بسیاری از صنایع در منطقه ها مرکزی مستقر شده اند؛ بی توجهی به سند آمایش سرزمین

به گزارش ایران 20 دانلود، تهران (پانا) - عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه آمایش سرزمین اکنون به عنوان یک سند مهم در اختیار است و مطابق با آن باید صنایع کشور را در نقاطی مستقر کرد که دسترسی به آب دریا به راحتی امکان پذیر باشد، می گوید در بحث ایجاد صنایع تازه نیز باید حتما بر این نکته مهم توجه گردد که احداث صنایع تازه به هیچ عنوان در نقاط کم اب کشور انجام نگردد این موضوع تکلیف قانونی نیز دارد و شورای عالی آب در این زمینه تصمیم های مهمی اتخاذ نموده است.

بسیاری از صنایع در منطقه ها مرکزی مستقر شده اند؛ بی توجهی به سند آمایش سرزمین

موسی احمدی در گفت وگو با پانا درباره جزئیاتی درباره مشکل استان هایی که به علت کم آبی درگیر در بحران هستند، اظهار کرد: استقرار بسیاری از صنایع به ویژه در منطقه ها مرکزی کشور بدون توجه به بحث آمایش سرزمین اجرا شده است و مجوزهایی برای ایجاد صنایع در نقاطی از کشور صادر شده است که از همان سالهای اولیه احداث پیش بینی کمبود آب برای آنها وجود داشته است.

بعضی از صنایع در استان های مرکزی کشور برای انتقال آّب از خلیج فارس اقدام نموده و در سرمایه گذاری ها مشارکت نموده اند اما این شرایط هزینه بر است و از نگاه ملی هزینه هایی را به صنایع تحمیل می نماید که در افزایش قیمت تمام شده آنها تاثیرگذار است

احمدی گفت: صنایع آب بر در همه کشورهای صنعتی دنیا در ساحل احداث می شوند تا مسئله ای برای تامین اب آنها وجود نداشته باشد. ایجاد صنایع در کویر و کنار رودخانه ها یا منطقه ها که تنها باران های فصلی دارند هیچ گونه توجیه مالی نداشته است.

حل بحران آب نیازمند برنامه هایی برای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است

وی ادامه داد: بحران آب اکنون در کشور نیازمند مدیریت است تا هم مصرف آب صنایع تامین گردد و هم بحران آب برای کشاورزان و مردم عادی حل گردد. این امر به طور قطع نیازمند برنامه هایی برای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: در بحث ایجاد صنایع نو نیز باید حتما بر این نکته مهم توجه گردد که احداث صنایع نو به هیچ عنوان در نقاط کم اب کشور انجام نگردد این موضوع تکلیف قانونی نیز دارد و مطابق با مصوبات شورای عالی آب در سال 93 به طور مثال در استان اصفهان هرگونه اجازه برداشت از زاینده رود برای احداث صنایع نو غیرقانونی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه آمایش سرزمین اکنون به عنوان یک سند مهم در اختیار است و مطابق با آن باید صنایع کشور را در نقاطی مستقر کرد که دسترسی به آب دریا به راحتی امکان پذیر باشد، توضیح داد: بعضی از صنایع در استان های مرکزی کشور برای انتقال آّب از خلیج فارس اقدام نموده و در سرمایه گذاری ها مشارکت نموده اند اما این شرایط هزینه بر است و از نگاه ملی هزینه هایی را به صنایع تحمیل می نماید که در افزایش قیمت تمام شده آنها تاثیرگذار است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1931

به "بسیاری از صنایع در منطقه ها مرکزی مستقر شده اند؛ بی توجهی به سند آمایش سرزمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسیاری از صنایع در منطقه ها مرکزی مستقر شده اند؛ بی توجهی به سند آمایش سرزمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید