مسائل وقف بخشی از کوه دماوند خنده دار است ، نوادگان شاه عباس هم بیایند ادعای مالکیت اصفهان را بکنند!

به گزارش ایران 20 دانلود، تحلیلگر مسائل محیط زیست گفت: تمام اراضی جنگلی مرتعی بیابانی و تالاب ها و کوهستان ها ملی است و نباید مالکیت خصوصی داشته باشد و قوانین قبل از تصویب این قانون ملغی می شوند.

مسائل وقف بخشی از کوه دماوند خنده دار است ، نوادگان شاه عباس هم بیایند ادعای مالکیت اصفهان را بکنند!

محمد درویش کارشناس مسائل محیط زیست در گفت و گو با خبرنگاران درباره سند بخشی از کوه دماوند به سازمان اوقاف گفت: این مساله تخلف بزرگی است. طبق قانون ملی شدن اراضی که به تایید نظام جمهوری اسلامی ایران رسیده است تمام اراضی جنگلی مرتعی بیابانی و تالاب ها و کوهستان ها ملی است و نباید مالکیت خصوصی داشته باشد و قوانین قبل از تصویب این قانون ملغی می شوند. بنابراین حکم خلاف قانونی صادر شده و ما نیز از قوه قضاییه خواسته ایم به سرعت از این مساله جلوگیری کند.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته 4600 هکتار از جنگل های هیرکانی در منطقه ساری به نام یک امامزاده به شخص حقیقی داده شد تا برای امامزاده وقف کند. امروز نیز دماوند بخشیده می شود که این مسائل می تواند در محاکم وحدت رویه ایجاد کند و چراغ سبزی برای محاکم باشد.

این کارشناس مسائل محیط زیست شرح داد: شخصی با رو کردن یک سند 500 ساله نمی تواند ادعا کند بخشی از کشور به او تعلق دارد در این شرایط نوادگان شاه عباس هم می توانند امروز ادعای مالکیت نیمی از اصفهان را داشته باشند. ما نباید به این صورت رفتار کنیم. حتی فرض بر این که در شرع چنین مفادی وجود داشته باشد ولی فقه ما برای چیست؟ مجمع تشخیص مصلحت نظام به چه دلیل تشکیل شده است؟ آیا نباید از این موارد جلوگیری کرد؟

درویش درباره راه حل این موضوع گفت: تشکل ها در حوزه میراث و محیط زیست باید مطابق بند 3تبصره 66 آیین دادرسی به دادستان شکایت کنند و دادستان به عنوان مدعی العموم از این کار جلوگیری کند. هر چه تعداد شخصیت های حقیقی و حقوقی فشار بیشتری وارد کنند و رسانه ها پافشاری بیشتری نشان بدهند مساله می تواند مثل حکم اعدام اخیر مورد بازنگری قرار بگیرد در غیر اینصورت این رویه های خطرناک ادامه پیدا خواهد کرد.

وی شرح داد: خوشبختانه سازمان جنگلها از اوقاف شکایت کرده و ما نیز در این پرونده باید از سازمان جنگلها پشتیبانی کنیم. اما در مورد دماوند که به ثبت ملی رسیده مساله شگفت آور و خنده دار است.

درویش در پاسخ به این سوال، آیا این اقدامات چنینی نباید ابتدا از فیلتر سازمان جنگلها و محیط زیست رد شوند؟ گفت: بله. این مراحل رد شده و این سازمان ها در دادگاه بر علیه هم شکایت کرده اند ولی سازمان جنگل ها راه به جایی نبرده و حکم صادر شده است و این سازمان مجبور به رسانه ای کردن ماجرا شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1130

به "مسائل وقف بخشی از کوه دماوند خنده دار است ، نوادگان شاه عباس هم بیایند ادعای مالکیت اصفهان را بکنند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل وقف بخشی از کوه دماوند خنده دار است ، نوادگان شاه عباس هم بیایند ادعای مالکیت اصفهان را بکنند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید