سردرگمی داوطلبان از برگزاری کنکور انتها یافت، اعلام چگونگی تاثیر معدل بر آزمون 1402

به گزارش ایران 20 دانلود، کشمکش های نحوه برگزاری کنکور سراسری سال 1402 با دستور رئیس جمهور بالاخره خاتمه یافت.

سردرگمی داوطلبان از برگزاری کنکور انتها یافت، اعلام چگونگی تاثیر معدل بر آزمون 1402

همزمان با ابلاغ رئیس جمهور پیرامون اصلاحیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییرات کنکور سال 1402 به صورت قطعی ابلاغ شد و سازمان سنجش که مسئول برگزاری آزمون های سراسری است باید مطابق دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور سال آینده را برگزار کند.

به همین ترتیب؛ کنکور سال 1402 در نیمه اول تیر و در نیمه دوم دی برگزار خواهد شد، این اولین آزمون سراسری است که در سال به شیوه دو مرحله ای بودن برگزار می گردد .

ثبت نام نوبت اول 8 تا 14 آبان 1401 است و اجرای آزمون 29 و 30 دی 1401 خواهد بود که پنجشنبه صبح آزمون رشته گروه تجربی، بعدازظهر پنج شنبه آزمون گروه زبان و آدینه آزمون های گروه انسانی و گروه ریاضی و عصر آزمون گروه هنر برگزار می گردد.

برای نوبت دوم ثبت نام 16 تا 21 فروردین 1402 است که آزمون در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 14 و 15 تیر برگزار خواهد شد که صبح پنج شنبه آزمون گروه های انسانی و ریاضی و بعد از ظهر پنج شنبه آزمون گروه هنر و پنج شنبه آزمون گروه تجربی و عصر آدینه آزمون گروه زبان خواهد بود.

داوطلبان برای شرکت در کنکور سراسری می توانند در هر 2 مرحله نام نویسی نمایند، اما فقط در یک مرحله در دانشگاه ها پذیرش خواهند شد.

یک نمره سوابق تحصیلی با بالاترین نمره دریافت میگردد هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت کند یک نمره کنکور خواهد داشت اما فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می گردد.

نمره کنکور به اضافه سوابق تحصیلی یک نمره کل را می سازد و به داوطلب می گوییم گروه خود را انتخاب نمایند و بر اساس گروه آزمایشی انتخاب رشته می نماید.

زیر گروه ها در کنکور 1402 و دروس عمومی در قانون تازه کنکور حذف شده است در واقع این دروس از آزمون سراسری حذف شده و به آزمون های سوابق تحصیلی منتقل شده است.

اعتبار نمره کنکور سال آینده تا 2 سال برای داوطلبان

عبدالرسول پورعباس درباره جزئیات برگزاری اولین مرحله کنکور سراسری 1402 گفت: اولین مرحله کنکور سراسری سال آینده در دی سال جاری برگزار می گردد و به معدل داوطلب مربوط نیست.

او افزود: آزمون سراسری برگزار می گردد و نمره آن تا دو سال ذخیره خواهد شد و معتبر است. دومین مرحله کنکور تیر 1402 برگزار می گردد و نمره آن هم تا دو سال معتبر خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش افزود: داوطلبی که سال جاری قصد پذیرش در دانشگاه را دارد، باید نمره سابقه تحصیلی او آماده باشد.

پورعباس ادامه داد: پس از برگزاری کنکور 1402 در تیر، داوطلب انتخاب رشته می نماید که سوابق تحصیلی 40 درصد و آزمون 60 درصد موثر هستند و نتایج شهریور اعلام می شوند. اگر کنکور در سال 10 بار هم برگزار گردد، هیچ مسئله ای برای پذیرش داوطلب ایجاد نخواهد نمود.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: معدل پایه دوازدهم داوطلبان کنکور برای پذیرش آن ها در دانشگاه اعلام می گردد و سازمان سنجش نمره خام داوطلب را اعلام می نماید. آزمون سراسری 40 درصد یا 60 درصد نمره کل است و فارغ التحصیلی بعدا 40 تا 60 درصد اضافه می گردد.

او افزود: این نمره کل است که باعث تقاضای پذیرش داوطلبان در دانشگاه می گردد. فارغ التحصیلی آموزش و پرورش ممکن است ترمیم شده یا نشده باشد که سازمان سنجش رتبه ای که مورد قبول داوطلب در برگزاری دو کنکور باشد را لحاظ خواهد نمود .

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: احتمالا کنکور از سال های آینده 3 بار در سال برگزار گردد که به نفع داوطلب است. اگر متقاضیان کنکور نتوانند تا زمان آزمون دی مطالعه کتب را به انتها برسانند، می توانند تیر 1402 در مرحله دوم کنکور شرکت نمایند و مرحله اول کنکور که در دی برگزار می گردد مانند کنکور آزمایشی برای آن ها لحاظ می گردد.

لازم به ذکر است؛ در آزمون سراسری سال 1402 (برای ورود به سال تحصیلی آموزش عالی 1403-1402) نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش آموزان محاسبه شده و به مقدار چهل (40) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

خبرنگاران علمی پزشکی دانشگاه و کنکور

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مهر 1401 بروزرسانی: 6 مهر 1401 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2131

به "سردرگمی داوطلبان از برگزاری کنکور انتها یافت، اعلام چگونگی تاثیر معدل بر آزمون 1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردرگمی داوطلبان از برگزاری کنکور انتها یافت، اعلام چگونگی تاثیر معدل بر آزمون 1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید