اکسسوری کابینت چیست ؟ دنیایی از وسایل جذاب آشپزخانه را یکجا ببینید!

به گزارش ایران 20 دانلود، اکسسوری آشپزخانه اگر درست انتخاب و در جای مناسب به کار گرفته گردد می تواند فضای آشپزخانه شما را از جنبه های مختلفی بهبود دهد. اکسسوری های کابینت آشپزخانه شامل وسایل و تجهیزات کوچک و عظیم بسیار متنوعی می شوند. وسایلی که داخل کشو و طبقات کابینت ها قرار می گیرند و به منظور افزایش فضای کابینت یا نظم دادن به چینش وسایل استفاده می شوند. اینکه اکسسوری کابینت چیست ، انواع آن کدامند و در کجاها باید از آن ها استفاده کرد از جمله موضوعاتی هستند که در این مقاله از خبرنگاران به آن ها می پردازیم.

اکسسوری کابینت چیست ؟ دنیایی از وسایل جذاب آشپزخانه را یکجا ببینید!

منظور از اکسسوری کابینت چیست؟

در پاسخ به پرسش اکسسوری کابینت چیست می توان گفت که منظور از اکسسوری کابینت در واقع وسایل و تجهیزات یاریی هستند که به منظورهای مختلفی داخل طبقات و کشوهای کابینت قرار می گیرند. هدف اصلی استفاده از این اکسسوری ها نظم دادن به کابینت ها است. از این اکسسوری به منظور نگهداری ظرف های اضافه، ابزارها و مواد غذایی خشک استفاده می گردد.

انواع اکسسوری بر اساس ساختار

بعد از پرداختن به پرسش اکسسوری چیست به انواع آن می پردازیم. اکسسوری های کابینت آشپزخانه از نظر ساختار نیز انواع مختلفی دارند. تنوع در ساختار انواع اکسسوری ها از جمله سبدها و آویزها باعث می گردد که بتوان از آن در بخش های مختلفی از آشپزخانه بهره برد و از طرفی هم از فضای در دسترس، بهترین استفاده را کرد. اکسسوری ها را بر اساس ساختار و نحوه حرکت می توان در چند دسته زیر قرار داد.

  • اکسسوری های کشویی
  • اکسسوری های چرخشی
  • اکسسوری آسانسوری
  • اکسسوری های آویزی

انواع اکسسوری کابینت بر اساس کاربرد

اکسسوری های کابینتی را اغلب بر اساس کاربرد و موقعیتی که از آن ها استفاده می گردد، دسته بندی می نمایند. بر همین اساس انواع آن ها را می توان در لیست زیر قرار داد.

  • انواع سبدهای ایستاده، ریلی، کشویی و گوشه
  • انواع آویزها
  • سطل زباله یک قلو، دو قلو و چرخشی
  • نظم دهنده ها
  • اکسسوری های خاص

سبدها، مهم ترین اکسسوری کابینت

سبدهایی که در اشکال و اندازه ها و به شیوه های مختلفی در بخش های مختلفی از کابینت ها استفاده می شوند را می توان یکی از مهم ترین و ضروری ترین اکسسوری های آشپزخانه در نظر گرفت. سبدها به صورت کشویی، ایستاده، زمینی، چرخشی و آویزان استفاده می شوند.

از طرفی هم از آنجایی که آن ها را می توان در اندازه های کوچک و عظیم در همه قسمت های کابینت به کار برد، استفاده های بسیار متنوعی از سبدها می گردد. سبدها نیز خود بر اساس ساختار و کاربرد، انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: دستگیره مخفی کابینت، آشپزخانه ای زیبا و مطابق مُد روز!

سبدهای کشویی

این نوع از سبدها یا در طبقات یا کشوهای کابینت استفاده می شوند. در کشوهای آشپزخانه اغلب با باز شدن کشوی کابینت، سبد نیز بیرون می آید اما در طبقات ساختاری این موضوع مقداری متفاوت است و برای بیرون آمدن نیازمند یک نیروی جانبی مانند فشار یک دکمه یا کشیدن ساده با دست است.

این نوع از اکسسوری های کابینت به سبدهای سوپر مارکتی نیز معروف هستند که دلیل آن هم کاربرد گسترده آن ها به منظور نگهداری از محصولات سوپرمارکتی از خوردنی ها تا شوینده است. سبدهای سوپر مارکت از ساختاری فلزی برخوردار هستند. بدنه این محصول از فلز آبکاری شده ساخته شده و به رنگ استیل آغشته شده است. از این رو در برابر رطوبت یا شستشو با آب، مقاوم است و هرگز دچار زنگ زدگی نمی گردد.

این سبدها اندازه و اشکال مختلفی دارند. می توانند از یک طبقه تا بیش از 10 طبقه باشند. سبدهای بسیار عظیم به دلیل شباهت زیادی که با یخچال ها دارند را تحت عنوان سبد های یخچالی می شناسند. این سبدها همواره داخل کابینت ها قرار می گیرند.

کاربرد سبدهای کشویی

بر اساس اندازه، ساختار و مکانی که از سبدهای کشویی استفاده می گردد، کاربردهای مختلفی می توانند داشته باشند که در زیر به اصلی ترین آن ها اشاره شده است.

  • سبدهای کشویی به منظور قرار دادن مخازن ادویه
  • سبدهای کشویی به منظور قرار دادن خواروبار
  • سبدهای کشویی به منظور قرار دادن انواع ظروف کوچک و عظیم
  • سبدهای کشویی زیر سینکی به منظور قرار دادن مواد شوینده

بیشتر بخوانید: یراق آلات کابینت : راهنمای خرید با معرفی بهترین برندها

سبدهای گوشه

یکی از جالب ترین و کاربردی ترین اکسسوری های کابینت همین نوع از سبدها هستند. هر آشپزخانه دارای یک یا چند کابینت است که در گوشه قرار گرفته و دسترسی به فضا یا وسایل قرار گرفته در آن بسیار عذاب آور است. این نوع از سبدها که ساختار و شکل پیچیده تری دارند در داخل کابینت های گوشه یا کنج قرار می گیرند و دسترسی به این فضا را بسیار ساده می نمایند.

از این نوع از اکسسوری های کابینت نیز مانند سبدهای کشویی استفاده های مختلفی همچنین نگهداری و قرار دادن انواع ظروف کوچک و عظیم، مواد شوینده و بهداشتی، مواد و محصولات خوراکی می گردد. در پایان چند نمونه از این اکسسوری های جالب آورده شده است.

سبدهای کنجی یا گوشه اغلب به صورت چرخی عمل می نمایند؛ یعنی سبدها که به نحوی به درب کابینت متصل هستند، با باز شدن درب به صورت اتوماتیک همراه با چرخ بیرون می آیند. البته گاهی هم این سبدها جدا از درب هستند و با یک نیروی جانبی بیرون می آیند.

بعضی از سبدهای گوشه نیز ساختار و باز شدن پیچیده تری دارند. گاهی اگر فضای کابینت اجازه دهد، چند کشوی مختلف را به صورت کشویی و تاشو به یکدیگر متصل می نمایند که هنگام بیرون آمدن با ترکیبی از حرکت چرخشی، تاشویی و کشویی بیرون می آیند.

چک لیست پیشنهادی: چک لیست ساخت و نصب کابینت های آشپزخانه

آویزها

از دیرباز اکسسوری های کابینت رایج که بسیار هم استفاده می شوند، انواع مختلفی از آویز ها هستند. این اکسسوری ها بر خلاف سبدها می توانند در بیرون از کابینت ها و در بالای سینک یا هر جای دیگری قرار بگیرند.

از این اکسسوری های کوچک و عظیم هم استفاده های مختلفی می گردد. از آویزان کردن دستکش گرفته تا آویزان کردن لیوان و ماهیتابه های دسته دار همگی از جمله کاربردهای این اکسسوری های آویزی هستند.

خشک کردن ظروف از مهم ترین کاربردهای آویزها است. آبچکان آویز فضای دیوار را در معرض استفاده قرار می دهد و محصولی کاربردی برای خشک کردن ظروف محسوب می گردد. اگر فضای آشپزخانه شما به گونه ایست که امکان نصب آبچکان درون یونیت نداشته و از طرفی به دنبال طرحی شیک و محصولی جادار برای قرار دادن ظروف هستید جا ظرفی آویز همراه با تعداد طبقات متنوع کاربرد خواهد داشت.

یک محصول مناسب در این زمینه می تواند فعالیت های روزمره شما در آشپزخانه را بهبود بخشد و به خشک شدن طبیعی ظروف در جریان هوای آزاد یاری کند در حالی که این روش خشک شدن به صورت طبیعی از بهداشتی ترین روش های نظافت ظروف است.

سطل زباله، اکسسوری کابینت ضروری

از لازم ترین اکسسوری که باید در کابینت های هر آشپزخانه ای در نظر گرفت، سطل های زباله هستند. این اکسسوری کابینت در اندازه ها، ساختار و اشکال مختلفی طراحی و ساخته می گردد و از این رو می توان آن را در کابینت های کوچک و عظیم به کار برد.

سطل های زباله به شکل های یک قلو تا چند قلو که به صورت کشویی، ریلی یا چرخشی بیرون می آیند در بازار موجود هستند. برحی از سطل های زباله ساختار ساده ای دارند و صرفا چند سطل داخل کشو قرار گرفته اند که به صورت کشویی از داخل کابینت خارج می شوند. بعضی نیز ساختار پیچیده تری دارند و به صورت چرخشی در دسترس قرار می گیرند.

شاسی یا همان قاب سطل زباله توکار از فلز طراحی شده است. طراحی فلزی بدنه باعث دوام بیشتر در برابر هر گونه ضربه یا فشار و همین طور استحکام آن در برابر رطوبت است. در آشپزخانه ها سطل زباله در زیر سینک جای داده می گردد و این محیط معمولاً محیط مرطوبی است که باید جنس سطل از نوعی باشد که دچار پوسیدگی و قارچ نگردد و به همین دلیل هم جنس مخازن نیز اغلب از پلاستیک نانو درست شده است.

نظم دهنده یا ارگنایزر

این اکسسوری های کابینت نیز شامل انواع مختلفی از وسایل کوچک و عظیم با اهداف مختلف به یاری کاربران می آیند. همان طور که از نامشان پیداست، به منظور مرتب کردن و نظم دادن به وسایل، به ویژه ظروف استفاده می گردد. جا ادویه ها، ست بشقاب، ست چاقو و لیوان از جمله این وسایل هستند.

ارگنایزر ها به صورت جدا داخل کشو ها یا طبقات کابینت قرار می گیرند یا به آن ها پیچ می شوند. بسیاری از این ارگنایزرها به صورت اختصاصی طراحی می شوند زیرا اندازه و تعداد ظروفی که قصد نظم دادن به آن ها را دارید برای هر خانه و خانواده ای قاعدتا متفاوت است.

اکسسوری های خاص

انواع اکسسوری هایی که در کابینت ها و آشپزخانه استفاده می شوند را صرفا نمی توان به چند نمونه ای که در بالا به آن ها پرداختیم خلاصه کرد. اکسسوری های بسیار خاص و منحصر به فردی هم وجود دارند که وجود آن ها در آشپزخانه می تواند بسیار کاربردی باشد.

جای ست چاقو همراه با تخته گوشت که دیوار آشپزخانه محکم شده است و پریزهای برقی که به صورت کشویی از داخل کابینت بیرون می آیند از جمله این اکسسوری های خاص هستند.

اکسسوری کابینت ضروری

اکسسوری کابینت ضروری

اکسسوری کابینت ضروری

اکسسوری کابینت ضروری

سخن آخر

اکسسوری کابینت چیست و انواع آن کدامند؟ دو موضوع اصلی بود که در این مقاله به تشریح آن ها پرداختیم. انواع سبدها، سطل زباله، آویزها و ارگنایزر از مهم ترین انواع اکسسوری کابینت هستند.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1377

به "اکسسوری کابینت چیست ؟ دنیایی از وسایل جذاب آشپزخانه را یکجا ببینید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکسسوری کابینت چیست ؟ دنیایی از وسایل جذاب آشپزخانه را یکجا ببینید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید