عربستان، درخواست سازمان های حقوق بشری برای لغو معامله عظیم آرامکو و گوگل

به گزارش ایران 20 دانلود، بسیاری از سازمان های حقوق بشری با توجه به کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان خواهان لغو خدمات رایانش ابری گوگل در عربستان شدند.

عربستان، درخواست سازمان های حقوق بشری برای لغو معامله عظیم آرامکو و گوگل

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الخلیج الجدید، سی و هشت نفر و یک سازمان برجسته حقوق بشر از گوگل ، به دلیل ترس از نقض حقوق بشر و جاسوسی علیه مخالفان خواهان لغو پروژه رایانش ابری شده اند که غول فناوری آمریکایی میخواهد در توافق با آرامکو در عربستان سعودی ایجاد کند.

پیش از این در دسامبر گذشته آرامکو خاطرنشان کرد در راستای توافق اتحاد استراتژیک که بین این شرکت و گوگل کلود امضا شد، عربستان سعودی به شبکه جهانی مناطق پلتفرم گوگل کلود افزوده شد. این همکاری پاسخگویی به توسعه پرسرعت تقاضا برای خدمات ابری در عربستان سعودی را هدف گرفته است که پیش بینی می گردد تا سال 2030 حداکثر 10 میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

در بیانیه مشترکی شخصیت ها و گروه های بین المللی حقوق بشر از جمله سازمان دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل، به نگرانی های جدی پس از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی توسط عوامل سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 اشاره کردند.

این سازمان ها همچنین مقامات سعودی را به استفاده از ابزار الکترونیکی برای جاسوسی مخالفان متهم کردند.

همچنین سازمان های مدافع حقوق بشر نسبت به سوابق گسترده عربستان سعودی در کوشش برای جاسوسی از شهروندان خود و اتهامات دادستان آمریکا در سال 2019 مبنی بر استفاده دو کارمند سابق توییتر برای جمع آوری اطلاعات حساس درباره مخالفان سعودی ابراز نگرانی نموده اند.

این سازمان ها در بیانیه خود تاکید کردند که خطرات بالقوه در مورد در ایجاد پلتفرم گوگل کلود در عربستان سعودی از جمله نقض حقوق بشر و آزادی بیان وجود دارد.

در این بیانیه همچنین آمده است: دولت سعودی بارها و بارها چه به وسیله اقدامات مستقیم خود علیه مدافعان حقوق بشر و چه جاسوسی به وسیله سیستم عامل های دیجیتال شرکتی حقوق بشر را نقض نموده است.

این سازمان ها در ادامه تاکید کردند: ما می ترسیم که گوگل در نقض حقوق بشر ملت سعودی و خاورمیانه با دولت سعودی همکاری کند.

بر اساس توافق بین گوگل و آرامکو گلود کلود منطقه ابری جدیدی را در عربستان سعودی ایجاد و اداره می نماید و شرکت جدیدی پس از تاییدیه های رگولاتوری تشکیل می گردد تا راهکارهای ابری را فراهم نموده و برای مشتریان در این کشور خدمات رسانی کند.

در حال حاضر اپراتورهای مخابراتی سعودی در میان فراهم کنندگان خدمات ابری در عربستان سعودی هستند.

عربستان سعودی تحت برنامه اصلاحات مالی افق 2030 سرمایه گذاری خارجی به خصوص در بخش فناوری را تشویق نموده و از بازیگران عظیم سیلیکون ولی دعوت نموده است.

با این حال، بعضی از این شرکت ها به دلیل کشته شدن خاشقجی و سایر موارد نقض حقوق بشر واقعاً عقب نشینی نموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1660

به "عربستان، درخواست سازمان های حقوق بشری برای لغو معامله عظیم آرامکو و گوگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، درخواست سازمان های حقوق بشری برای لغو معامله عظیم آرامکو و گوگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید