جزئیات سفر وزیر خارجه کویت به عراق و دیدار با مصطفی الکاظمی

به گزارش ایران 20 دانلود، وزیر خارجه کویت در دیدار با نخست وزیر عراق در بغداد، ضمن تحویل نامه امیر کشور خود به او، درباره پرونده های مشترک و مهم میان دو کشور رایزنی کرد.

جزئیات سفر وزیر خارجه کویت به عراق و دیدار با مصطفی الکاظمی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، احمد ناصر محمد الصباح وزیر خارجه کویت صبح امروز (یکشنبه - 14 ژوئن) وارد بغداد شد و در فرودگاه این شهر مورد استقبال فواد حسین وزیر خارجه عراق و سایر مقامات این کشور قرار گرفت.

این ، نخستین سفر یک مقام رسمی کویتی به عراق از زمان نخست وزیری مصطفی الکاظمی است. کویت در اکتبر سال 2019 کنفرانس بازسازی عراق را برگزار کرد و برخی از کشورها متعهد به ارائه کمک های اقتصادی به بغداد شدند.

در تاریخ نهم می یعنی دو روز پس از معین الکاظمی بعنوان نخست وزیر عراق، وی با سالم الزمانان سفیر کویت ملاقات کرد و طرفین در خصوص اجرایی شدن نتایج کنفرانس کویت رایزنی کردند.

پرونده پرداخت غرامت جنگ دوم خلیج فارس (حمله صدام به کویت) نیز همچنان باز است و در تاریخ هشتم می، الکاظمی در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر کویت، بر لزوم حل و فصل مسائل باقی مانده در این پرونده نیز تأکید کرد.

به همین دلیل یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه عراق به خبرگزاری آناتولی گفت: پرونده پرداخت غرامت جنگی عراق به کویت و به تعویق انداختن بخشی از آن مبلغ نیز در ملاقاتهای وزیر خارجه کویت با مقامات عراقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیشتر حنین قدو نماینده مجلس عراق در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی گفته بود: بغداد از کویت می خواهد که دریافت 3.7 میلیارد دلار غرامت جنگی عراق به کویت را به تاخیر اندازد.

کمیسیون غرامت سازمان ملل متحد که در سال 1991 تشکیل شد، اعلام کرده که بغداد به عنوان غرامت جنگی به کویت باید 52.4 میلیارد دلار پرداخت کند. بر اساس آمارهای این نهاد تا به امروز 48.7 میلیارد دلار از آن پرداخت شده است.

امروز، دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق جزئیات ملاقات وزیر خارجه کویت با مصطفی الکاظمی را طی بیانیه ای منتشر کرد.

در این بیانیه که نسخه ای از آن در پایگاه خبری موازین منتشر شد، آمده است: نخست وزیر عراق امروز با احمد ناصر محمد الاحمد الصباح وزیر خارجه کویت که حامل نامه کتبی امیر این کشور بود، ملاقات کرد.

بر اساس این بیانیه، وزیر خارجه کویت ضمن ابلاغ سلام و درود صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کشور خود به الکاظمی و تبریک تشکیل کابینه به او، فوت شماری از مردم عراق بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را تسلیت گفت و برای مبتلایان، سلامت و شفا آرزو کرد.

بنا بر این گزارش در ملاقات وزیر خارجه کویت با نخست وزیر عراق، چالش های امنیت آبی، پرونده تروریسم به عنوان یک چالش و تهدید مشترک میان کشورهای منطقه و بحران اقتصادی و کاهش قیمت جهانی نفت، طرح و بررسی شدند.

از سوی دیگر، وزیر احمد ناصر المحمد الصباح نیز در این ملاقات گفت: رابطه میان عراق و کویت ریشه ای تاریخی دارد و امیر کویت خواستار توسعه روابط دوجانبه با عراق در خوشی و ناخوشی است و بر ضرورت دور نگه داشتن نسل های آینده از مسائل گذشته و حال تاکید دارد.

وی اضافه کرد: رفع بحران اقتصادی در سه سطح میسر است. تحرک در سطح بین المللی با موسسات و نهادهای بین المللی، همپیمانان مشترک در زمینه همکاری در بخش همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری، تحرک در سطح منطقه ای از طریق همکاری با شورای همکاری خلیج [فارس] تاجایی که بتواند در بخش برق و سایر عرصه ها سرمایه گذاری کند.

در مقابل نخست وزیر عراق نیز با اشاره به تماس مستمر و مداوم با مقامات مسئول کویتی از امیر این کشور، تقدیر کرد و مواضع شفاف کویت در قبال عراق را یادآور شد.

وی در این ملاقات بر اهمیت تقویت همکاری امنیتی و اقتصادی میان دو کشور در راستای خدمت به ثبات منطقه و شکوفایی آن و فعالسازی همکاری های تجاری به منظور عبور از پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.

الکاظمی گفت که مقابل دو کشور، فرصتی تاریخی برای توسعه روابط دوجانبه فراهم شده و باید پرونده مرزها به شیوه ای که موجب رهایی از نگرانی های سابق باشد و نیز بر اساس اصل حسن نیت حل و فصل شود. روابط بین عراق و کویت دارای ریشه هایی تاریخی و متمرکز بر روابط خانوادگی و قبیله ای و اجتماعی است.

نخست وزیر عراق در ادامه بر اهمیت فعالسازی کمیته مشترک میان دو کشور و برداشتن موانع بروکراسی و فعال سازی مصویات کنفرانس کویت و کمیته ها پیگیر تاکید کرد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1055

به "جزئیات سفر وزیر خارجه کویت به عراق و دیدار با مصطفی الکاظمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات سفر وزیر خارجه کویت به عراق و دیدار با مصطفی الکاظمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید