شبیه سازی تخمدان مصنوعی در مدل حیوانی

به گزارش ایران 20 دانلود، عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان درباره میزان پیشرفت طرح تحقیقاتی ساخت تخمدان مصنوعی در پژوهشگاه رویان گفت: ما توانستیم ساختار تخمدان مصنوعی و رشد تخمک را تا مرحله بلوغ در مرحله آزمایشگاه و حتی در بدن هم شبیه سازی کنیم ولی این شبیه سازی در موش اتفاق افتاده و برای مدل انسانی هنوز در جهان شبیه سازی انجام نشده است.

شبیه سازی تخمدان مصنوعی در مدل حیوانی

دکتر روح الله فتحی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که در ساخت تخمدان مصنوعی به وسیله مهندسی بافت، شرایط و ساختار تخمدان شبیه سازی می گردد گفت: این شبیه سازی به گونه ای است که همان ساختار بافت تخمدان در محیط آزمایشگاه به وسیله مواد دیگری بازسازی می گردد و در درون آن تخمک نابالغ، بالغ می گردد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان درباره طرح تحقیقاتی فراوری تخمدان مصنوعی گفت: تخمدان و تخمک مصنوعی را نباید چیزی جدا از بافت ها و سلول های جنسی تصور کرد. تخمدان مصنوعی یعنی این که فرآیند ایجاد یک تخمک بالغ خارج از بدن انجام می گردد در واقع شرایطی ایجاد می گردد که در خارج از بدن تخمک بالغ ساخته می گردد.

وی اضافه کرد: شیمی درمانی منجر به آسیب به بافت تخمدان می گردد. قبل از این که بیماران مبتلا به سرطان شیمی درمانی انجام دهند توصیه می کنیم بافت تخمدان را در بانک تخمدان به روش انجماد نگهداری نمایند. باید از این بافتی که در بانک تخمدان ذخیره می گردد تخمک بالغ گرفته گردد که با اسپرم لقاح داده گردد و جنین گرفته گردد. دریافت تخمک بالغ از این بافت خیلی راحت نیست. ما یا باید این بافت را دوباره به بدن بیمار پیوند بزنیم یا در محیط آزمایشگاه از آن تخمک بالغ بگیریم که به روش دوم ساخت تخمدان مصنوعی گفته می گردد.

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان ادامه داد: نحوه بالغ کردن و رسیدن به تخمک بالغ در محیط آزمایشگاه کار بسیار سختی است و در جهان هنوز بر روی این طرح کار می نمایند. ساخت تخمدان مصنوعی و دریافت تخمک در مدل انسانی هنوز جواب های کامل و دقیقی نداده است.

فتحی درباره میزان پیشرفت این طرح تحقیقاتی در پژوهشگاه رویان گفت: ما توانستیم ساختار تخمدان مصنوعی و رشد تخمک را تا مرحله بلوغ در مرحله آزمایشگاه و حتی در بدن هم شبیه سازی کنیم ولی این شبیه سازی در موش اتفاق افتاده و برای مدل انسانی هنوز در جهان شبیه سازی انجام نشده است. در حوزه درمان تنها روشی که الان در جهان پاسخ داده پیوند بافت تخمدان است. در ایران تنها موسسه ای که این کار را انجام داده پژوهشگاه رویان بوده است. دو سال پیش برای نخستین بار پیوند بافت تخمدان صورت گرفته که پاسخ نگرفتیم و سه ماه قبل نیز برای بار دوم این پیوند انجام شد که امیدواریم پاسخ خوبی بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 375

به "شبیه سازی تخمدان مصنوعی در مدل حیوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبیه سازی تخمدان مصنوعی در مدل حیوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید