تور ارزان قطر: قطر چگونه ثروتمند شد؟، پیامدهای مالی میزبانی جام جهانی

به گزارش ایران 20 دانلود، به گزارش خبرنگاران، قطر به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی سال جاری مورد توجه بسیاری نهاده شد. این کشور در سال 1971 استقلال خود را از بریتانیا اظهار داشت. منابع سرشار نفت قطر منبع اصلی ثروت این کشور هستند. قطر از سال 1949 آغاز به برداشت نفت و عایدیزایی از آن کرد. پیش از آن مروارید منبع اصلی عایدی این کشور بود. عایدیهای حاصل برای بهبود ساختار زیربنایی قطر و توسعه فعالیت های آن مورد استفاده نهاده شد.

تور ارزان قطر: قطر چگونه ثروتمند شد؟، پیامدهای مالی میزبانی جام جهانی

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

قطر به لطف منابع نفت و گاز بالای خود یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست و ذخایر نفت آن 13 درصد از کل ذخایر نفت دنیا را تشکیل می دهد. درجه بالای بهره وری این کشور با وجود جمعیت کم علت ثروت زیاد آن است. ملاک ثروتمند بودن یک کشور اندازه فراوری ناخالص داخلی آن است که در خصوص قطر این اندازه 193 میلیارد دلار است. در دهه 1970 فراوری ناخالص داخلی این کشور بیش از هزار درصد رشد کرد و رکورد دنیای رشد فراوری را شکست.

دوحه ثروتمندترین شهر قطر و بندر پورتو عربیا ثروتمندترین منطقه دوحه و البته دنیا است. سرمایه گذاری و داشتن صبر برترین راه ثروتمند شدن در قطر است. به گفته بانک دنیای شهفرایندان قطری اکنون ثروتمندترین افراد دنیا هستند.

پیش از این لوکزامبورگ از تمام کشورهای دنیا ثروتمندتر بود اما اکنون جای خود را به قطر داده است. امیر قطر در حال حاضر تمیم بن حمد آل ثانی است که از سال 2013 اداره این کشور را بر عهده دارد.

85 درصد از عایدی صادرات قطر را صنعت نفت و گاز طبیعی فراهم می نماید. 60 درصد از عایدی کل این دولت و 60 درصد از فراوری ناخالص داخلی هم از نفت و گاز است. حجم منابع گاز قطر رتبه سوم را در دنیا دارد.

چرا قطر میزبان جام دنیای شد؟

به نقل از اینوستمنت مانیتور طبق پیش بینی مقامات قطر برگزاری جام دنیای بیش از 1.5 میلیون شغل به ویژه در زمینه ساخت و ساز پیش از مسابقه، گردشگری و مهمانداری ایجاد می نماید. بعلاوه میزبانی این مسابقات می تواند فرصت بسیاری خوبی برای جذب سرمایه مستقیم خارجی باشد. اما با توجه به رابطه جذب سرمایه خارجی با میزبانی جام دنیای اینطور به نظر می رسد که سرمایه خارجی در نزدیکی زمان برگزاری وارد کشور میزبان می گردد اما پس از اتمام مسابقات این فرایند نزولی می گردد.

قطر امیدوار است با این اتفاق درزمینه خدمات پزشکی و بهداشتی ورزشی که در سطح بین المللی شناخته شده باشند و در زمینه افزایش پایدار گردشگری پیشرفت هایی حاصل گردد. این کشور برنامه دارد صنعت گردشگری خود را نیز مانند توسعه زیرساختی رونق ببخشد. در سال 2018 که روسیه میزبانی جام دنیای را بر عهده داشت 14 میلیارد دلار نقدینگی به این کشور وارد شد. قطر نیز امید دارد این نقدینگی را از آن خود کند.

میزبانی جام دنیای سودی برای قطر دارد؟

جام دنیای روسیه پرهزینه ترین جام دنیای در طول تاریخ بود که 14 میلیارد دلار برای آن هزینه شد. بر خلاف روسیه قطر پیش از اینکه به میزبانی انتخاب گردد حتی هیچ ورزشگاهی برای برگزاری آن نداشت و باید هفت ورزشگاه برای آن می ساخت.

میزبانی جام دنیای با توجه به احتمال به خطر افتادن اعتبار و اقتصاد کشور یک ریسک بزرگ محسوب می گردد. ارزیابی هر گونه منافع مالی بعد از این مسابقات سخت خواهد بود و بیشتر به چگونگی برگزاری آن بستگی خواهد داشت . اگر مسابقات به طور موثری سازمان دهی گردد می تواند اعتبار بین المللی خود را بالا ببرد. تنها در طی چند سال آینده است که معین خواهد شد آیا سود حاصله برای کشور ارزش نمایش برای یک میلیارد نفر را داشته است یا خیر.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2079

به "تور ارزان قطر: قطر چگونه ثروتمند شد؟، پیامدهای مالی میزبانی جام جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان قطر: قطر چگونه ثروتمند شد؟، پیامدهای مالی میزبانی جام جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید