قبل از اسمبل کردن کیس کامپیوتر به این میزان ها توجه کنید!

به گزارش ایران 20 دانلود، هنگام اسمبل کردن کیس کامپیوتر، باید مطمئن شوید که سخت افزارهای شما با هم سازگار هستند. با این حال، حتی سازندگان باتجربه هم ممکن است یک فاکتور مهم را فراموش نمایند: ابعاد فیزیکی قطعات. بنابراین، قبل از اسمبل کامپیوتر، باید به نکات زیادی توجه کنید که در ادامه به اهمیت میزان قطعات می پردازیم.

قبل از اسمبل کردن کیس کامپیوتر به این میزان ها توجه کنید!

فرم فاکتور مادربرد و کیس

شاید بدیهی به نظر برسد، اما باید مطمئن شوید که مادربرد شما درون کیس جا می گردد. خوشبختانه، در این زمینه یک سیستم استاندارد وجود دارد. مادربردها در چند سایز مختلف عرضه می شوند که رایج ترین آنها ATX (فول ATX)، mATX (میکروATX) و Mini-ITX هستند.

کیس های کامپیوتر نیز از همین ابعاد پیروی می نمایند. یک کیس فول تاور می تواند مادربرد ATX را در خود جای دهد؛ کیس های Mini-ITX فقط برای مادربردهای Mini-ITX به میزان کافی بزرگ هستند و الی آخر. هر کیسی از یک برند معتبر، فهرست سایزهای مادربرد سازگار را در مشخصات فنی خود خواهد داشت.

مادربردها به طور کلی از سوراخ های نصب یکسانی استفاده می نمایند، به این معنی که می توانید یک مادربرد کوچک تر را درون یک کیس بزرگ تر نصب کنید. در نتیجه برای اسمبل کردن کیس کامپیوتر، توجه به این موضوع بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت ممکن است با مشکل روبرو شوید.

طول، عرض و ارتفاع کارت گرافیک

کارت های گرافیک می توانند حجیم ترین سخت افزار یک کامپیوتر باشند. حتی مدل های مالی هم اکنون از سیستم های خنک نماینده حجیم با سه فن و هیت سینک هایی استفاده می نمایند که بسیار بزرگ تر از کارت های گرافیک قدیمی هستند. در صورتی که قصد استفاده از کیس کوچکی دارید یا می خواهید از خنک نماینده بادی برای پردازنده بهره ببرید، ابعاد بزرگ کارت گرافیک به یک مشکل خیلی مهم تبدیل می گردد. طول کارت گرافیک به طور کامل استاندارد نیست و این بدان معناست که ممکن است با مسائل سازگاری روبرو شوید. به عنوان مثال، اگر کیس شما از کارت گرافیک هایی تا طول 355 میلی متر پشتیبانی می نماید، اما کارت گرافیک شما کمی بلندتر و به میزان 357 میلی متر است، باید آنالیز کنید که آیا فضای کافی برای جای گذاری این دو میلی متر اضافی وجود دارد یا خیر.

عرض کارت گرافیک بعد دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید؛ به خصوص اگر قصد نصب عمودی کارت گرافیک در کیسی کوچک را دارید یا در پی یک کیس باریک هستید. دفترچه راهنمای کیس خود را آنالیز کنید تا مطمئن شوید کارت گرافیک شما بیش از حد پهن نیست، زیرا ممکن است به پنل جانبی کیس برخورد کند.

در خصوص فضای اشغال شده به وسیله اسلات های PCI، معمولاً کارت گرافیک های مدرن دو یا حتی سه اسلات PCI را اشغال می نمایند. اگر قصد دارید از اسلات های PCI دیگر برای کارت های مختلفی بهره ببرید، برترین راهکار استفاده از کابل افزایش دهنده اسلات (PCI Riser Cable) است که به شما امکان می دهد کارت توسعه را در جای دیگری نصب کنید. بعلاوه، برای گردش هوای مناسب زیر کارت گرافیک به فضای کافی احتیاج دارید، بنابراین از جایگذاری یک کارت گرافیک سه اسلاته در یک کیس کوچک خودداری کنید.

ارتفاع خنک نماینده CPU و فضای خالی برای رم

از دیگر مواردی که برای اسمبل کردن کیس کامپیوتر باید توجه کنید، ارتفاع خنک نماینده پردازنده و فضای خالی برای رم است. مشابه کارت های گرافیک، خنک نماینده های بادی CPU نیز بزرگ تر از همواره شده اند. کاربران خواستار سیستم خنک نماینده قدرتمند غیر اورجینال هستند که بتواند دمای CPU را پایین نگه دارد تا حدبیشتر فرکانس بوست را برای مدت طولانی تری حفظ کند. مشکل اینجاست که خنک نماینده های CPU برای دفع سریع گرما از لحاظ فیزیکی باید بزرگ باشند، به این معنی که ممکن است برای کیس شما بیش از حد پهن و بلند شوند.

یکی از مسائل رایجی که افراد با آن روبرو می شوند این است که خنک نماینده بادی CPU آن ها برای کیس شان بیش از حد بلند است و به همین علت نمی توانند پنل جانبی را ببندند. بنابراین اگر به این موضوع توجه کنید، می بینید که بعد از خرید خنک نماینده عملا باید به سراغ کیس بزرگ تری بروید.

خوشبختانه، سازندگان کیس معمولاً حدبیشتر ارتفاع خنک نماینده CPU را ذکر می نمایند. اما اگر این عدد را پیدا نکردید، بعد از خرید کیس به طور دستی باید این عدد را میزان گیری کنید.

فضای خالی برای رم یکی دیگر از مسائل بزرگ با خنک نماینده های CPU است. ماژول های رم با ارتفاع زیاد و طراحی هیت سینک های پیچیده باعث افزایش ضخامت رم می شوند. اگر خنک نماینده CPU فضای خالی کافی برای رم نداشته باشد، از لحاظ فیزیکی قادر به جایگذاری همه قطعات نخواهید بود. برای اطمینان از اینکه خنک نماینده CPU و رم شما می توانند با هم کار نمایند، حدبیشتر فضای رم خنک نماینده CPU را با ارتفاع رم مقایسه کنید. معمولاً می توانید فضای رم را در مشخصات محصول پیدا کنید. بعلاوه می توانید برای اینکه فضای بیشتری در اختیار داشته باشید، از ماژول های رم با ابعاد کوچک تر بهره ببرید.

جایگاه درایو ذخیره سازی

دو سایز اصلی برای جایگاه های ذخیره سازی وجود دارد: 2.5 اینچی و 3.5 اینچی. جایگاه های 2.5 اینچی برای SSDها و هارددیسک های باریک مخصوص لپ تاپ کاربرد دارند، در حالی که جایگاه های 3.5 اینچی برای هارددیسک های سنتی به کار می روند. جایگاه های 3.5 اینچی جلوی کیس برای کارت خوان های قدیمی، درایوهای سی دی، دی وی دی و فلاپی و غیره استفاده می شدند. در بیشتر کیس های کامپیوتر مدرن دیگر جایگاه درایو جلویی وجود ندارد، اما بعضی از آنها به طور کلی جایگاه های 3.5 اینچی را حذف نموده اند. اگر قصد خرید یک هارددیسک با میزان کامل را دارید، برای اسمبل کردن کیس کامپیوتر باید دنبال کیسی باشید که حداقل از یک یا دو درایو 3.5 اینچی پشتیبانی کند.

علاوه بر این، اگر با یک کیس کوچک کار می کنید، ممکن است فقط فضای کافی برای یک یا دو درایو 2.5 اینچی داشته باشد، که اگر بخواهید در آینده فضای ذخیره سازی خود را ارتقا دهید، می تواند به یک مشکل تبدیل گردد. بنابراین، از قبل برنامه ریزی کنید و یک SSD بزرگ تر یا کیسی که از چندین درایو 2.5 اینچی پشتیبانی می نماید، تهیه کنید.

سایز فن های کیس

اگر در پی اسمبل کردن کیس کامپیوتر هستید، باید به میزان فن های کیس هم توجه نشان دهید. در بیشتر موارد، نمی توانید یک فن 140 میلی متری را روی پنلی که فقط تا 120 میلی متر را پشتیبانی می نماید، نصب کنید. به همین ترتیب، اگر فن های کیس کوچک تری را در جایگاهی نصب کنید که فن های بزرگ باید در آنجا باشند، زیبایی ظاهری و کمی از جریان هوا را به خطر می اندازید. به همین علت است که ابتدا باید سایز فن هایی را که کیس شما از آنها پشتیبانی می نماید، آنالیز کنید.

فن های کیس معمولا آخرین چیزی هستند که برای اسمبل کردن کامپیوتر باید خریداری کنید زیرا ابتدا باید ببینید که آیا قطعات مهم تر می توانند قرار بگیرند یا نه. بعلاوه، اگر کارت گرافیک شما بلندتر از میزانی است که کیس با فن های جلویی نصب شده تحمل می نماید، ممکن است در نهایت برای فن هایی که حتی از آنها استفاده نخواهید کرد، پول هدر دهید. به هر حال، همواره می توانید بعداً فن های بیشتری اضافه کنید. در هر صورت معمولا بین اشتباهات مربوط به اسمبل کردن کیس کامپیوتر، فن های کیس مورد توجه زیادی قرار نمی گیرند ولی نباید این موضوع را پشت گوش بیندازید.

فرم فاکتور پاور و کابل های آن

بسیاری از کاربران نمی دانند که پاور کامپیوتر در فرم فاکتورهای مختلفی عرضه می شوند. رایج ترین نوع آن ATX PS/2 است که در بیشتر کامپیوترها استفاده می گردد. پس از آن ATX PS/3 است که کمی کوتاه تر محسوب می گردد و برای کیس های کوچک مناسب تر است. کوچک ترین پاورهای مصرف نماینده، SFX و مدل کمی بزرگ تر آن SFX-L هستند. این مدل ها در کیس های کوچک SFF که از پاورهای سایز کامل پشتیبانی نمی نمایند، مورد استفاده قرار می گیرند.

بعلاوه باید به نوع و طول کابل ها توجه کنید، زیرا این موارد کاملاً استاندارد نیستند. اول، مطمئن شوید که به تعداد کافی از هر نوع کانکتور (4 پین، 6 پین و غیره) که احتیاج دارید، داشته باشید و دوم، مطمئن شوید که کابل ها به میزان کافی بلند هستند تا بتوانند از سیستم مدیریت کابل کیس شما عبور نمایند.

طول کابل های پاور معمولاً در برگه مشخصات آن ها ذکر شده است. اگر دفترچه راهنمای کیس شما هیچ اشاره ای به طول کابل ها نمی نماید، زمان آن رسیده است که متر را بیرون بیاورید و به صورت دستی آن را آنالیز کنید، البته به شرطی که کیس را قبلاً خریداری نموده باشید یا بتوانید آن را به صورت حضوری آنالیز کنید.

سایز رادیاتور

اگر به سیستم های خنک نماینده آبی علاقه دارید، باید بدانید که سایز رادیاتورها کاملاً استاندارد نیستند، اما خوشبختانه، آن ها معمولاً از سایز فن های کیس تبعیت می نمایند. رادیاتورها معمولاً از فن های 120 یا 140 میلی متری پشتیبانی می نمایند، بنابراین رایج ترین سایزها عبارتند از 120، 140، 240، 280، 360 و 420 میلی متر. کیس کامپیوتر شما حدبیشتر سایز رادیاتور قابل پشتیبانی را در هر محل به شما نشان می دهد؛ رادیاتورها معمولاً در قسمت بالا یا جلوی کیس نصب می شوند.

به خاطر داشته باشید که طول کارت گرافیک معین می نماید که آیا می توانید یک رادیاتور در جلو نصب کنید یا خیر، بنابراین مطمئن شوید که کارت گرافیک شما خیلی بلند نباشد. در غیر این صورت، رادیاتور را در قسمت بالا نصب کنید، البته به شرطی که کیس شما از آن پشتیبانی کند.

در کل باورهای غلط زیادی در خصوص اسمبل کردن کیس کامپیوتر وجود دارد ولی توجه به ابعاد قطعات از جمله نکاتی است که اهمیت زیادی دارد. به خاطر داشته باشید که آنالیز میزان قطعات، ارزش وقت گذاشتن زیادی را دارد زیرا در عوض حین اسمبل کردن با مسائل کمتری روبرو می شوید. اگر هم حال و حوصله اسمبل کردن کیس کامپیوتر ندارید، می توانید برای خرید کیس اسمبل شده به فروشگاه خبرنگاران سر بزنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 خرداد 1403 بروزرسانی: 20 خرداد 1403 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2298

به "قبل از اسمبل کردن کیس کامپیوتر به این میزان ها توجه کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از اسمبل کردن کیس کامپیوتر به این میزان ها توجه کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید