چرا بعضی با تغییر فصل دچار اضطراب و افسردگی می شوند؟ ، کرختی تغییر فصل را با اختلال افسردگی اشتباه نگیرید

به گزارش ایران 20 دانلود، دکتر فردوسی گفت: علائم و نشانه های افسردگی فصلی با اختلال افسردگی دائم شباهت زیادی دارد، اگر چنانچه این بیماری به موقع تشخیص و درمان ها پیش از شدت گرفتن علائم شروع گردد، روند درمان تا حدود زیادی از بروز مسائل بعدی جلوگیری خواهد نمود.

چرا بعضی با تغییر فصل دچار اضطراب و افسردگی می شوند؟ ، کرختی تغییر فصل را با اختلال افسردگی اشتباه نگیرید

خبرنگاران- گروه جامعه: اگر همزمان با تغییر برخی فصول سال احساس ناراحتی و پریشانی دارید، احتمالا با افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی روبه رو هستید. اگر این اختلال را دارید ممکن است بی علت از برخی از فصل های سال خوشتان نیاید.و در این فصل ها احساس خوبی ندارید. اما بعد از تمام شدن فصل غم، دوباره شرایط به حالت عادی برمی گردد و حالتان بهتر می گردد.

برخی از افراد ممکن است با الهام گرفتن از نو شدن طبیعت در فصل بهار احساسات بهتری داشته باشند، برخی نیز ممکن است احساسات منفی پیدا نمایند و دچار افسردگی فصلی شوند، ضروری است این گروه از افراد جامعه با رعایت برخی موارد به پیشگیری و درمان این نوع افسردگی بپردازند.

این اختلال همزمان با فصل بهار آغاز می گردد و با تظاهراتی همچون نشاط زدگی، خلق بالا به صورت شادی، خوش بینی یا بد بینی افراطی، اشکال در تمرکز و برنامه ریزی های بلندپروازانه دیده می گردد.

دکتر سیما فردوسی، روانشناس، درباره اینکه چرا برخی ها فکر می نمایند که در اسفند ماه هم دچار افسردگی می شوند به خبرنگاران گفت: افسردگی مخصوص اسفند ماه نداریم. اما با توجه به شرایط مالی فعلی جامعه که مردم تحت فشار هستند می توان گفت که افسردگی بیشتر بروز می نماید. ولی به طور کلی افسردگی خاص اسفند ماه وجود ندارد و چه بسا که با تغییر فصل و در بهار بیماری افسردگی بیشتر نمود پیدا می نماید. که با آنالیز بیشتر ممکن است ببینیم که افسردگی نبوده و طبق شرایط زندگی افراد یا تغییر آب و هوا این حس و حال بوجود آمده است.

فردوسی گفت: علائم و نشانه های افسردگی فصلی با اختلال افسردگی دائم شباهت زیادی دارد، اگر چنانچه این بیماری به موقع تشخیص و درمان ها پیش از شدت گرفتن علائم آغاز گردد، روند درمان تا حدود زیادی از بروز مسائل بعدی جلوگیری خواهد نمود.

وی با تاکید بر این که تمامی افرادی که دچار افسردگی فصلی می شوند ضرورتا مبتلا به اختلال افسردگی نیستند، شرح داد: ممکن است درصد کمی از افرادی که به یکباره با تغییر فصل دچار اضطراب و افسردگی شوند که به درمان های مداخله ای احتیاج داشته باشند و در این شرایط حتما باید به پزشک یا مشاور روان شناس مراجعه نمایند.

این روانشناس ادامه داد: در برخی از فصول سال به دلایل نامعلوم ممکن است خلق برخی از افراد دستخوش تغییراتی گردد، اما افسردگی فصلی اختلالی است که معمولا با تغییر فصل به بالاترین اندازه خود می رسد. به طور کلی از آنجایی که بهار به ظاهر فصلی شاد و زاینده است. اما تغییرات آب و هوایی در آن باعث بروز کرختی و تنبلی می گردد، که برخی وقتها آن را با افسردگی اشتباه می گیرند. اما این رفتار نوعی اختلال است که ممکن است همراه با احساس اضطراب و افسردگی نیز باشد.

وی گفت: این اختلال همزمان با فصل بهار آغاز می گردد و با تظاهراتی همچون نشاط زدگی، خوش بینی افراطی، اشکال در تمرکز و برنامه ریزی های بلندپروازانه دیده می گردد.

وی استفاده از درمان های دارویی، غیر دارویی یا مشاوره را از جمله روش های درمان افسردگی فصلی دانست و تاکید نمود: اختلال عاطفی و یا افسردگی فصلی، افراد را به شکل های متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهد، احتمال تغییر خلق در فصل بهار بیشتر وجود دارد و بعلاوه در مبتلایان به بیماری های دوقطبی، علائم با آغاز فصل بهار عود می نماید که حتما باید با مشاوره و تحت نظر پزشک کنترل و درمان گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 فروردین 1402 بروزرسانی: 29 فروردین 1402 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2220

به "چرا بعضی با تغییر فصل دچار اضطراب و افسردگی می شوند؟ ، کرختی تغییر فصل را با اختلال افسردگی اشتباه نگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعضی با تغییر فصل دچار اضطراب و افسردگی می شوند؟ ، کرختی تغییر فصل را با اختلال افسردگی اشتباه نگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید