خبر مهم درباره قیمت بنزین ، یک نماینده مجلس اطلاع داد

به گزارش ایران 20 دانلود، خبرنگاران: نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: تا به امروز درباره افزایش قیمت بنزین برای سال آینده در دولت و مجلس بحثی نداشته ایم.

خبر مهم درباره قیمت بنزین ، یک نماینده مجلس اطلاع داد

قیمت بنزین در ایران پس از ونزوئلا مقرون به صرفه ترین بنزین در دنیا است. در حال حاضر قیمت بنزین معمولی با نرخ سهمیه ای لیتری 1500 تومان و بنزین معمولی آزاد لیتری 3000 تومان توزیع می گردد. قیمت بنزین سوپر نیز 3500 تومان است. با اجرای سهمیه بندی بنزین در دولت احمدی نژاد از تیر ماه سال 86، بنزین سهمیه ای هر لیتر 100 تومان و بنزین آزاد لیتری 400 تومان عرضه شد. مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین در 28 آذر سال 89، با اجرای هدفمندسازی یارانه ها در ایران کلید خورد و بنزین سهمیه ای به هر لیتر 400 تومان و بنزین آزاد به هر لیتر 700 تومان افزایش یافت. افزایش بعدی قیمت بنزین در سال 93 در دولت روحانی با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها در ایران هر لیتر بنزین سهمیه ای را به 700 تومان و بنزین آزاد را به 1000تومان رساند که با تک نرخی شدن بنزین در سال 94 به نرخ 1000تومان پرونده بنزین سهمیه ای بسته شد. اما در 24 آبان 98 در دولت روحانی قیمت بنزین سهمیه ای هر لیتر 50 درصد افزایش یافت و به 1500 تومان رسید و بنزین آزاد که پیش از این هر لیتر 1000تومان بود، ناگهان 3 برابر شد و به 3000تومان رسید.

طرح سهمیه بنزین به فرد به جای خودرو

به گزارش خبرنگاران، به نقل از ایسنا، جعفر قادری اظهار کرد: سال گذشته در زمان آنالیز لایحه بودجه پیشنهادی در کمیسیون تلفیق در همین رابطه مطرح شد که رای نیاورد و در صحن مجلس هم مطرح شد و رای نیاورد، شاکله آن این بود که به جای دادن سهمیه بنزین به خودروها، آن را به افراد بدهیم یعنی از 85 تا 90 میلیون لیتر بنزین توزیعی در روز، سهم خودروهای عمومی را کنار بگذاریم و مابقی را بین 85 میلیون نفر جمعیت توزیع کنیم و به افراد سهمیه بدهیم یعنی مثلاً به ازای هر کد ملی 20 لیتر بنزین بدهیم.

وی اضافه نمود: در این مدل اگر فرد خودش بخواهد از سهمیه بنزین استفاده کند قیمت آن1500 تومان است اما کسی که خودرو ندارد یا خودرو دارد و می خواهد از حمل و نقل عمومی استفاده کند، می تواند آن را با قیمتی که بخواهد بفروشد. بنزین آزاد هم لیتری 3000 تومان عرضه خواهد شد. بنابراین کسی که بنزین مازاد دارد می تواند آن را زیر سه هزار تومان به فروش برساند و در عمل قیمت بنزین در بازار از 3 هزار تومان بیشتر نمی گردد.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: این روش از نظر توزیعی به خانوارهایی که خودرو ندارند یاری می نماید که از بنزین یارانه ای استفاده نمایند، ضمن اینکه افراد به استفاده از خودروهای شخصی و استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی تشویق می شوند و حجم تردد و آلودگی نیز کاهش می یابد و از نظر عدالت اجتماعی هم به نفع خانوارهایی است که خودرو ندارند.

قیمت بنزین بالا نمی رود

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تاثیر این روش بر ایجاد تورم نیز گفت: قیمت بنزین قرار نیست بالا برود، همان سهمیه 1500 تومان و آزاد 3000 تومان خواهد بود. پس قیمت تغییر نمی نماید اما پیش از این سهمیه به خودرو تعلق می گرفت و حالا به فرد بنزین تعلق می گیرد؛ یعنی اگر من خانواده 5 نفره داشته باشم 100 لیتر بنزین در ماه به خانواده من تعلق می گیرد و کسی اگر دو، سه یا ده تا خودرو هم داشته باشد یا خودرو نداشته باشد باز به ازای اعضای خانواده اش به او بنزین تعلق می گیرد. اگر هم بخواهند بنزین آزاد خریداری نمایند همان قیمت 3000 تومان است .

قادری تاکید نمود: با توجه به اینکه در این روش سهمیه تاکسی ها، وانت بارها و حمل و نقل عمومی مثل سابق خواهد بود و قیمت برای آنها تغییر نمی نماید، چون برای حمل و نقل بار و مسافر تغییر قیمت نداریم پس از آثار تورمی هم نخواهد داشت. فقط یک اثر توزیعی دارد.

وی بعلاوه اضافه نمود: الان استدلال می گردد که یکی از ایرادات و اشکالات توزیع بنزین یارانه ای این است که به خودرو سهمیه می دهند و کسی که خودروی بیشتری دارد یارانه بیشتری هم می گیرد و کسی که خودرو ندارد بنزین یارانه ای به او تعلق نمی گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نام این روش آزادسازی قیمت نیست، تاکید نمود: قیمت بنا نیست تغییر کند. قیمت بنزین یارانه ای همان 1500 تومان و آزاد هم 3000 تومان خواهد بود. در بازار حتی از این مبلغ پایین تر می آید چرا که وقتی بنزین در پمپ بنزین به قیمت 3 هزار تومان عرضه گردد پس کسی بخواهد آن را عرضه کند باید زیر 3000 تومان بفروشند.

قادری در سرانجام گفت: دولت در حال حاضر در حال اجرا یک کار آزمایشی در کیش و قشم است تا آثار و پیامدهای آن را آنالیز کند و نتایج را ارزیابی می نماید که ببیند می تواند آن را تعمیم دهد یا نه. سال گذشته خود من مخالف این طرح بودم و معتقد بودم می تواند پخته گردد اما سال جاری دولت کار تجربی و آزمایشی می نماید تا در این شرایط ایرادات و اشکالات آن معین گردد و دولت می تواند به نتیجه برسد.

قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده تغییری نمی نماید

احمد مرادی با اشاره به بعضی از نقاط قوت لایحه بودجه 1401 ، بیان نمود: لایحه بودجه 1401 بر اساس تشریفات قانونی از سوی رئیس جمهور به مجلس تحویل داده شد و اکنون مراحل آنالیز آن بر اساس آئین نامه داخلی مجلس در حال طی شدن است. دولت پیشنهادات خوبی را در بحث قیمت نفت، تامین گاز و فروش نفت در قالب لایحه بودجه ارائه نموده و قرار است در جلسه هفته جاری کمیسیون انرژی نیز مورد آنالیز دقیق تر قرار گیرد تا بتوانیم یک تعادلی در این حوزه برقرار کنیم.نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، در ادامه اظهار کرد: در بحث قیمت حامل های انرژی نیز هیچ افزایش قیمتی در مورد بنزین در لایحه بودجه سال 1401 مطرح نشده است و قرار نیست افزایشی نیز داشته باشد.

مرادی با بیان اینکه از دیگر موارد مثبت لایحه بودجه توجه به تامین نیازمندی های مردم است که باید در مجلس نیز مورد توجه قرار گیرد، توضیح داد: یکی از نقاط قوت بودجه کم کردن ردیف های بودجه است. با تجمیع بعضی از ردیف ها امکان نظارت بیشتر فراهم شده است، بدین ترتیب دست نظارت برای مدیران باز خواهد شد تا هر بخش در چهارچوب معین شده هزینه های خود را انجام دهد.

قیمت بنزین و گازوئیل در بودجه 1401 تغییر نمی نماید

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال 1401 از سوی دولت به مجلس، گفت: مجلس در هفته آینده به آنالیز لایحه بودجه به ویژه در بحش هایی که مربوط به حوزه انرژی است خواهد پرداخت.

وی اضافه نمود: بعلاوه در جلسات این هفته 3 تن از اعضای کمیسیون برای عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 انتخاب خواهند شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: دولت پیشنهاداتی را در بحث قیمت نفت، تامین گاز و فروش نفت در قالب لایحه بودجه 1401 ارائه نموده که قرار است در جلسات این هفته کمیسیون انرژی این موضوعات مورد آنالیز قرار گیرد تا بتوانیم یک تعادلی در این حوزه برقرار کنیم.

بیگی نژاد ادامه داد:البته رابطه اقتصادی شرکت ملی نفت با دولت در بودجه چندان شفاف نیست علاوه بر این در لایحه به موضوع گاز LPG و گاز فلر توجه نشده که در جلسات کمسیون انرژی به این موضوعات پرداخته خواهد شد.

نماینده ملایر در مجلس تاکید نمود: در بحث قیمت حامل های انرژی نیز هیچ افزایش قیمتی در مورد بنزین و گازوئیل در لایحه بودجه سال 1401 مطرح نشده است.

منبع: رکنا
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1932

به "خبر مهم درباره قیمت بنزین ، یک نماینده مجلس اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر مهم درباره قیمت بنزین ، یک نماینده مجلس اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید