کشورمان وارد یک دوره نوین در علم و فناوری شده است

به گزارش ایران 20 دانلود، به گزارش خبرنگاران، جلسه 104کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

کشورمان وارد یک دوره نوین در علم و فناوری شده است

در این جلسه که به ادامه بحث و بررسی پیرامون زیست بوم استارت آپ کشور اختصاص داشت، گزارش تدوین شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط پیمان صالحی معاون نوآوری وتجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به هماهنگی مناسب میان نقش آفرینان و کنش گران بخش دانش بنیان کشور، این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که کشورمان با پشت سر گذاشتن جهش های علمی که موجب ارتقاء کشور در زیرساخت های علم و فناوری شد، وارد یک دوره نوین در علم و فناوری شده است.

در بخش دیگر این گزارش عنوان شد پس از ورود به این دوره نوین، موضوع اقتصاد دانش بنیان مورد توجه قرار گرفت و قوانین و مقررات کشور به سمت حمایت از شرکت های فعال در این حوزه متمایل شد.

در ادامه این گزارش با اشاره به موج توسعه نوآوری در کشور که آغاز این موج به تصویب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی برمی گردد؛ گزارش دستاوردهای پنج سال اخیر در این حوزه ارائه شد و این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که این موج توانست زمینه مناسبی برای ایجاد و رشد شرکت های نوآور استارت آپ فراهم سازد.

در ادامه گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر ویژگی های زیست بوم استارت آپ مانند خود ایجاد شوندگی و خود توسعه دهندگی این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که دولت صرفا نقش حامی و پشتیبان از این زیست بوم را ایفا می کند و برای ایجاد و داشتن زیست بوم های پیروز باید اجزای مختلف با موضوع کار آفرینان کنار هم قرار گیرند و حمایت دولت و دانشگاه ها در پیروزیت آن ها نقش اساسی دارد.

در بخش دیگری از گزارش، عنوان شد مرکز شتاب دهی که در پارک های علم و فناوری زیر مجموعه معاونت ایجاد شده باعث ایجاد رشد استارت آپ ها شده است و هدف آن ترویج کار آفرینی از طریق رشد شتاب دهی و گسترش پارک های فناوری است.

از جانب دیگر کمک به ایجاد و توسعه استارت آپ های پایدار یکی از اهداف مراکز شتاب دهنده است و با بررسی مباحث مطرح در تجارت بین الملل معلوم شد یکی از بهترین راهکارها برای نیل به این اهداف رویدادهای کار آفرینی است.

در ادامه گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان شد یکی از اهداف شتاب دهندها ایجاد فضای کار اشتراکی بین چند تیم و تبدیل ایده های خام به ایده های پخته و قابل استفاده و تولید است که یکی از برنامه های و اهداف مراکز شتاب دهی که از سال 93 ایجاد شده ترویج فضای کارآفرینی و نوآوری است.

در ادامه گزارش ضمن ارائه برخی آمارها در این زمینه این موضوع مورد اشاره قرار گرفت که رویدادهای کار آفرینی در حدود 50 شهر کشور در حال اجرا هستند و این روند خوشبختانه رو به رشد است.

گزارش تدوین شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به خدمات آموزشی ارائه شده به شرکت های استارت آپ، اتصال این شرکت ها به شبکه های سرمایه گذاری ارائه خدمات حقوقی و... را نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه نسرین سلطانخواه رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری گفت: مراکز شتاب دهنده باید در حوزه بازار و جذب مخاطب برای استارت آپ هایی که در حوزه های فنی وتخصصی فعالیت می کنند، بیشتر کار کنند.

وی افزود: پژوهش با نگاه با نیازهای بازار می تواند مکمل فعالیت شرکت های استارت آپ باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 358

به "کشورمان وارد یک دوره نوین در علم و فناوری شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورمان وارد یک دوره نوین در علم و فناوری شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید