متره و برآورد چیست؟ اتمام پروژه در زمان دقیق با بودجه مشخص

به گزارش ایران 20 دانلود، اگر می خواهید بودجه واقع بینانه ای را برای پروژه خود ایجاد و حفظ کنید و همچنین از هرگونه هزینه غیر ضروری جلوگیری کنید به متره و برآورد احتیاج دارید. بهره گیری از خدمات شناسایی و تخمین، کنترل اقتصادی، داشتن نظم در هزینه ها، همه و همه موفقیت پروژه شما را به وسیله متره و برآورد تضمین می نماید و همچنین رضایت بیشتری را از نتیجه نهایی ایجاد می نماید.

متره و برآورد چیست؟ اتمام پروژه در زمان دقیق با بودجه مشخص

هزینه ها از ابتدا در زمان آغاز پروژه تا اتمام آن باید به طور دقیق کنترل شوند تا مراحل مختلف پروژه به موقع و در بودجه اختصاص یافته تحویل داده گردد. ایجاد و تحقق اهداف اصلی پروژه و ارائه راهکار ها و خدمات برآورد هزینه، نتیجه پروژه ای است که در زمان و بودجه معین شده به اتمام می رسد. کیفیت ساخت ساختمان و عملکرد آن و همچنین پاسخ گویی بودجه در برابر ارزش پروژه به انجام متره و برآورد وابسته است؛ با خبرنگاران همراه باشید.

متره و برآورد چیست؟

قبل از آغاز کار اجرایی، مقدار مصالح مصرفی برطبق نقشه های سازه و نقشه های اجرایی به وسیله متره محاسبه می شوند. سپس با استفاده از فهرست بهاء سال جدید، مقادیر هزینه مصالح تا اتمام پروژه برآورد می گردد. این در واقع تعریفی ساده از متره و برآورد است.

این امر کلیه هزینه های مربوط به کاربرد و مقدار مصالح ساختمانی را معین می نماید، تا اجرای پروژه توجیه پذیر باشد. اگر بودجه کمتر از میزان برآورد باشد، می توان تغییرات اساسی را در مصالح و نحوه ساخت اعمال کرد. این تغییرات می توانند در تعیینات پروژه آورده شوند، یا پروژه به صورت مرحله ای انجام گردد تا بودجه برای ادامه کار بتواند در مراحل مختلف به اصطلاح آزاد گردد.

به شخصی که وظیفه این مهم را دارد مترور گفته می گردد. این فرد همچنین به عنوان ارزیاب یا برآوردگر نیز شناخته می گردد. او باید در درک و خواندن نقشه ها مهارت داشته داشته باشد، زیرا تخمین برآورد را نمی توان بدون درک نقشه های مربوطه انجام داد.

وظایف اصلی مترور

  • مدیریت امور اقتصادی برای هر نوع پروژه ساختمانی، خواه یک خانه، خواه یک پروژه پل سازی باشد.
  • کمبود هزینه ها را پیگیری می نماید.
  • برآورد نیروهای انسانی مورد احتیاج در کارگاه ساختمانی
  • مقدار و کمیت مصالح ساختمانی مورد احتیاج
  • کوشش برای به موقع اجرا شدن پروژه (زمان بندی)
  • کوشش برای نگه داشتن پروژه در بودجه معین شده
  • اطمینان حاصل می نماید که هزینه های ساخت و ساز تا حدامکان کارآمد هستند.
  • حل و فصل اختلافات بین طرفین قرارداد را انجام می دهد.

روش انجام متره و برآورد

به طور خلاصه فرآیند انجام کار شامل سه مرحله مختلف است:

  • ارزیابی بودجه: تخمین بودجه در مرحله اول ارائه می گردد تا اطمینان حاصل گردد که هزینه ها در مراحل اولیه پروژه قابل کنترل هستند.
  • گزارش هزینه: گزارش هزینه ها باید در مراحل مختلف پیشرفت پروژه محاسبه و بررسی شوند.
  • مدیریت هزینه: مدیریت هزینه شامل ارزیابی، تغییرات، اندازه گیری سایت، مسائل فورس ماژور و موارد دیگر اجرا می گردد.

اطلاعات زیر برای انجام متره و برآورد ضروری است:

  • نقشه ها
  • تعیینات
  • بهاء

1- نقشه ها

برآورد طبق نقشه های معماری و سازه تهیه می گردد. نقشه های سازه، ابعاد، وزن، طول و ضخامت قسمت های مختلف پروژه را نشان می دهد. اندازه هر مؤلفه پروژه در هر نقشه نشان داده شده است و برآورد نیز مطابق آن تهیه می گردد. طرح، ارتفاع، سطح مقطع و موارد دیگر در نقشه ها تهیه شده است که در فرآیند تخمین ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

2- تعیینات

تعیینات به همراه نقشه ها برای نمایش کیفیت پروژه معین می گردد. به عنوان مثال، یک نقشه اندازه درب را نشان می دهد، اما نمی تواند بعضی از عناصر ابتدایی مانند نوع درب و نوع چوب و موارد دیگر را نشان دهد. همه این عوامل با تعیینات کامل شناسایی می شوند. به طورکلی، تعیینات دارای دو نوع هستند:

  • تعیینات عمومی
  • تعیینات جزئی

الف) تعیینات عمومی:

تعیینات عمومی همچنین به عنوان مختصر تعیینات نیز شناخته می شوند. تعیینات عمومی، طبقه بندی کلی پروژه را به تصویر می کشد. این تعیینات برای معین استانداردهای کار ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد که به ایجاد برآورد دقیق یاری می نماید.

ب) تعیینات دقیق:

تعیینات دقیق شامل ویژگی ها، کمیت و نسبت مصالح ساختمانی مورد استفاده در کار ساخت و ساز را در جزئیات نشان می دهد. هر مؤلفه از کار ساختمانی به طور جداگانه با یاری تعیینات دقیق به تفصیل توضیح داده می گردد. بنابراین، تمام جنبه ها برای ایجاد استانداردها و کیفیت کار ساختمانی فاش می گردد.

3- بهاء

بهاء برای تخمین دقیق میزان دقیق کار و مصالح ساختمانی ضروری است. بهاء باید به واقعیت تکیه کند. ضرب بهاء با مقدار مصالح منجر به برآورد هزینه پروژه خواهد شد. بهاء کار مصالح یا ساخت و ساز را به وسیله فهرست بهاء همان سال محاسبه کرد. مقدار بهاء شامل هزینه های مصالح، هزینه های حمل و نقل، نیروهای مشغول در پروژه و موارد دیگر است.

در انتها، متره، ریزمتره، خلاصه متره، بهای واحد مقدار کار و مقادیر اقتصادی در سندی به نام صورت شرایط تسلیم کارفرما می گردد.

ابزارهای مورد احتیاج برای متره و برآورد

انجام متره و برآورد شامل دو روش دستی و نرم افزاری است. روش دستی قدیمی ترین و زمان برترین سیستم سنجش و برآورد است. مترور با استفاده از نقشه های معماری و سازه به صورت دستی مقادیر مصالح مورد احتیاج، نیروی کار و هر فعالیتی که احتیاج به تخمین هزینه دارد را محاسبه و در جداول خاص آنها را می نویسد.

اما با ظهور کامپیوترها و سپس ساخت انواع نرم افزاهای مهندسی عمران، کار برای انجام متره و برآورد بسیار آسان شده است. امروزه در بسیاری از پروژه های عمرانی در داخل کشور از برنامه تحت ویندوز به نام اکسل (Excel) استفاده می گردد.

اهمیت استفاده از متره و برآورد در حوزه عمران

ساخت و ساز بهینه، گرو در بررسی ریز به ریز مصالح، نیروی کار و هر فعالیتی که به پرداخت هزینه منجر می گردد دارد. اینکه کارفرما بتواند از مقدار بودجه معین شده در اجرای پروژه اطمینان حاصل کند و هر مرحله از کار به درستی تخمین هزینه شده باشد، نشان از آن دارد که پروژه در مسیری صحیح در حال اجرا است.

اهمیت استفاده از متره و برآورد در صنعت عمران به قدری است که باعث می گردد پروژه ای خاص در زمان تعیین تحویل داده گردد و یا یک پروژه در میانه های راه بی نتیجه رها گردد. فقدان متره و برآورد در آغاز هر پروژه عمرانی به معنای عدم پیش بینی های لازم و روبرو شدن با مسائل جدید در هر مرحله از اجرای پروژه است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1498

به "متره و برآورد چیست؟ اتمام پروژه در زمان دقیق با بودجه مشخص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متره و برآورد چیست؟ اتمام پروژه در زمان دقیق با بودجه مشخص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید