مشکل کم کاری در حوزه فرهنگ داریم ، عقلانیت سیستمی باید جایگزین تجربه های شخصی افراد شود

به گزارش ایران 20 دانلود، بیست و ششمین قسمت از برنامه تلویزیونی شوکران با حضور سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شب گذشته از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت.

مشکل کم کاری در حوزه فرهنگ داریم ، عقلانیت سیستمی باید جایگزین تجربه های شخصی افراد شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه شوکران شبکه 4 در ابتدای این برنامه در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره اینکه با توجه به رویکرد شورا در سال های گذشته آیا می شود علم و فرهنگ را کنترل کرد یا خیر، پاسخ داد: فکر می کنم در نظام برنامه ریزی در این 35 سال که از عمر شورای عالی انقلاب فرهنگ می گذرد، پیروز بوده است که در جهت علم کشور ریل گذاری کند و علم کشور را به فعلیت درآورد. در ضریب رشد علم، جز 4کشور اول جهان هستیم.

وی افزود: البته قبول دارم در حوزه فرهنگ تجربه های خوبی نداریم و اهدافی که در سند مهندسی فرهنگی ذکر می شود، هنوز بخشی از آن محقق نشده است. چون فرهنگ مسأله ای تک متغیره نیست. اتفاقاً مهندسی فرهنگی از بیرون ایران و توسط دشمنان دارد انجام می شود. فرهنگ به طور نسبی قابل مدیریت است، اما حجم عوامل خارج از کنترل زیاد شده است.

عاملی در پاسخ به سوال دیگر مجری پیرامون تاخیر در اجرایی شدن سند مهندسی فرهنگی و چرایی زیاد بودن فعالیت های فرهنگی گفت: ما در حوزه فرهنگ، مشکل کم کاری داریم، نه مشکل کار زیاد کردن که حالا بگوییم زیاد کنترل کرده ایم. فرهنگ در هر دوره زمانی مفهومش تغییر کرده است. فرهنگ امروز به معنای جهت زندگی است. جهت حرکت جامعه به سمت عقلانیت است و به همین دلیل، قدرت دولت ها در جهان با خطر روبرو شده، چون جامعه توانمندتر و در بزنگاه ها سریع تر است. یعنی عقلِ تدبیری گسترش پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از این برنامه گفت: لازم است اعضای حقیقی شورا در حوزه ها و تخصص های متنوع تری باشند. امروز احساس می کنم آن تنوع واقعی در اعضای حقیقی نیست. ما امروز متخصص علوم شناختی و روانشناس ارتباط با مردم می خواهیم.

عاملی در پاسخ به سوال مکانیزم شورا برای ارتباط با ذی نفعان خود گفت: شورا یک بدنه کمیسیون ها و شورا های تخصصی دارد و با افراد متخصص حوزه خودش در ارتباط است، اما این ضعف را دارد که با ذی نفعان خودش ارتباط ندارد یا کم دارد. بنده از وقتی به شورا رفتم، گفتم باید از ناحیه ذی نفعان و از پایین به بالا نظام برنامه ریزی شورا را تنظیم کنیم و طی جلسه ای که با دانشگاه های برتر، تشکل های دانشجویی و... برگزار گشت قرار شد کمیسیون های مشخص آن ها در شورا تشکیل شود.

وی افزود: ضمانت اجرایی شورای انقلاب فرهنگی، خود حضرت آقا بیان فرمودند که حضور رؤسای سه قوه، مسئولین نهاد هایی که شورا برای آن ها سیاست گذاری می کند و اعضای حقیقی ضمانت اجرایی شورای انقلاب فرهنگی هستند. به هر حال شورا های عالی یک جهت از نقص به کمال را دارند و باید به فرآیند کارآمدتری برسیم که تصمیماتش بتواند واقعاً مسئله ای را حل نماید. مانند همین سند مهندسی فرهنگی که 5 سال از ابلاغش گذشته و تازه فرآیند اجرایی اش آغاز شده است و با روح زمانه سازگار نیست. این جهت سرعت عمل بیشتری را می طلبد. اما اتفاقاتی که در نهادسازی و برنامه سازی در شورا رخ داده است، نباید به راحتی از کنار آن ها گذشت.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: ما یک مشکل کلی در مدیریت اجتماعی داریم که مدیریت اجتماعی ما تجربی است. به نظر من با به وجود آمدن این نظام سیستمی که فضای مجازی ظرفیتش را ایجاد کرده، ما به سمت و سویی حرکت می کنیم که عقلانیت سیستمی باید جایگزین تجربه های شخصی افراد شود. طبیعتاً باید الگوی حکمرانی ما تغییر کند. اینکه ما کشوری در حال ثبات نیستیم یا شرایط ثبات در ایران نیست، به نظر من این ادعا جای تشکیک دارد. در این چهل سالی که از انقلاب اسلامی گذشته ما نشان دادیم که توانستیم این خیلی از جهت های بهینه را در کشور فراهم کنیم. توسعه حوزه علم و فناوری از جمله داشتن 4میلیون دانشجو خودش نشانگر ثبات است. البته برخی موانع برای رشد کشور وجود دارد، از جمله نظام دیوانسالاری، یعنی وقتی شما به یک اداره رجوع می کنید، باید صد بار کرنش در مقابل دیگران کرنش کنید تا یک کاری را که حق شما هست انجام دهند.

وی اذعان کرد: برخی مسئولان کشور از پدیده های جدید دیر شناخت پیدا می کنند.

عاملی بیان کرد: برای کسی که در حکومت مسئولیت دارد، وقتی تبعیض اجتماعی را می بینید، بسیار غم انگیز است. اما ما همه سوار یک کشتی هستیم، نباید ناخدای کشتی را آنقدر بزنیم که نتواند جهت را ادامه دهد. این به معنای گریز از نقد نیست. نقد دو بنیان دارد، یک بخش تأکید بر ظرفیت ها و بخش دیگر دیدن خلأ ها و دادن راه چاره برای رفع آن.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه گفت: معتقدم در یک دوره 10 ساله، اگر ایران روی فناوری های نو مانند فناوری اطلاعات سرمایه گذاری متمرکز کند، هم به عدالت اجتماعی می رسیم، هم به شفافیت توزیع منابع و هم جلوی بسیاری از درز های فسادآور را می گیریم و قوه قضائیه ما بیکار می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 736

به "مشکل کم کاری در حوزه فرهنگ داریم ، عقلانیت سیستمی باید جایگزین تجربه های شخصی افراد شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل کم کاری در حوزه فرهنگ داریم ، عقلانیت سیستمی باید جایگزین تجربه های شخصی افراد شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید