هرآنچه که باید درباره سکونت در نارمک بدانید

به گزارش ایران 20 دانلود، اگر در سایت خبرنگاران دنبال خانه ای در محله نارمک می شد و می خواهید آن را بیشتر بشناسید، متنی که مشغول خواندنش هستید، کمکتان می نماید.

هرآنچه که باید درباره سکونت در نارمک بدانید

نارمک که از نخستین محله های تهران در دوره شهرسازی مدرن است، از ابتدای دهه 30 خورشیدی در نزدیکی روستایی خوش آب وهوا به همین نام ساخته شد. این محله که به محله صدمیدان نیز معروف است، به میدان های سرسبز و خیابان کشی های منظمش شناخته می گردد. میدان های نارمک به صورت مرکزمحله است و هر محله کوچک تر را گرداگرد یک فضای سبز کوچک سامان داده اند. بعلاوه یکی دیگر از کارنمودهای این میدان ها، آرام سازی جریان عبور و مرور در محله است. این محله با وجود قدمتش، کوچه پس کوچه های تنگ ندارد و همه معبرها برای تردد سواره طراحی شده اند.

شاید اکنون دیگر از باغچه های انار و خانه های ویلایی خارجی ساز در نارمک خبر چندانی نباشد، اما بافت اجتماعی اصیل، طراحی شهری دقیق، امکانات مطلوب این محله، وجود آپارتمان های نوساز در ابعاد گوناگون و قرار گرفتن قیمت مسکن در کلاس میانه رو بالای این محله، علاوه بر نارمکی های قدیمی، ساکنان محله های دیگر و جوانان تازه مستقل شده را هم برای سکونت، روانه نارمک نموده است.

نارمک کجاست؟

محله نارمک از شمال به دانشگاه و علم و صنعت، از جنوب به خیابان های دماوند و شهید گلشن دوست (مسیل باختر)، از شرق به بزرگراه شهید باقری و از غرب به خیابان های هنگام و شهید مدنی محدود می گردد. بزرگراه رسالت از میان این محله می گذرد؛ نارمک شمالی، یعنی از بزرگراه رسالت به سمت شمال تا دانشگاه علم و صنعت، در منطقه 4 و نارمک جنوبی، یعنی از بزرگراه رسالت به سمت جنوب تا خیابان های دماوند و گلشن دوست در منطقه 8 شهرداری و بعلاوه آموزش وپرورش واقع شده اند.

مراکز خرید نارمک

میدان اصلی نارمک با نام نبوت (هفت حوض) مرکز این محله است و همراه با دو محور دیگر که در میدان نبوت به هم می رسند، یعنی خیابان های شهید آیت (سی متری نارمک) و جانبازان (گلبرگ)، محورهای اصلی خرید را در این محله تشکیل می دهند. وجود مراکز خرید و راسته های تجاری در محله ها به گونه ای است که ساکنان نارمک را برای تهیه اغلب کالاها و خدمات مورد احتیاجشان از خروج از محله بی احتیاج نموده است.

مجتمع تجاری سون سنتر در ضلع جنوب غربی میدان هفت حوض، مرکز خرید کویتی های نارمک در خیابان آیت، مجتمع تجاری مروارید، پاساژ موبایل گلبرگ و مرکز خرید نبوت نرسیده به میدان هفت حوض و … همراه با مغازه های گوناگون از فروشگاه های لباس و کیف و کفش زنانه، مردانه و بچه گانه، طلافروشی ها و ساعت فروشی ها و حتی بازار شبانه دست فروشان در میدان هفت حوض، این میدان و دو خیابان تقاطعی اش را به مرکز خریدی فرامحله ای تبدیل نموده است.

دسترس سواره و پیاده

رفت وآمد برای ساکنان این محله به سایر نقاط شهر بسیار آسان است. بی راه نیست اگر نارمک را خوش جهتترین محله شرق تهران بدانیم. قرار گرفتن این محله در بیرون مرز شرقی طرح زوج وفرد، دسترسی سریع به محور شرق-غرب به وسیله بزرگراه رسالت، و محور شمال-جنوب به وسیله بزرگراه های امام علی(ع) و شهید باقری برای شهروندان سواره موقعیت نارمک را از نظر مقدار دسترسی قوت بخشیده است.

شهروندان پیاده نیز برای استفاده از حمل و نقل عمومی کار دشواری ندارند. وجود ایستگاه های فدک، جانبازان، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت از خط 2 مترو تهران، همراه با 4 خط سامانه اتوبوس تندرو شامل خط یک (تهرانپارس - میدان آزادی، از جهت خیابان دماوند)، خط 3 (دانشگاه علم و صنعت - پایانه خاوران، از جهت خیابان آیت)، خط 5 (دانشگاه علم و صنعت - پایانه بیهقی، از جهت بزرگراه رسالت) و خط 9 (پایانه لاله-جوانمرد قصاب، از جهت بزرگراه امام علی)، بعلاوه پایانه اتوبوسرانی میدان رسالت و خطوط متنوع تاکسی این محله را برای شهروندان پیاده نیز به محله ای شهرونددوست تبدیل نموده است.

خطوط 8 و 9 مترو تهران نیز که در سال های آینده راه اندازی خواهند شد، با عبور از محله نارمک منظره مطلوب تری را از توسعه حمل و نقل عمومی در این محله ترسیم می نمایند.

مراکز سرگرمیی نارمک

پارک هایی چون بوستان ارغوان در خیابان دردشت، بوستان گلستان یکم، بوستان احدزاده، بوستان اقاقیا، بوستان شبنم، بوستان مبینی، بوستان ابوذر، بوستان آفتاب در کنار صد میدان نارمک، بعلاوه کافه ها و رستوران های متعدد که اغلب قیمت های مناسبی هم دارند، مکان های با کیفیتی را برای سرگرمی خانواده ها و گروه های دوستان فراهم نموده است.

معروف ترین مرکز درمانی نارمک، بیمارستان انصاری است که قدیمی ها آن را با نام درمانگاه نارمک می شناسند. این بیمارستان علاوه بر خدمات کلینیک و اورژانس، دارای بخش های متعدد است که بخش زنان و زایمان آن برای شهروندان شناخته شده تر است. با این حال نارمک از لحاظ بیمارستان چندان غنی نیست، اگرچه درمانگاه های شبانه روزی زیادی احتیاج ساکنان را رفع می نماید.

حالا بعد از خواندن این مطلب، وقتی دوباره به خبرنگاران سر می زنید تا برای اجاره یا خرید، خانه پیدا کنید، با دید بازتری می توانید درباره خانه ها و آپارتمان های محله نارمک تصمیم بگیرید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 2091

به "هرآنچه که باید درباره سکونت در نارمک بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید درباره سکونت در نارمک بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید