شرکت در جلسات دادگاه ها، حق دانشجویان حقوق است

به گزارش ایران 20 دانلود، مدرس دانشگاه آزاد آبادان گفت: طبق اصول قانون اساسی، شرکت دانشجویان در جلسات دادگاه ها یک حق است که باید مطالبه گردد.

شرکت در جلسات دادگاه ها، حق دانشجویان حقوق است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، میزگردی با عنوان آنالیز موانع اجرای اصل علنی بودن دادرسی با حضور اساتید دانشگاه، قضات و دانشجویان به همت انجمن علمی حقوق دانشگاه آزاد آبادان در سالن همایش های این واحد برگزار گردید.

در این مراسم، قاضی فرجی، رئیس دادگاه انقلاب آبادان نبود ساز و کار مناسب و کم بودن فضای لازم را از موانع اجرای این اصل برشمرد و گفت: عموم جامعه تمایلی به شرکت در جلسات دادرسی ندارند و در طول دوران خدمتم تاکنون مراجعه ای در این خصوص نداشته ام.

قاضی فرجی با بیان اینکه حفظ اصرار مردم نیز می تواند از موانع اجرای این اصل باشد، اضافه نمود: برای باز بودن درب دادگاه ها نیازمند آموزش جامعه و فرهنگ سازی هستیم.

علی بازیار، عضو هیئت علمی حقوق دانشگاه آزاد آبادان نیز در این جلسه با اشاره به تاریخ علنی بودن محاکم، شروع اجرای این اصل را مربوط به نوزده قرن پیش دانست، گفت: در تمام کشور های دموکراتیک این اصل اجرا می گردد و هدف اصلی از اجرای آن، شفافیت دادرسی و نظارت همگانی بر عملکرد دستگاه قضایی است.

بازیار با استناد به اصل 165 قانون اساسی و مواد 352 به بعد از قانون آیین دادرسی کیفری، عدم ایجاد مانع برای شرکت عموم جامعه در جلسات دادرسی را ضروری دانست و اظهار کرد: متاسفانه قانون گذار علیرغم توجه به این اصل در مواد مختلف قانونی، هیچ ضمانت اجرایی برای اجرا نشدذن آن در نظر نگرفته است و قاضی متخلف این این اصل با هیچ مجازاتی روبرو نیست.

در ادامه، علی اصلانی، وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه به آنالیز اجرای اصل علنی بودن و فواید و آثار اجرای این اصل برای دانشجویان حقوق پرداخت.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط نزدیک بین دانشگاه و دادگستری، گفت: دانشجویی که جلسات دادرسی را از نزدیک ببیند درک بهتری از رشته حقوق خواهد داشت و آداب شرکت در جلسه دادرسی را می آموزد؛ بنابراین طبق اصول قانون اساسی و قوانین عادی، شرکت دانشجویان در جلسات یک حق است که باید مطالبه گردد.

در این برنامه از نماد پویش اجرای اصل علنی بودن دادرسی نیز رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 548

به "شرکت در جلسات دادگاه ها، حق دانشجویان حقوق است" امتیاز دهید

1 کاربر به "شرکت در جلسات دادگاه ها، حق دانشجویان حقوق است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت در جلسات دادگاه ها، حق دانشجویان حقوق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید