(تصاویر) با این 4 روش سرعت CPU خود را افزایش دهید

به گزارش ایران 20 دانلود، اگر در هنگام کار یا بازی کردن با رایانه تان، سیستم شما دائم هنگ می نماید و مجبور به ریستارت آن هستید، اصلا نگران نباشید، زیرا ما در این گزارش روش هایی برای حل این مشکل را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

(تصاویر) با این 4 روش سرعت CPU خود را افزایش دهید

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، شاید این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام کار با رایانه و یا حتی انجام پروژه ها و مطالب درسی، سیستم شما هنگ نموده و مجبور به ری ستارت کردن آن شده باشید که گاهی انجام این کار، باعث از بین رفتن اطلاعات و هدر رفتن زحمات شما می شود. یکی از مهمترین عواملی که باعث بروز این اتفاق می شود پر شدن ظرفیت حافظه کاری CPU یا به عبارت دیگر 100 درصد شدن CPU است. در این گزارش ضمن معرفی CPU و دلایل بروز این خطا، سعی خواهیم کرد به شما روش رفع این مشکل را آموزش دهیم با ما همراه باشید.

CPU چیست؟

واحد پردازش مرکزی (CPU) که از آن با نام مغز رایانه یاد می شود، تنها واحد پردازشی رایانه نیست؛ اما مهم ترین آن ها به تعداد می رود. سی پی یو در واقع آن بخش از رایانه است که اقدامات، محاسبات و اجرای برنامه ها را بر عهده دارد.

سی پی یو داده های دستوری را از RAM دریافت، کدگشایی و سپس پردازش و تحویل قسمت های مختلف سیستم می دهد. سی پی یو در انواع و اقسام دستگاه ها از رایانه و لپ تاپ گرفته تا گوشی، تبلت و تلویزیون هوشمند وجود دارد. این تراشه کوچک و معمولا مربع شکل، روی بورد اصلی دستگاه ها قرار می گیرد و با سایر سخت افزار ها برای فعالیت رایانه شما در تعامل است.

روش های رفع کردن کندی سرعت CPU

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم CPU که در واقع مغز متفکر رایانه و یا لب تاپ می باشد در صورتی که به درستی عمل نکند باعث کندی و هنگ کردن سیستم شما خواهد شد. با اینکه پیدا کردن علت اصلی کندی و لنگ زدن CPU کار سختی محسوب می شود؛ اما در ادامه ما شایع ترین و متداول ترین راه حل ها برای پیاده کردن این مشکل و روش رفع عیب آن را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

روش اول: انجام تنظیمات بخش Power Options

Power Options در ویندوز، یکی از برنامه های مهم است؛ از این جهت که اگر تنظیمات این قسمت را به درستی انجام دهیم، مصرف برق سیستم به مراتب کمتر می شود و قطعات سیستم هنگامی که به آن ها نیازی نیست غیر فعال می شوند و کمتر مصطحلک می شوند. این بخش بعلاوه تاثیر زیادی بر عملکرد CPU دارد. اگر رایانه شما در حالت Power Saver است و خصوصا اگر تنظیمات برنامه آن را تغییر داده اید، مقدار استفاده از CPU افزایش می یابد. برای انجام تنظیمات استاندارد این بخش بهتر است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1- از منوی Start در بخش Search گزینه Power Options را وارد نمایید.

2- در پنجره باز شده ابتدا حالت Balanced را انتخاب نموده و سپس بر روی گزینه change plan setting کلیک نمایید.

3- در این بخش ابتدا گزینه Restore Default Setting را انتخاب نموده و سپس برای ایجاد تغییرات روی OK کلیک کنید. با اینکار تمام تغییرات احتمالی شما که باعث کند شدن سرعت CPU رایانه تان شده است به حالت اولیه برخواهد گشت.

روش دوم: بستن برنامه های پرمصرف

گاهی از اوقات با روشن کردن رایانه خود، در محیط ویندوز، تعدادی از برنامه ها در پس زمینه و پنهانی در حال انجام شدن هستند که این عامل خود باعث می شود که فضای زیادی از حافظه CPU اشغال و در نتیجه سرعت سیستم کند شود. برای شناسایی و بستن این برنامه تنها کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

1- از بخش نوار ابزار بر روی گزینه Start Task Manager کلیک نمایید.

2- در پنجره باز شده از بخش نوار ابزار گزینه Processes را انتخاب نمایید.

3- روی سر ستون CPU کلیک کنید تا فرآیند ها براساس مقدار استفاده از CPU مرتب شود. سپس آنالیز کنید کدام فرآیند ها باعث اشغال بیشتر فضای CPU می شوند. در خاتمه هم بر روی فرآیندی که بالاترین مقدار استفاده از CPU را دارد، کلیک کنید و برای اتمام این فرآیند روی End Process کلیک کنید.

روش سوم: غیرفعال کردن نرم افزار و درایو های معیوب در ویندوز

در برخی از رایانه ها استفاده از درایور های مشابه و یا نامناسب خود باعث عملکرد نامناسب CPU و پایین آمدن سرعت آن می شود برای رفع این مشکل باید ابتدا این درایور ها را شناسایی و سپس آن ها را غیرفعال نمایید؛ برای اینکار میتوانید مراحل زیر را انجام دهید:

1- در محیط دستکاپ بر روی گزینه My Computer راست کلیک نموده و گزینه Manager را انتخاب نمایید.

2- در پنجره باز شده Device Manager را انتخاب نموده و سپس در فهرست نمایش داده شده بر روی درایور های خود مثل کارت شبکه کلیک راست نموده و گزینه Disable را انتخاب کنید.

در این زمان می بایست استفاده پردازنده از وقفه های سیستمی را چک کنید و یا می توانید با استفاده از نرم افزار DPC Latency Checker زمان های تاخیر را جستجو کنید. بعد از چک کردن، مجددا درایور موردنظر را فعال کنید و درایور بعدی را آنالیز کنید تا بتوانید از این طریق درایور مشکل دار را بیابید. درایور هایی که معمولا باعث ایجاد مشکل می شوند، درایور های صدا، مودم، آداپتور های شبکه و یا هر کارت افزودنی مثل کارت تیونر تلویزیون هستند.

روش چهارم: بروزرسانی BIOS

BIOS اولین بخشی است که در هنگام راه اندازی رایانه روشن شده و به بالا آمدن سیستم عامل یاری می نماید. گاهی از اوقات شرکت های سازنده BIOS نسخه های تازهی از این برنامه را ارائه می دهد که باعث رفع معایب نسخه های قدیمی می شود که با بروزرسانی آن می توانید مشکل کندی سرعت CPU را هم رفع نمایید. برای اینکار ابتدا باید نسخه BIOS کامپیوتر خود را چک کنید و سپس وب سایت شرکت سازنده آن را آنالیز نموده و BIOS خود را طبق ورژن تازه بروزرسانی کنید.

برای پیدا کردن نسخه BIOS خود، کلمه cmd را در منوی استارت تایپ نموده و سپس گزینه cmd. exe اجرا کنید و یا می توانید بروی کیبورد خود Windows + R را با هم فشار دهید و کلمه cmd را در پنجره باز شده تایپ نموده و Enter بزنید. حال در پنجره مشکی باز شده دستور های زیر را به صورت مجزا تایپ کنید تا نسخه bios سیستم خود را بشناسید. از قلم نیاندازید این دستور ها حتما باید به صورت دستی تایپ شوند.

نکته: توجه داشته باشید همان طور که در عکس معین است، I عظیم را با L اشتباه نگیرید. بعلاوه برای بروزرسانی Bios سیستم خیلی با دقت عمل کنید و قبل از بروزرسانی از سیستم خود بکاپ کامل تهیه کنید.

با طی کردن مراحل فوق شما به راحتی می توانید دلایل کند شدن CPU رایانه و یا لب تاپ خود را شناسایی و برای رفع کردن مشکل آن اقدام نمایید؛ امیدواریم که این ترفند برای شما مفید واقع شده باشد. در صورتی که مسئله ای در مورد این آموزش دارید یا راه حل جالب تری می شناسید می توانید به وسیله دیدگاه ها با کاربران خبرگزاری علم و فناوری مطرح نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1706

به "(تصاویر) با این 4 روش سرعت CPU خود را افزایش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصاویر) با این 4 روش سرعت CPU خود را افزایش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید