از قربانیان بی دفاع آلودگی هوا چگونه محافظت کنیم؟

به گزارش ایران 20 دانلود، بچه ها قربانیان بی دفاع آلودگی هوا هستند و توصیه های مسئولان، نقش موثری در حفاظت از سلامتی جسم و روان بچه ها ندارد.

از قربانیان بی دفاع آلودگی هوا چگونه محافظت کنیم؟

به گزارش از ، عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت شیراز گفت: با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن بچه ها هنوز کامل نشده و ریه هایشان از زمان تولد همچنان در حال رشد است در هنگام آلودگی هوا در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان قرار دارند.

محمد حسینی اضافه کرد: در صورت وجود سرب در هوا، بچه ها به دلیل آنکه قد کوتاه تری دارند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند، زیرا سرب به دلیل سنگین بودن، به سطح زمین نزدیک تر است.

او شرح داد: آلودگی هوا باعث کاهش آستانه تحمل و بروز پرخاشگری در انسان می شود. هنگامی که فرد به دلیل آلودگی هوا و کمبود اکسیژن بی حوصله و یا کم حوصله می شود، توانایی کنترل خشم خود را از دست می دهد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت شیراز گفت: آلودگی هوا روی یادگیری دانش آموزان اثر می گذارد در این شرایط زمانی که هوا آلوده باشد، دانش آموزان به سختی تمرکز می کنند و مجبورند برای یادگیری دروس انرژی بیشتری را صرف کنند و در نتیجه حالت خستگی و عصبانیت به آن ها دست می دهد.

حسینی ادامه داد: آلودگی هوا می تواند علت بیماری بچه ها بیش فعال باشد و حتی می تواند روی ضریب هوش بچه ها اثر بدی بگذارد.

او اضافه کرد: غیر از مواد سوختی، مانند بنزین که سبب متصاعد شدن سرب می شود، وسایلی که روزمره از آن ها استفاده می کنیم مانند وسایل الکترونیکی و اسباب بازی ها نیز دارای سرب هستند و ثابت شده که آلودگی سرب آثار زیانباری بر سلامت بچه ها دارد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت شیراز گفت: در هنگام آلودگی هوا بهتر است وسایل بچه ها در اتاقشان را با پارچه نمدار یک به یک تمیز کرد تا ذرات معلق نشسته روی اشیا پاک شود. در شرایط آلوده نمی توان توصیه به باز کردن پنجره ها برای تعویض هوا کرد.

حسینی اظهارداشت: خطر روبرو شدن با ذرات معلق خطرناک در هوای آلوده خارج از خانه در فصول سرد بسیار بیشتر است. این مواد موجب افزایش بروز عفونت های ریوی، شدت یافتن آلرژی و در بلند مدت زمینه ساز ابتلا به انواع سرطان ها در بچه ها می شود؛ بنابراین باید از روبروه با ذرات معلق و مضر موجود در هوای آلوده پیشگیری کرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت شیراز گفت: برای مراقبت از بچه ها در هنگام آلودگی هوا توصیه می شود بچه ها را در خانه نگه داریم و جز در مواقع ضروری آن ها را بیرون نبریم و از فعالیت زیاد و شدید آن ها جلوگیری کنیم

حسینی ادامه داد: استفاده از ماسک، تمیز نگه داشتن هوای داخل خانه، مصرف مایعات بیشتر و غذا های سالم و پرورش انواع گیاهان در خانه از دیگر توصیه ها در زمان آلودگی هوا است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 773

به "از قربانیان بی دفاع آلودگی هوا چگونه محافظت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از قربانیان بی دفاع آلودگی هوا چگونه محافظت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید