده می گردد.
  • در چیدمان مدرن استفاده از رنگ های خنثی روی دیوارها گزینه بهتری نسبت به کاغذ دیواری است.
  • یک رویکرد کاربردی برای ایجاد چیدمان داخلی مدرن در فضای خانه ها استفاده از رنگ های گرم برای مبلمان و یا پرده ها است.
  • استفاده از ترکیبی از مواد همچون شیشه، چوب، فلز، پارچه و چرم کاری در اکسسوری هایی مانند مجسمه در عین سادگی می توان مدرنیته را در چیدمان منعکس کرد.
  • کابینت های آشپزخانه در چیدمان مدرن ساده و متشکل از مجموعه ای خطوط شکسته و مستقیم هستند.

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

چیدمان منزل مدرن

سخن آخر

دکوراسیون و چیدمان منزل چه به طریق سنتی و چه مدرن با یک سری از اصول و قوانین پیروی کند. البته پیروی از این اصول نباید بر خواسته و میل شما رجحان داده گردد. رنگ، نور، هماهنگی، تعادل، اندازه، شکل و هندسه از مهم ترین موضوعاتی هستند که در چیدمان باید به آن ها توجه داشت.

نظر شما در خصوص چیدمان منزل چیست؟ این قوانین را تا چه اندازه باید جدی گرفت؟

برای نگارش این مقاله از سایت های مای دومین، اینسایدر، اسپورس، استایل کاستر، هوملی، لونی، وورسینگ کورت بلاگ، سارا لین برنان و دکورتیپس استفاده شده است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1299

به "نکات، قوانین و اصول چیدمان منزل سنتی و مدرن از مبلمان و فرش تا رنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات، قوانین و اصول چیدمان منزل سنتی و مدرن از مبلمان و فرش تا رنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید