زایمان بدون درد

به گزارش ایران 20 دانلود، کاهش احساس درد یکی از علل افزایش تمایل به سزارین

مادر متحمل درد فراوان می گردد و در نتیجه خاطره ناخوشایندی از زایمان طبیعی در فکر او باقی می ماند و آرام آرام با انتقال این خاطرات، سزارین در بین مادرها متداول و حتی تبدیل به مد روز می گردد.

زایمان بدون درد
درد احساسی ناخوشایند، ولی مفید است که حکم یک مکانیسم محافظتی اولیه را دارد. در فرآیند زایمان نیز آغاز درد هشداری برای زن باردار است که باید برای زایمان یاری بگیرد. توجیه دیگر افزایش آمار سزارین در جهان را می توان کاهش تعداد باروری ها دانست. در حدود نیمی از زنان باردار، برای نخستین بار زایمان را تجربه می نمایند و تعداد عواملی که متخصص زنان را وادار به انتخاب شیوه سزارین می نمایند در زایمان اول بیشتر است.

یک متخصص بیهوشی علت این امر را عدم پیشرفت زایمانی عنوان می نماید و می گوید: از علل دیگر این امر افزایش سن بچه دار شدن در میان زنان است. امروزه دختران تمایل کمتری به ازدواج در سنین پایین دارند. با بالا رفتن سن ازدواج و متعاقب آن باردار شدن زنان، احتمال احتیاج به سزارین افزایش می یابد.

مراقبت دقیق از جنین

علت سوم، افزایش امکان دقیق تر شدن مراقبت از جنین و کنترل ضربان قلب اوست. با یاری دستگاههای الکترونیکی مدرن، اختلال در شرایط جنین سریع تر شناسایی می گردد و متعاقب آن از شیوه سزارین یاری گرفته میگردد. بعلاوه متخصصان زنان و زایمان و ماماها، در پی ترس از بعضی مسائل حقوقی که می تواند در نتیجه زایمان طبیعی ایجاد گردد، سزارین را انتخاب می نمایند، زیرا در صورت بروز اختلال در سلامت مادر یا جنین در هنگام زایمان طبیعی مقصر شناخته خواهند شد.

عقاید و دیدگاههای نادرست

گروهی از مردم تصور می نمایند که ضریب هوشی افراد حاصل از زایمان سزارین بالاتر از کسانی است که با زایمان طبیعی متولد شده اند، اما در واقع ارتباطی میان بهره هوشی افراد و شیوه تولد آنها وجود ندارد. در بعضی از تحقیقات، ضریب هوشی نوزادان حاصل از زایمان طبیعی نسبت به نوزادان سزارینی بالاتر گزارش شده است. بعضی از زنان نیز ضررهای زایمانی را مختص به زایمان طبیعی می دانند. ولی گزارش های زیادی از فلج اعصاب بازویی، شکستگی جمجمه و سایر استخوانها در نوزادانی که به طریق سزارین به جهان می آیند وجود دارد.بیشتر پزشکان به زنان باردار توصیه به عدم تحرک و ورزش نکردن می نمایند، اما امروزه ثابت شده است که ورزش در کاهش عوارض پس از زایمان بسیار موثر است و حتی آمارها نشان داده که ورزش باعث پایین آمدن سزارین نیز شده است. بعلاوه تحت فشار قرار گرفتن قفسه صدری طی زایمان طبیعی مایع داخل خانه های ششی ریه نوزاد را خارج می نماید و در نتیجه تنفس وی عمیق تر و سریع تر آغاز می گردد. بنا به گفته بسیاری از کارشناسان، زایمان طبیعی در بعضی بیمارستانها در محیط و شرایط بسیار نامناسب و غیرقابل تحمل انجام می گردد. یک دسته از دلایل، علت های مربوط به گیرندهی خدمت، یعنی مادر است.

خدمات زایمانی در کشور ما مطابق استانداردهای روز جهان نیست. مادر متحمل درد فراوان می گردد و در نتیجه خاطره ناخوشایندی از زایمان طبیعی در فکر او باقی می ماند و آرام آرام با انتقال این خاطرات، سزارین در بین مادرها متداول و حتی تبدیل به مد روز می گردد. نظام انجام زایمان در کشور ما مبتنی بر متخصص است نه ماما و چون سزارین هم در زمان کوتاه تری انجام می گردد و هم عایدی بیشتری در مقایسه با زایمان طبیعی برای پزشکان به همراه دارد، از این رو پزشکان سزارین را ترجیح می دهند.

از طرف دیگر در سزارین این پزشک است که زمان زایمان را مشخص می نماید و می تواند هر زمان از شبانه روز که مایل باشد عمل را انجام دهد، در صورتی که در زایمان طبیعی امکان دارد حتی 8-7 ساعت زمان، برای یک کار لازم باشد.

عوارض سزارین

سزارین مانند هر عمل دیگری، یک جراحی محسوب می گردد و خطرات مخصوص خود را دارد. این جراحی نیز مانند سایر جراحیها احتیاجمند بیهوشی است. بیهوشی نیز خطراتی چون ابتلا به خونریزی، عفونت و احتمالا احتیاج به انتقال خون را به همراه دارد. چون نوزادان سزارینی فشارهای طبیعی زمان زایمان را تحمل نمی نمایند، ریه های آنها از مایعات و ترشحات خالی نمی گردد، در نتیجه عوارضی چون زجر تنفسی در این نوزادان بسیار شایع است؛ تا آنجا که حدود نیمی از این نوزادان احتیاج به بستری شدن در ICU را دارند که این مسأله هزینه زیادی را بر خانواده ها تحمیل می نماید.

به هرحال انتخاب چگونگی زایمان حق هر مادری است، ولی آنچه این انتخاب را مطلعانه تر می نماید این است که مادر مطمئن باشد که هر روشی که انتخاب می نماید آن روش به برترین نحو صورت گیرد و این اطمینان وقتی حاصل می گردد که شرایط زایمان طبیعی هم به روز و هم مطابق با استانداردهای جهان پیشرفت کند و تسهیلاتی که برای آن در نظر گرفته میگردد منصفانه باشد. از طرف دیگر مطلع کردن مادران و دادن اطلاعات درست به آنها چه از طرف رسانه ها و چه پزشکان می تواند در تصمیم گیری درست مادران سهم قابل توجهی داشته باشد.

کاهش عوارض پس از زایمان با ورزش

بانوان از این نظر که مسئولیت های متعددی را در جامعه برعهده دارند، به طور قطع توجه به سلامت این قشر، سود و نتیجه زیادی را برای جامعه به همراه دارد. در گذشته اطلاعات زیادی در خصوص درمانی های غیر دارویی وجود نداشت، اما امروزه بهایی که به درمانهای غیردارویی داده می گردد بسیار بیشتر از دارو درمانی است و یکی از این روشها که می تواند به عنوان درمان یا پیشگیری مطرح گردد، ورزش است.

بیشتر پزشکان به زنان باردار توصیه به عدم تحرک و ورزش نکردن می نمایند، اما امروزه ثابت شده است که ورزش در کاهش عوارض پس از زایمان بسیار موثر است و حتی آمارها نشان داده که ورزش باعث پایین آمدن سزارین نیز شده است. ورزش در دوران بارداری دارای اصول و شرایطی است که با رعایت این اصول می توان بسیاری از مضرات دوران بارداری را کاهش داد و فواید زیادی را به وسیله آن عاید بدن کرد.در پیش گیری از بیماری پوکی استخوان نیز که شیوع آن در خانم ها بیشتر از آقایان است، ورزش قطعا تاثیرات بسیار نتیجه بخشی برای بانوان به همراه دارد.

منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1838

به "زایمان بدون درد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زایمان بدون درد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید