رامین جوادی آهنگساز ایرانی الاصل بازی تاج و تخت از موسیقی گیم آف ترونز می گوید

رامین جوادی یک قطعه هشت دقیقه ای برای قسمت سوم فصل آخر سریال بازی تاج و تخت ساخت که همه را تحت تاثیر قرار داد. حتی پیش از نمایش سریال هم قطعه موسیقی مربوط به پادشاه شب در شبکه های اجتماعی و اینترنت پخش شد و تحسین ها را برانگیخت. قطعه ای که در میانه میدان نبرد و آن همه هیجان و استرس با ملودی اش انگار سرنوشت محتوم کاراکترها را رقم می زد اما هنر رامین جوادی فقط در این اپیزود نبود که خودش را نشان داد.

رامین جوادی آهنگساز ایرانی الاصل بازی تاج و تخت از موسیقی گیم آف ترونز می گوید

از همان ابتدا درحالی که شخصیت های بازی تاج و تخت برای به دست آوردن سریر آهنین در نزاع هستند، داستان هایشان گسترش پیدا می کند و به هم گره می خورد و داستانی حماسی از خیانت ها، اتحادها و پیروزی ها شکل می گیرد. متناسب با آن ملودی اصلی که در شروع هر قسمت از این سریال HBO پخش می شود، مخاطب را آماده این حماسه می کند. و همزمان با موسیقی در تیتراژ هفت اقلیم پادشاهی، تمامی شکوه سریال بر نقشه ای متحرک به نمایش گذاشته می شود.

زمانی که رامین جوادی فارغ التحصیل دانشگاه برکلی برای ساخت موسیقی متن مجموعه گیم آف ترونز در نظر گرفته شد، هدف اصلی سازندگان این بود که موسیقی کیفیتی حماسی داشته باشد. به علاوه تهیه کنندگان مجموعه دیوید بنیاف و دی.بی.وایس بر این باور بودند که پیچیدگی شخصیت ها و طرح سریال، یک خط داستانی موسیقایی مطالبه می کند .

رامین جوادی که توسط هانس زیمر، آهنگساز اسکاری تعلیم دیده، در کار خود رگه هایی از موسیقی کلاسیک، خاورمیانه ای و راک را نشان می دهد. (همین تم خاورمیانه ای در قطعه موسیقی پادشاه شب که مربوط به ایپزود سوم فصل آخر سریال است خودش را نشان می دهد.)

توانایی رامین جوادی برای در هم آمیختن قطعات ارکسترال کلاسیک با المان های مدرن برای مجموعه ای مانند بازی تاج و تخت باعث موفقیت تم های موسیقی این سریال می شود که حس تاریخی، مدرن و در عین حال بی زمانی را منتقل می کنند. این یک گفت وگوی مردمی با رامین جوادی، آهنگساز ایرانی الاصل است که در یک برنامه رادیویی شبکه آلمانی حضور پیدا کرده بود و پاسخ گوی طرفداران بی شمار سریال شد.

-من از طرف داران پروپاقرص کار شما روی بازی تاج و تخت هستم، حتی پیش از آن که این سریال را ببینم. ماجرا این است که شبی داشتم درباره سوژه ای در اینترنت جست وجو می کردم و ویدیویی را پیدا کردم که رویش ملودی اصلی بازی تاج و تخت را گذاشته بودند. از موسیقی اش شگفت زده شدم و دنبال منبع آن گشتم. آخر کار به تیتراژ سریال پخش شده از شبکه HBO رسیدم و آنقدر مجذوبش شدم که همان لحظه گفتم دیدن بازی تاج و تخت واجب است. بدون موسیقی شما، احتمال داشت هیچ وقت به جهانی وستروس برنخورم و درباره آن تحقیق نکنم. چند سوال دارم:

اول) به نظر می رسد ملودی اصلی هر شخصیتی به طریقی با ملودی اصلی بازی تاج و تخت مرتبط باشد. این به هم پیوند دادن ملودی ها چقدر زمان می برد و آیا هر بار ملودی اصلی را برای ساختن تم های جدید دخالت می دهید تا تم واحدی در سرتاسر سریال وجود داشته باشد؟

دوم) فرآیندی که برای خلق ملودی های اصلی یک شخصیت طی کردید چه بوده است؟ و چقدر برای طی این فرآیند تحقیق کردید؟ مثلا آیا فصل های مربوط به یک شخصیت را خواندید یا فیلم نامه را از قبل مطالعه کردید؟ آیا دن وایس و دیوید بنیاف درباره هر ملودی به شما سرنخ دادند؟

خب پاسخم به سوال اول تان این است: ملودی اصلی بنا بوده محض خاطر خودش به کار گرفته شود یا در ترکیب با دیگر ملودی های سریال. معمولا حول وحوش سرانجام هر فصل سر و کله این ملودی اصلی پیدا می شود تا به شکل گیری نقطه اوج کمک کند. همیشه کار زیادی می برد که ملودی ها را به هم پیوند دهیم! قطعا زمان زیادی برد تا به ملودی ای برسیم که به نحوی با دیگر ملودی ها قابل تطبیق باشد. مدتی طول کشید تا به نتیجه برسیم. چیزی که به من الهام داد تصاویری بود که در اختیارم گذاشته شد. وقتی تصاویر را به صورت بصری می دیدم الهامات زیادی به من می دادند و بعد صحبت با خالقان اثر و چیزی که برای این سریال در ذهن شان داشتند به من کمک کرد. واقعا جالب است، قصدمان این نبود که کار قرون وسطایی از آب دربیاید بلکه بنا بود جهانی خیالی بازی تاج و تخت را بسط دهیم، پس می بایست چیزی فراتر از قرون وسطا درمی آوردیم. پیداکردن لحنی که بتواند جهانی فانتزی را به تصویر بکشد قدری زمان برد به نظرم.

و درباره سوال دوم هم باید بگویم: این به نوعی برخوانی آن چیزی بود که پیش تر درباره اش حرف می زدیم. دن و دیو قطعا درباره هر بخش از سریال با من بحث می کردند- درباره شخصیت ها و پیرنگ ها و خلاصه همه چیز. ما پیش از هر قسمت با هم ملاقات می کردیم و کاری را که قصد داشتیم با سکانس ها بکنیم به بحث می گذاشتیم و در این باره که یک شخصیت مشخص را چطور می خواستیم به نمایش درآوریم گفت وگو می کردیم.

- آیا تنظیم یا کاور محبوبی هم از ملودی اصلی بازی تاج و تخت دارید؟

درواقع یکی دو مورد هست. یکی از نسخه های راک اریجینالش هنوز در ذهنم هست که یک نفر درامز می زد و باس و گیتار هم داشت. این یکی از اولین نسخه هایی بود که از کاورهای بازی تاج و تخت شنیدم و بسیار پسندیدم. و بعد دو نسخه خیلی خلاقانه دیگر هم بود: یک مورد بود که کسی ملودی را با سخت افزارهای کامیپوتری می نواخت، هیچ ایده ای ندارم که چطور این کار را می کرد ولی وقتی قطعه را شنیدم به نظرم فوق العاده بود.

- من از زمان سریال فرار از زندان کارهای شما را دنبال کرده ام. آن قطعه موسیقی های هیجان انگیز قبل از بخش آگهی بازرگانی مرا سرحال می آورد! و موسیقی فیلم مرد آهنین نیز خارق العاده ا ست. حالا سوال من این است که: درکل فرآیند آهنگ سازی برای بازی تاج و تخت چگونه است؟ چقدر همکاری در آن هست؟ منظورم این است که آیا فقط نسخه خام را می دیدید و بر اساس آن نت نویسی می کردید، یا اینکه دیو و دن را می نشاندید و به یک سری مسائل مشخص می پرداختید که قرار بود برایشان آهنگ نوشته شود؟

ما قبل از هر قسمت دور هم جمع می شدیم. همه آن قسمت را می دیدیم، و بعد در این باره که موسیقی کجا باید شروع شود و کجا به سرانجام برسد، صحبت می کردیم. بعد بحث می کردیم که در هر صحنه موسیقی باید چه کارکردی داشته باشد؟ بعد من می رفتم سروقت نوشتن آهنگ و بعد دوباره جمع می شدیم. من هرچه در چنته داشتم را می نواختم و آن ها نکته هایی را به من می گفتند و بعد به کار پیچ وخم می دادیم و همین. موسیقی حاضر می شد!

- آهنگسازی برای صحنه های ناخوشایند و آزاردهنده برایتان مشکل تر است؟

قطعا همین طور است. منظورم این است که گاهی باید برای این صحنه ها دوباره و دوباره یک قطعه جدید بنوازم و قطعا سکانس هایی بوده که دیدن چندباره شان برایم کار مسئله ای بوده است.

- من طرفدار پر و پا قرص موسیقی فصل چهارم هستم. دیده ایم که شما ملودی های اصلی را با هم ترکیب می کنید و نتیجه اش چیزی می شود مانند آهنگ دو شمشیر. دوست دارید کدام دو ملودی در آینده با هم ترکیب شوند؟

سؤال خوبی ا ست و سخت. تم اصلی با بسکمک از ملودی های دیگر تلفیق شده است. ملودی آریا و لنیستر کنار هم چطور است؟ می تواند خیلی جالب از کار دربیاید.

- تجربه شما از نقل مکان به لس آنجلس جهت ادامه آهنگسازی برای سینما و تلویزیون چگونه بود؟ و موسیقی متنِ محبوب خودتان در سینما چیست؟

بخت با من یار بود که آهنگ سازانی چون هانس زیمر و کلاوس بادِلت راهنما و مربی من شدند. درواقع من برای آنها کار می کردم و از همین جا بود که تجربه ام در آهنگسازی برای فیلم و تلویزیون شکل گرفت. کارهای پرمشقت فراوانی انجام دادم و ساعت های طولانی سختی داشتم ولی تجربه ای فوق العاده بود.

و درباره موسیقی متن محبوبم باید بگویم هفت دلاور ساخته المر برنستاین. در حقیقت نت های این فیلم، در همان کودکی انگیزه بخش من شد که سراغ آهنگ سازی بروم. برای من نقطه عطفی خیلی خیلی مهمی بود.

- قطعه موسیقی محبوب شما در میان آهنگ هایی که برای بازی تاج و تخت ساختید کدام است؟

بنظرم می تواند موسیقی تیتراژ سریال بازی تاج و تخت باشد. تصویرها چنان برانگیزاننده و الهام بخش بودند که وقتی نسخه اولیه ای از آن ها را در عنوان بندی دیدم، بی درنگ نشستم و برایش موسیقی ملودی را نوشتم. ای کاش افتخار صدای تلالوی آهن بر خورشید در درآمد فیلم هم کار من بود، ولی باید بگویم که آن قسمت کار میکس بود، و به موسیقی ربطی نداشت و متاسفانه اعتبار آن نیز نصیب من نمی شود. ولی باقی موسیقی کار من است.

- پیش از آن که ازتان درخواست شود ملودی اصلی بازی تاج و تخت را بسازید چیزی از آن می دانستید؟ چه راهنمایی و اطلاعاتی از طرف خالقان سریال در اختیار شما گذاشته شد؟

وقتی سر این کار رفتم که سریال در حال تولید بود. درواقع، دو قسمت اول کار را نشانم دادند، که آن موقع درآمده بود و برام رویکرد کلی سریال را شرح دادند. برای تم اصلی گفتند: چیزی شبیه سفر دربیاور. این واقعا تفسیر کلی شان برای تم اصلی بود، آن هم صرفا چون لوکیشن های متعددی را در تیتراژ می بینید. پس خواستند که موسقی تداعی کننده سفر باشد. من دو قسمت اول را دیدم و انگار خودشان با من حرف زدند. دیدم که چقدر این سریال عالی است و خیلی هیجان زده شدم که بخشی از آن خواهم بود.

- در ارکسترتان احساس می کردید چه سازهایی به بهترین نحو فضای بازی تاج و تخت را القا می کنند؟ کارتان را ستایش می کنم و باید توصیه کنم که موسیقی متنی که ساخته اید موقع خواندن صحنه های نبرد طولانی کتاب هم شنیده شود.

ویلون سل طبعا بیشتر از بقیه به کارم آمد چون این سازی ا ست که در شروع تم اصلی می شنوید و در سرتاسر نت ها کاملا غالب است.

- چطور شد که سر سریال فرار از زندان رفتید؟

مدیر برنامه هایم با من تماس گرفت و گفت که تهیه کننده ها به کار من علاقه نشان داده اند. ما ملاقاتی نتیجه بخش داشتیم و از آن جا کار را ادامه دادیم.

- آیا جورج آر.آر مارتین هرگز با شما صحبت کرده یا درباره کارتان نظر داده بود؟ نظر او درباره موسیقی این کار چیست؟ چه گفت؟

به گمانم کار را دوست دارد. ما اولین بار همدیگر را در افتتاحیه فصل چهارم سریال در نیویورک دیدیم، و من واقعا از او تشکر کردم که جهان شگفتی آور بازی تاج و تخت را خلق کرده تا حالا من بتوانم موسیقی اش را بسازم.

- چطور توانستید برای سکانسی آنقدر احساساتی مانند عروسی خونین آهنگ بسازید؟ آیا سخت است که برای سکانس های مرگ شخصیت های اصلی آهنگسازی کنید؟

قطعا برایم سخت است. به ویژه اینکه در طول سریال به این شخصیت ها دل بسته شده بودم، و بعد دیدن این که از میان می روند، و تاکیدگذاشتن بر درام آن واقعا کار دشواری بود. به ویژه اینکه می بایست بارها و بارها این صحنه را می دیدم.

- گروه بیتلز را بیش تر دوست دارید یا استونز را؟

عاشق این سؤالم! بیتلز!

- معمولا الهام بخش شما برای آهنگسازی چیست؟

سکوت. صبح که بیدار می شوم، و وقتی که همه جا کاملا در سکوت است، همین موقع است که معمولا ایده ها به ذهنم خطور می کنند. چرا که هیچ تاثیر بیرونی ای در کار نیست.

- تفاوت های عمده آهنگ سازی برای سریال های تلویزیونی، فیلم و بازی های ویدیویی در چیست؟

من به همه شان رویکرد مشابهی دارم. برحسب این که چطور نوشتن ملودی ها را شروع کنم و سازها را انتخاب کنم. تفاوت عمده در بازی های ویدیویی این است که اغلب موسیقی باید در وقفه های بازی نواخته شود، پس باید قطعه هایی را انتخاب کنم که بعد از مدتی، شروع به تکرار خود می کنند. به نظرم این موضوع روی نت هایی که برای سریال های تلویزیونی می نویسم هم اثر گذاشته است.

- اگر می توانستید تاثیرپذیری های خود و الهام های تان را برای ملودی های متعدد بخش هر خاندان شرح دهید، عالی می شد. مثلا: استارک، لنیستر، براتیون، گریجوی و تارگرین. همه شان فوق العاده اند، و من به ویژه عاشق تئون، استنیس و درون مایه دیوار هستم. اگر بنا بود از بین کل آرشیو بازی تاج و تخت یکی را به عنوان محبوب خود برمی گزیدید، کدام شان می بود؟ آیا دن و دیو دستورعمل مشخصی به شما می دادند در این باره که چه وقت چه صدایی باید شکل بگیرد یا کمابیش کار را بر عهده خودتان و سازها می گذاشتند؟

کار سخت در خلق هر ملودی برای هر شخصیت این بود که آهنگ بایستی گسترش دهنده رفتار شخصیت یا ذات او باشد. ملودی های اصلی همیشه اعمال و کردار شخصیت ها را توسعه می بخشند. پس بدین معنا، ملودی بسط یک شخصیت است. شنیدن چیزی که روی صفحه تلویزیون می بینیم، این که از لحاظ عاطفی یا فیزیکی چه بر سرشان می آید، همه را باید در موسیقی ابراز کنم.

در مورد انتخاب هایم باید بگویم در کنار موسیقی متن فصل چهار و موسیقی تیتراژ، قطعه محبوبم مای سا است.

در مورد آزادی عمل هم کمی از هر دوی این موارد (یعنی کار مستقل و دستور العمل دریافت از خالقان سریال) بود. بحث هایی مفصل داشتیم و بعد من فضای لازم را برای خلاقیت و تاویل و تفسیر داشتم و بعد آنها نظرشان را درباره کاری که انجام می دادم، می گفتند.

- شخصیت محبوب شما در بازی تاج و تخت کیست؟

خب، فصل به فصل عوض می شود. واقعا خیلی سخت است چون سعی می کنم به هیچ کدام نظری ویژه نداشته باشم، هرچند گاهی تعلق خاطرم به دنریس است. چون داستان او خیلی گیراست و فکر می کنم اژدهایان نیز خیلی جذاب باشند.

- چقدر از داستان هر شخصیت را می دانید وقتی که برایشان ملودی می نویسید؟

همه شخصیت های داستان از قبل با من به بحث گذاشته می شوند، بنابراین می توانم موسیقی صحنه ای مربوط به آنها تنظیم کنم. چون نمی دانم که آیا مردم متوجه می شوند یا نه، ولی برای مثال ملودی لنیستر در فصل دوم وقتی تیریون وارد می شود و ملودی را سوت می زند شکل گرفته است. درواقع، این در حکم اطلاعات حاشیه ای است، چون نمی دانم که آیا مردم به ملودی که با سوت نواخته شده توجه کرده اند یا نه.

- بیشتر از همه دوست دارید با کدام کارگردان معاصر همکاری کنید؟

راستش کلینت ایست وود.

- نظرتان درباره جورج آر.آر.مارتین چیست؟

درخشان!

- رامین، امکان اش هست که ملودی اصلی یکی از شخصیت های بازی تاج و تخت همان طور که سریال جلو می رود، تغییر کند؟

هرچیزی در این سریال ممکن است رخ دهد و خب ملودی ها هم باید به فراخور اتفاقات تغییر کنند.

تیتراژ سریال بازی تاج و تخت با موسیقی ساخته رامین جوادی را از اینجا ببینید:

منبع: دیجیکالا مگ

به "رامین جوادی آهنگساز ایرانی الاصل بازی تاج و تخت از موسیقی گیم آف ترونز می گوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رامین جوادی آهنگساز ایرانی الاصل بازی تاج و تخت از موسیقی گیم آف ترونز می گوید"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید