نشست خبری نیمه تاریک ماه در تالار وحدت برگزار شد
به گزارش ایران 20 دانلود، نشست خبری نمایش نیمه تاریک ماه با حضور داود بنی اردلان کارگردان و هانا کامکار، سام کبودوند، نیکی مظفری و المیرا دهقانی بازیگران اثر، دوشنبه 22 مهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگاران، این نمایش هفت نفره حاصل تلاش بازیگران به علاوه بهزاد عمرانی(خواننده گروه بمرانی) است که از چهارشنبه 24 مهر در تالار وحدت روی صحنه می رود. در این نشست نیما محبی مدیرتولید، لیلا جعفری مجری طرح، ندا سرمه طراح لباس، پریشاد مستوفی طراح صحنه و ایمان یزدی دستیار کارگردان نیز حضور داشتند.
جواد مولانیا، بهزاد عمرانی و حسین کشفی اصل، دیگر بازیگران این نمایش هستند، بهاره مولوی، مدیر فرش ذوالانواری حامی اثر است وعرفان فرشی زاده، آهنگسازی نمایش را بر عهده دارد.
نیمه تاریک ماه یک اثر دنیا شمول است
داود بنی اردلان، کارگردان نمایش نیمه تاریک ماه در ابتدای نشست با بیان اینکه، بدون زمان و مکان بودن ایده تاثیر زیادی در نوشتن متن نیمه تاریک ماه داشته گفت:حرف این داستان دنیا شمول است و مکان و زمان ندارد. همه انسان ها با هر ملیت و در هرعصری میل به قدرت و جاه طلبی دارند و این دنیا شمول بودن برای من اولویت داشت.
کارگردان نمایش نیمه تاریک ماه با اشاره به این که این نمایش اقتباسی از فیلم ایتالیایی غریبه های کامل به کارگردانی پائلولو جنووس است توضیح داد: تا به حال پنج فیلسماز از ملیت های مختلف از ایده این نمایش برای ساخت فیلم شان استفاده کرده اند.
او در ادامه به این موضوع که به غیر از من، مرجان شیرمحمدی در بازنویسی متن نمایشنامه کمک کرده ،ادامه داد:برای من در این نمایش سه بعد اهمیت داشت. اول روابط مردم در اجتماع، دوم روابط دونفره و سوم آدم ها درخلوت.
بنی اردلان که کارگردانی نمایش های پیروز و پرفروش دوباره اون آهنگو بزن سام نوشته وودی آلن و مکاشفات شخصی 2 را در کارنامه خود دارد، در ادامه توضیح داد: تاثیرتکنولوژی در روابط آدم ها در این نمایش بسیارمهم است و در واقع تلفن همراه کاراکتر اصلی است. در واقع در این نمایش، تکنولوژی دانای کل است و قصه را می داند و ازهمه کاراکترها جلوتر است.
هدف طراحی لباس این نمایش، کمک هنر به فرهنگسازی است
ندا سرمه، طراح صحنه نمایش در ادامه کنفرانس خبری جوابگوی سوالات خبرنگاران بود. او درباره وجه تمایز طراحی لباس این نمایش که در آن از شیوه باز طراحی لباس استفاده شده گفت: پس از سه سال تحقیق پویش مد یا مصرف گرایی؟ را شروع کرده ایم. در این پویش سعی کرده ایم تا تابوی پوشیدن لباس تکراری را بشکنیم. ما با کمک خانم آزیتا ترکاشوند و هانا کامکار، ابتدا از جشن حافظ و بعد در کنسرت آقای مدیری این حرکت را شروع کردیم. در واقع لباس های بلااستفاده هنرمندان را با باز طراحی و آنها را قابل استفاده می کنیم. این بار هم افتخار این راداریم که با یک گروه حرفه ای این تجربه را داشته باشیم.
هانا کامکار: نقش متفاوت و چالش برانگیزی در این نمایش دارم
در ادامه هانا کامکار بازیگر نمایش نیمه تاریک ماه در پاسخ به اینماین سوال که فعالیتش در زمینه موسیقی چه در تاثیری در بازی تاتر داشته گفت: اولویتم خوانندگی بوده و به دلیل اینکه صدای زنان در کشور ممنوع بوده من ابتدا فعالیت هنری ام را با تئاتر(سال 78) و زیر نظر استاد سمندریان شروع کردم. سال80 اولین کار تئاترم را انجام دادم و خواننده-بازیگر بودم.
کامکار ادامه داد: شخصیتی که برای من انتخاب شده از لحاظ ظاهری بسیار به من شبیه است. سعی کرده ام هم به سخنان کارگردان و متن توجه کنم و هم پا به پای همبازی هایم به نقش نزدیک شوم. فکر می کنم نقش چالش برانگیزی هم دارم چرا که اولین باری است که نقشی را بازی می کنم که کاملا مبتنی بر بازیگری است و قرار نیست که بخوانم.
نیکی مظفری:رزومه کارگردان و ریتم تند نمایش، برای بازی ترغیبم کرد
نیکی مظفری، بازیگر دیگر نمایش نیمه تاریک ماه در پاسخ به این سوال بازیگران که، نقش مقابلش در این نمایش کدام بازیگر است، توضیح داد: نقش مقابل من آقای حسین کشفی هستند. خیلی دیر به مجموعه اضافه شدند اما خیلی زود خودشان را به بچه ها رساندند و همه با هم هماهنگ شدیم. در این نمایش همه ما درگیر بده بستان دیالوگ گویی هستیم و این چالش بزرگی است.
مظفری ادامه داد: زومه کارگردان، دغدغه هایش و متنی که با نگاه روانشناختی به روابط انسان ها پرداخته بود، من را برای حضور در این نمایش متقاعد کرد. دیدن و خواندن این نمایش ما را کمک می کند که اگر در مقطعی در مورد همراه یا شریک زندگیمان دچار شک شدیم بتوانیم خودمان را کنترل کنیم و مدیریت کنیم. ریتم تند و مدت کوتاهی که این نمایش دارد هم برایم جذاب است و می تواند مخاطب را همراه خودش کند.
سام کبودوند: من و خانم دهقانی در سریال دشمنیم و در این نمایش عاشق همدیگریم
در ادامه سام کبودوند بازیگر دیگر این نمایش گفت: در سریالی که همزمان کار می کنیم، با خانم دهقانی دشمن هستیم ولی در اینجا زن و شوهریم و رابطه عاشقانه ای داریم. او در ادامه توضیح داد: خانم دهقانی به شدت پذیرای نقدها هستند و از هیچ نقدی نمی ترسند، کاملا همراه هستند و برای من نعمت بزرگی است.
کبودوند درباره نقشش در این نمایش گفت:نمایش ما در مورد پیچیدگی روابط انسانی است و سعی کردیم این نمایش را با شرایط بومی جامعه مطابق کنیم. در تئاتر کار رئالیستی کردن بسیار سخت تر از کار فرم است چرا که نیاز به تمرکز و باور دارد و باید باورپذیر هم بشود تا تماشاگر را با خود همراه کند. اما بیشتر از این نمی توانم در مورد نقشم توضیح دهم چرا که داستان لو می رود.
المیرا دهقانی: به چالش کشیده شدن در این نمایش را دوست دارم
المیرا دهقانی دیگر بازیگر نمایش نیمه تاریک ماه در پاسخ به این سوال که چقدر در این کار با بازیگر نقش مقابل مرد، بده بستان کاری داشته اید، توضیح داد: من در پروژه دیگری سر ضبط هستم اما آنقدر مسئله روابط انسانی برایم مهم است که به هر شکل ممکن سعی کردم در این نمایش با این موضوع حضور داشته باشم. آقای کبودوند در این نمایش، بازیگر مرد مقابل من هستند. ما همزمان در یک سریال هم همکاری می کنیم. سلیقه کاری و بازیشان را دوست دارم این موضوع در هماهنگی بازی مان تاثیر داشته. پذیرای نظرات همدیگر هستیم و این که من را در صحنه به چالش می کشد، در پیشرفت کار تاثیر دارد.
دهقانی در ادامه توضیح داد:این نمایش را به خاطر بداهه هایش دوست دارم. از طرفی به چالش کشیده شدن از طرف نقش مقابل برایم جذاب است. برای این نمایش تمرین های خارج از تمرین گروهی هم با نقش مقابلم داشته ام.
بهاره مولوی: همه بخش های هنری باید از هم حمایت کنند تا از رکود خارج شویم
درادامه بهاره مولوی، مدیر فرش ذوالانواری و حامی مالی نمایشنیمه تاریک ماه درباره علت حمایتش از این نمایش گفت: گبه و گلیم ذوالانواری سه دهه است که در دنیا و کشورهایی مثل کره، ژاپن، چین، استانبول،زوریخ، سوییس، هامبورگ و آفریقای جنوبی فعالیت می کند و همیشه از ایده های خلاقانه و استعدادهای جوان برای پیشرفت هنرش استفاده می کند.
مولوی در ادامه توضیح داد: دلیل حمایت از این نمایش هم دقیقا همین است که گروهی جوان و خلاق در این اثر حضور دارند، از طرفی موضوع نمایشنامه جذاب و دغدغه روز جوان هاست. به نظرم حمایت از ایده های نو و همبستگی حوزه های مختلف هنری و حمایت بخش های مختلف هنری مثل بخش هنرهای تجسمی از تاتر کشور می تواند به جدا شدن این بخش از حالت رکود و سکون کمک کند.
مولوی در ادامه گفت:هنر گبه و گلیم، جزو قدیمی ترین هنرهاست و به نظرم تلفیق این هنر با نمایش می تواند یک اتفاق خوب است و هر دوهنر می توانند روی هم تاثیر خوبی داشته باشند. به خصوص که در طراحی لباس این نمایش به موضوع بازگشت به هنر قدیمی ایرانی و بازطراحی لباس با تاکید بر کمک به محیط زیست، پرداخته شده است.
او ادامه داد: ما بر ارگانیک بودن محصولاتمان تاکید داریم بنابراین بین فعالیت های ما با این پروژه که در طراحی لباسش به محیط زیست اهمیت می دهد، همذات پنداری هم وجود دارد.
داود بنی اردلان، کارگردان نمایش نیمه تاریک ماه پیش از این کارگردانی نمایش های پیروز دوباره اون آهنگو بزن سام نوشته وودی آلن، مکاشفات شخصی 2، مکاشفات شخصی یک، این آب آشامیدنی نیست، تو دهنتو می بندی یا من و سست بهار را به عهده داشته است.
منبع: همگردی