خالق دلیران تنگستان صاحب خیابان شد، رونمایی از روزگار همایون

به گزارش ایران 20 دانلود، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، مراسم نخستین سال درگذشت زنده یاد همایون شهنواز کارگردان سینما، عصر پنجشنبه 16 اسفندماه در سینماتوگراف موزه سینما برگزار گردید.

خالق دلیران تنگستان صاحب خیابان شد، رونمایی از روزگار همایون

فاصله اندک بین مرگ و زندگی

در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از مدیران شهری، سینماگران، خانواده و دوستان زنده یاد همایون شهنواز برگزار گردید، شهباز شهنواز برادر همایون شهنواز) پشت تریبون نهاده شد و ضمن قدردانی از حضور مهمانان در این مراسم گفت: قبل از هر چیزی وظیفه خودم می دانم در این مقطع از کسانی تشکر کنم که در این یک سال سنگ تمام گذاشتند و یاری کردند تا نام همایون بزرگ بماند همچنین از محمدجواد حق شناس که به عنوان یک برادر ما را همراهی کرد و محمد ولی زاده که کتابی درباره برادرم نوشت تا همایون بیشتر شناخته گردد، متشکرم.

وی در ادامه از شهرام اسدی برای تهیه فیلم مستند آن همایون هنر تشکر کرد و اضافه کرد: آقای حسن زاده سردیسی برای همایون ساخته که بسیار زیباست هرچند او همایون را ندیده بود، ولی ساخته او بسیار ارزشمند و خوب است.

شهنواز اعلام کرد: مرگ حق است و هرکسی به نحوی از میان ما می رود ولی متأسفانه حادثه زمانی بسیار ناگوار و دردناک می گردد که انتظارش را نداشته باشیم. جریان فوت همایون این چنین بود که او ابتدا در منزل پدری مان متوجه نمی گردد گاز در خانه جمع شده و سپس با کشیدن کبریت باعث انفجار می گردد. حتی او در ابتدا تصور نمی کرد حادثه زیاد سخت باشد اما 9 روز بعد از حادثه، از میان ما رفت که این نشان می دهد فاصله مرگ تا زندگی بسیار کم است.

شهنواز اظهار کرد: هرچند به دلایلی به نوشته های او اجازه ساخت ندادند اما او آدمی بود که اصول را زیرپا نمی گذاشت، با این وجود صدا و سیما 39 سال حقوق او را نداد. ضمن اینکه گاهی از او می خواستند با رأی خودشان فیلمی درباره مصدق و دکتر فاطمی بسازد اما او تن به این کارها نداد.

همایون شهنواز عاشق مردم و ایران بود

در ادامه پوران درخشنده کارگردان سینما به عنوان سخنران دوم این مراسم، مقابل مهمانان نهاده شد و اعلام کرد: بسیار متاسف هستم که یک همکار و دوست عزیز را از دست دادم. او به معنای واقعی عاشق بود به طوری که وقتی طرحی را می نوشت آنچنان با اشتیاق از طرحش تعریف می کرد که آن فیلم در ذهن ما ساخته می شد. همایون شهنواز مردم و زمان خود را به خوبی می شناخت و عاشق ایران بود. به یاد دارم در بیمارستان می گفت داستانش را تمام می نماید و مدام امیدوار بود در حالی که 85 درصد سوختگی داشت. همایون عاشق زندگی و مردم بود و دوست نداشت بیکار باشد. هرچند او از کشور رفته بود اما با زحمت به ایران آمده بود و دوست داشت در ایران فیلم بسازد.

این کارگردان اظهار کرد: سریال دلیران تنگستان 17 بار بعد از انقلاب از تلویزیون پخش شد اما باز هم به او اجازه کار نمی دادند از سوی دیگر حتی نام او را از تیتراژ سریال حذف نموده بودند.

درخشنده در خاتمه سخنان خود گفت: ما به امید دیده شدن آثارمان توسط مردم زنده ایم از سوی دیگر خوشحالم که امروز برای اولین بار خیابانی به نام کارگردان نامگذاری و سردیسی از او ساخته شد. خوشحالم که کسانی وجود دارند که به فکر هنرمندان هستند.

بعضی تنها با یک اثر ماندگار می شوند

سپس منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما پشت تریبون نهاده شد و بیان کرد: من این شانس را داشتم که در فیلم آقای اسدی درباره همایون شهنواز صحبت کنم. زمانی که من وارد رادیو و تلویزیون شدم سال ها قبل تر از من، همایون در تلویزیون حضور داشت ولی جالب تر اینکه زمانی که از رادیو و تلویزیون بیرون آمدم او مدت ها قبل از این سازمان خارج شده بود.

وی اضافه کرد: آنچه که همه ما به آن اعتقاد داریم این است که هنر و هنرمند ماندگار است. گاهی وقتی می شنوم که می گویند همایون نتوانست کارهای مورد علاقه اش را انجام دهد و من می گویم خیلی از ماها نمی توانیم همه کارهای مورد پسندمان را انجام دهیم اما اگر یک کار ماندگار انجام دهیم، جای خوشحالی دارد.

در ادامه لادن طاهری سرپرست موزه سینمای ایران در سخنانی کوتاه اظهار کرد: مهم نیست بعضی از هنرمندان چند فیلم ساخته اند چراکه امثال همایون شهنواز بعد از فوتشان هم تأثیرگذار هستند. در همین رابطه می بینیم که یک خیابان را برای او نامگذاری کردند. همه این ها از برکت وجود هنرمندی است که در کنار مردم بود و مردم را فراموش نکرد.

ساخت سالی یک سردیس برای بزرگان سینما

سپس رضا حسن زاده مجسمه ساز و سازنده سردیس همایون شهنواز نیز روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم از اینکه این اتفاق از طرف شورای شهر تهران رخ داد تا از هنرمندان به این شکل تجلیل گردد.

وی اضافه کرد: به مدیرعامل خانه سینما، موزه سینما و شورای شهر اعلام می کنم که من سالی یک نیم تنه از بزرگان سینما را به این مجموعه هدیه می کنم که البته نیم تنه زنده یاد عباس کیارستمی آماده است.

بعضی به واسطه همایون شهنواز 2 بار زاده شدند

در ادامه این مراسم، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پشت تریبون نهاده شد و بیان کرد: امروز برای سالگرد همایون شهنواز نیامدید بلکه برای بزرگداشت هنر، دانش، کرامت، اخلاق، ایران دوستی و … اینجا حضور پیدا کردید. همایون شهنواز حداقل در خلق یک اثر بزرگ تاریخ معاصر نقش به سزایی دارد با اینکه به تنگستان تعلق دارم ولی اینجا نمی توانم، اعتراف نکنم که رییس علی دلواری، خالو حسین دشتی و … 2 بار زاده شدند؛ یک بار هنگامی که از مادر زاده شدند و یک بار زمانی که دلیران تنگستان روی صفحه های تلویزیونی به دنیا آمد و اینجا باز باید اعتراف کنم که تولد دوم از اولی ماناتر بود.

وی ادامه داد: رییس علی دلواری رئیسی در دلوار بود و این همایون شهنواز بود که او را مظهر دلیران تنگستان کرد و این البته ویژگی هنر سینماست؛ هنری که باید قدر ببیند، بر صدر بنشیند و باید محترم شمرده گردد. سینما در واقع نتیجه و خلاصه تمام هنرهای موجود قبل از خود است برای مثال تئاتر، موسیقی، داستان نویسی، ادبیات و … را در سینما به کمال مشاهده می کنیم همه این هنرها وقتی در کنار هم قرار می گیرند تبدیل به یک صنعت و همه این ها سینما می شوند. سینماست که می تواند تصویری دقیق درست و شایسته تر از گذشته را به آیندگان نشان دهد و پلی بین گذشتگان و آیندگان و مانع از فروپاشی یک تمدن باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بیان کرد: بزرگان ما کارنامه ایرانِ فرهنگی هستند. امروز سینمای ایران برگ زرینی برای نام ایران و موجبات اهتزاز پرچم ایران را بر بلندای تاریخ فراهم نموده بنابراین چقدر شایسته است که تهران به عنوان پایتخت شرق شناخته گردد.

حق شناس اضافه کرد: شورای شهر کاری ننموده است اگر یکی از خیابان ها را به نام یک کارگردان گذاشته و سردیسی برای کسی تهیه نموده که عمر خود را برای معرفی تاریخ ایرانی گذاشته است. ما شرمسار ایم که چرا نمی توانیم کارهای بزرگ تری انجام دهیم. این درد را به کجا ببریم که همایون پنجاه سال برای فرهنگ این کشور کار کرد ولی حتی حقوق او را نپرداختند و جزو اخراجی های تلویزیون بود، از همین رو بابت این امر سر ما پایین است. من به مسئول این بخش هم گفتم که این یک پارادوکس است که نام کسی که سریالش 17 بار از تلویزیون پخش شد، از تیتراژ اثرش حذف گردد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران شرح داد: امیدوارم چنین آثاری بیشتر در شهر ما دیده گردد و چشم ها تنها برج های بلند را نبینند و ما از تسلط آهن و بتن رهایی پیدا کنیم و شهرمان بیشتر نفس بکشد.

در بخش دیگر از این مراسم با حضور پوران درخشنده، مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران، شاهناز شهنوازی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری، شهرام اسدی کارگردان و … از کتاب روزگار همایون نوشته محمد ولی زاده رونمایی شد.

ساخت فیلم آن همایون هنر برای ادای دین

در ادامه شهرام اسدی کارگردان فیلم آن همایون هنر (مستندی درباره همایون شهنواز) پشت تریبون نهاده شد و اظهار کرد: 6 ماه قبل از اینکه همایون شهنواز ما را ترک کند از من خواست تا با هم روی فیلمنامه او کار کنیم که این چند ماه دریچه تازه ای بود تا او را بشناسم از همین رو من در این مدت بسیار از او آموختم اما متأسفانه این رابطه طولانی نشد و ما او را از دست دادیم بنابراین من این فیلم را برای ادای دین به این دوستی و آموختن ها ساختم.

در خاتمه این مراسم فیلم مستند آن همایون هنر برای حضار به نمایش درآمد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 155

به "خالق دلیران تنگستان صاحب خیابان شد، رونمایی از روزگار همایون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خالق دلیران تنگستان صاحب خیابان شد، رونمایی از روزگار همایون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید