روایتی از چالش بازیگران با گریم و قهر و آشتی های اتاق لباس!

عزیزالله حمیدنژاد درباره وضعیت چهره پردازی در سریال های تلویزیونی معتقد است: اصولا آرایش گری با گریم دو مقوله متفاوت از هم است که اگر آگاهانه درخصوص این دو مقوله تصمیم گرفته شود، اشکالی ندارد و این تصمیم را کارگردان و طراح گریم می گیرد و نه بازیگران. باید بگویم اکثر بازیگران علاقمند به این هستند که چهره شان آرایش شود تا گریم. منتهی کسانی که در عرصه بازیگری صاحبِ نام هستند و تجربیات زیادی در سینما و تئاتر دارند، ممکن است در مورد گریم نظری هم داشته باشند، ولی چهره خود را تسلیم طراح گریم و کارگردان می کنند و حساسیت به خرج نمی دهند.

روایتی از چالش بازیگران با گریم و قهر و آشتی های اتاق لباس!

این کارگردان سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگاران درباره وضعیت چهره پردازی در سریال های تلویزیونی که از طراحی فاصله گرفته و بیشتر سمت زیبایی سازی رفته است، به گفت وگو پرداخت.

حمیدنژاد در عین حال با ارسال تصاویری از بازیگران بانوی عمارت، به تفاوت قبل و بعد از گریم این بازیگران اشاره ای داشته است.

این کارگردان معتقد است: در کار فیلم سازی، نظم و انضباط حرف اول را می زند. هر کس باید در حیطه کار خودش دارای اختیاراتی باشد تا بتواند کار کند و از کارش هم دفاع کند. تمام این مسائل در اتاق لباس هم هست و ماجراها دارد ...

کارگردان بانوی عمارت با بیان اینکه گریم در سینما و سریال های تلویزیونی اصولی دارد که باید به آن پایبند بود، توضیح داد: عموما گریم باید بر اساس شخصیت پردازی انجام شود و اگر شخصیت قرار است زیبارو باشد، طبیعتا گریم باید در آن راستا حرکت کند. اگر قرار هست کمی چهره کارگری داشته باشد، گریم باید در آن راستا پیش برود٬ به هر حال فیلمنامه و پرداخت شخصیت های درون آن است که معین می کند گریم به چه سمت و سویی برود. اگر بر اساس شخصیت پردازی نباشد با مخاطب فاصله می گیرد و دیگر باورپذیر نخواهد بود.

طراحان صاحب نام زیربار خواسته بازیگر نمی روند

او با بیان اینکه عموما بازیگران به جای گریم علاقمند به زیبایی سازی هستند، گفت: به همین جهت ممکن است که به گریمور تحمیل کنند که از طراحی و متریالی استفاده کند که آنها دوست دارند. اما معمولا طراحان صاحب نام گریم و کارگردانان صاحب سبک و صاحب نظر زیر بار خواسته بازیگر نمی روند و به کار خودشان ادامه می دهند. طبیعتا طراح گریمی که صاحب نام و دارای تجربه است، وقتی فیلمنامه را مطالعه می کند، بر اساس برداشتی که از تک تک شخصیت ها دارد، طراحی می کند و با کارگردان مشورت می کند. وقتی نظرات کارگردان و طراح گریم بر اساس شخصیت های فیلمنامه به هم نزدیک می شود، طبق آن شروع به کار می کنند.

حمیدنژاد درباره معین تکلیف برخی بازیگران برای گریم هایشان در آثار هنری اظهار کرد: به عقیده من یک بازیگر خوب و کسی که بازیگری را بشناسد، به هیچ عنوان موقع بازی به گریم صورت و شمایل فیزیکی ظاهری اش فکر نمی کند و اسیر زیبایی نمایی نمی شود. زیبایی نمایی در هنر بازیگری به شکل دیگری به وقوع می پیوندد و آن لحظاتی است که بازیگر فیزیک ظاهری و شخصی اش را فراموش کرده و در قالب یک شخصیت جدید درآمده و آن را ارائه می دهد. برای بازیگر آن شخصیتی که نقشش را ایفا می کند باید مهمتر باشد، نه اینکه ظواهر و زیبایی خصوصی اش را جلوی دوربین به نمایش بگذارد که در این صورت ارزشی نخواهد داشت.

کمی طول می کشد بازیگر با گریم جدید کنار بیاید

کارگردان بانوی عمارت در ادامه گفت: البته معمولا کمی طول می کشد بازیگر با گریم جدید صورت و لباسش کنار بیاید. نباید انتظار داشت بلافاصله با آن مأنوس شود. من در این سال ها با همه نوع بازیگری در مواجهه با گریم و لباس برخورد داشته ام. بازیگران مرد راحت تر با گریم کنار می آیند و این تا حدودی طبیعی است. به بازیگر حق می دهم بعد از تست گریم تصمیم بگیرد آن نقش را بازی کند یا نه. همان طور که کارگردان بعد از تست گریم حق دارد در مورد انتخاب بازیگر تصمیم بگیرد. اما وقتی بازیگر آن نقش و آن طراحی گریم را پذیرفت، دیگر حق ندارد خواستار تغییر آن شود. چون گریم راکورد پیدا می کند و باید تا مدت ها تداوم پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به تجربه هایش از مواجهه بازیگران با گریمشان در فیلم ها و سریال ها، یادآور شد: از نمونه بازیگران خانمی که با آنها کار کردم و به راحتی و با اعتماد به نفس گریم را پذیرفتند، یکی خانم پانته آپناهی ها در سریال بانوی عمارت در نقش افسر الملوک بود و همچنین خانم غزل شاکری در نقش بهجت الملوک که تغییرات زیادی روی صورت و چشم و ابروی ایشان اجرا شده بود آن هم با طراحی زیبای آقای مجید اسکندری و اجرای حرفه ای خانم سولماز صدرالاشرافی.

این کارگردان با اشاره به گریم گلشیفته فراهانی در فیلم اشک سرما، یادآور شد: نمونه دیگری از بازیگران که اعتماد به نفس شگفت انگیزی در پذیرش گریم داشت، خانم گلشیفته فراهانی در نقش روناک در فیلم سینمایی اشک سرما بود که قسمت بیشتر صورتش از متریالی که تاول های سرمازدگی را نشان می داد پوشیده شده بود و او با تغییراتی که استاد فرهنگ معیری مرحوم در ابرو و صورتش داده بود، خم به ابرو نمی آورد.

اما نمونه های بازیگران خانمی را هم داشتیم که جوان بودند و کم تجربه و گریم گریز مثل خانم مریم مومن در نقش فخرالزمان شالچی و خانم نیکی نصیریان در نقش آهو که تا مدت ها اسیر صورت بودند و این مهم، تمرکز بازی را از آنها می گرفت و کار بازی دریافت از آنها را بسیار سخت می کرد؛ البته با سخت گیری های بنده و خانم گریمور مقاومتشان در هم شکست و تجربه خوبی برای این دو عزیز بود.

روایتی از چالش گریمورها با بازیگران و قهر و آشتی ها

حمیدنژاد همچنین درباره تجربه ناموفق برخی بازیگران در مواجهه با تست گریم نیز یادآور شد: هرگز فراموش نمی کنم قرار بود یک خانم بازیگر خوش چهره نقش متفاوتی با گریم متفاوت در بانوی عمارت بازی کند، اما پس از تست گریم رفت و پشت سرش را هم نگاه نکرد و من برایش احترام قائلم. زیرا به موقع تصمیم گرفت و هرگز فراموش نمی کنم روزی را که گریمورمان خانم سولماز صدرالاشرافی سراسیمه از اتاق گریم بیرون زد؛ به طوری که دست و پایش می لرزید؛ پیدا بود هر چه در دست داشته ریخته و بیرون زده است و حسابی شاکی از خانم جوانی که در کارش مداخله کرده بود. مدتی طول کشید تا جو را آرام کنم و او آنقدر حرفه ای بود که پس از مدتی آرام شد و به کارش ادامه داد. فردای آن روز در اول وقت هر دو نفر را کنار هم قرار دادم و توصیه های لازم را برای عدم مداخله در کار گریمور و تداوم همکاری و رسیدن به آرامش برای جلو دوربین کردم. در کار فیلم سازی نظم و انضباط حرف اول را می زند، هر کس باید در حیطه کار خودش دارای اختیاراتی باشد تا بتواند کار کند و از کارش دفاع کند. تمام این مسائل در اتاق لباس هم هست و ماجراها دارد ...

زیبایی سازی مختص تلویزیون نیست

حمیدنژاد گرایش گریم به سمت زیبایی سازی و دوری از طراحی چهره را مختص تلویزیون ندانست و در این زمینه توصیح داد: این اتفاق مختص تلویزیون نیست و در سینما هم می تواند اتفاق بیفتد. به عقیده من این اتفاق بستگی به کارگردان و طراح گریم دارد. اگر کارگردان و طراح گریم صاحب نظر باشند، صاحب سلیقه باشند، اجازه نمی دهند، گریم، لباس یا صحنه به سمت و سویی برود که سلیقه های شخصی در آن اعمال شود. به هر حال ما وقتی می گوییم طراح گریم یا کارگردان، هرکدام از اینها نسبت به اینکه گریم را به چه سمت و سویی ببرند، معین کننده هستند. اگر بخواهیم تسلیم سلیقه های شخصی بشویم که دیگر نمی شود فیلمسازی کرد٬ آنگاه باید رفت و مجلس عروسی برگزار کرد. مقوله فیلم، مقوله بسیار جدی است.هر چند فیلم کمدی باشد باید در تمام امورش، همه متخصصان بر اساس ذهنیت کارگردان و نیاز فیلم نامه پیش بروند.

اکثر بازیگران علاقمند به این هستند که چهره شان آرایش شود تا گریم

این کارگردان با اشاره به تجربه گریم در سریال بانوی عمارت و وفاداری آن به فیلمنامه، با اشاره به اینکه به هر حال هر کارگردانی در این زمینه سبک و سیاق خوش را دارد، اظهار کرد: ما در این سریال هر تغییری در گریم و لباس و صحنه دادیم، سعی کردیم آگاهانه و بر اساس نیاز درام سریال باشد. اصولا آرایش گری با گریم دو مقوله متفاوت از هم است که اگر آگاهانه درخصوص این دو مقوله تصمیم گرفته شود، اشکالی ندارد و این تصمیم را کارگردان و طراح گریم می گیرند، نه بازیگران. باید بگویم اکثر بازیگران علاقمند به این هستند که چهره شان آرایش شود تا گریم؛ منتهی کسانی که در عرصه بازیگری صاحب نام هستند و تجربیات زیادی در سینما و تئاتر دارند، ممکن است در مورد گریم نظری هم داشته باشند ولی چهره خود را تسلیم طراح گریم و کارگردان می کنند و حساسیت به خرج نمی دهند.

تا فیلمنامه اولیه به دست من نرسد نظری نمی دهم

حمیدنژاد در انتها این گفت وگو درباره ساخت فصل جدید بانوی عمارت که در چه مرحله ای است؟ توضیح داد: نگارش این سریال هنوز کامل نشده است که بخواهم درباره ساخت آن تصمیمی بگیرم و همچنان در مرحله نگارش است.

این کارگردان گفت: تا فیلمنامه اولیه به دست من نرسد و مطالعه نکنم نمی توانم راجع به آن نظر بدهم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: بروزرسانی: 6 آبان 1398 شناسه مطلب: 393

به "روایتی از چالش بازیگران با گریم و قهر و آشتی های اتاق لباس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی از چالش بازیگران با گریم و قهر و آشتی های اتاق لباس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید