مشهد عظیم ترین تولیدکننده محصولات کشاورزی استان

به گزارش ایران 20 دانلود، مدیر جهاد کشاورزی مشهد این شهر را به عنوان قطب فراوری محصولات کشاورزی در سه محصول گندم، جو و کلزا در استان خراسان رضوی معرفی کرد.

مشهد عظیم ترین تولیدکننده محصولات کشاورزی استان

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، امید طهماسبی زاده اظهار کرد: در سال گذشته توسعه کشت سه محصول گندم، جو و کلزا را به طور ویژه در دستور کار خود جهت خود کفایی قرار دادیم.

وی اعلام نمود: سطح زیر کشت مشهد، 22 هزار هکتار به گندم و جو آبی و بالغ بر 25 هزار هکتار گندم و جو دیم را شامل می گردد، همچنین از لحاظ کشت دانه های روغنی در سال 98 شهرستان مشهد سطحی بالغ بر یک هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی را به خود اختصاص داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: کشت کلزا به واسطه اهمیتی که در خودکفایی دانه های روغنی برای کشور به ارمغان می آورد مورد توجه ویژه جهاد کشاورزی قرار داشت و در مقایسه با سال قبل شهرستان مشهد یک هزار و100 هکتار افزایش سطح کشت در دانه های کلزا داشت.

طهماسبی زاده با بیان این که گیاه کلزا از حیث کشت تناوبی و هم به لحاظ غنایی که به خاک می بخشد مورد توجه و توصیه استان خراسان رضوی قرار گرفته است، گفت: از جهت تامین روغن مورد احتیاج بازارمصرف و مردم، روغن کلزا بهترین کیفیت را در بین روغن های بازار و مورد استفاده مردم دارد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد متذکر شد: کشت دانه های کلزا، گندم و جو از شهریورماه آغاز شد و تا دی ماه ادامه داشت، در مرحله اولیه مبارزه با قارچ و بیماری هایی بود که ممکن بود بذور را متاثر نمایند برای این منظور تمام بذور ضدعفونی و فرایند کشت انجام شد.

وی یادآور شد: از اول دی ماه شبکه مراقبت در قالب ستاد سن تشکیل و تمامی سطوح کشت را پهنه بندی و سازماندهی کردیم و با توجه به فعالیت های شبکه مراقبت بیش از 3 هزار هکتار شته ها و بیش از 2 هزار هکتار سن مادری و بیش از 12 هزار هکتار علف های هرز و بیش از هزار هکتار علیه لکه برگی ها مبارزه انجام گرفته است.

طهماسبی زاده خاطر نشان کرد: انتظار می رود در 80 درصد مزارع مبارزه با لکه برگی ها انجام گیرد.

مدیرجهادکشاورزی مشهد اعلام کرد: با توجه به مجموعه فعالیت هایی که در سطح شهرستان در مبارزه با آفات و بیماری ها انجام گرفت و هدایت های خوبی که ستاد سازمان انجام دادند به لطف خدا میزان سن زدگی را از 1.2 در سال 97 به 0.23 در سال 98 کاهش دادیم.

وی اضافه کرد: انتظار داریم با ادامه همین فرایند به 0.1 درصد سن زدگی را کاهش دهیم و محصولی عاری از سن زدگی و آفات و بیماری داشته باشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 977

به "مشهد عظیم ترین تولیدکننده محصولات کشاورزی استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهد عظیم ترین تولیدکننده محصولات کشاورزی استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید