برنامه های گرامیداشت ارتش در هفته دفاع مقدس تشریح شد

به گزارش ایران 20 دانلود، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس را تشریح کرد.

برنامه های گرامیداشت ارتش در هفته دفاع مقدس تشریح شد

به گزارش خبرنگاران،امیرسرتیپ دوم ستاد محمدرضا فولادی در یک نشست خبری اظهار داشت: سربازان صلح و وحدت هستند و در این راستا اولین اجلاسیه گرامیداشت شهدای سرباز شنبه هفته آینده در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: در دوران دفاع مقدس2 میلیون و 640 هزار سرباز در جبهه ها حضور داشتند که 53 درصد رزمندگان را تشکیل می دادند. در این راستا 39 هزار و 600 سرباز به شهادت رسیده اند. همچنین با شروع جنگ و طی فراخوان اعلام احتیاج حضور در جبهه،85 هزار نفر از سربازانی که قبلا دوره سربازی خودشان را طی نموده بودند در جهت دفاع از کشور داوطلبانه به جبهه ها شتافتند.

سرتیپ فولادی در ادامه سخنانش،تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس،گرامیداشت فرماندهان شهید سقوط هواپیمای سی 130،تبیین عملیات ثامن الائمه،افتتاح کلاس های درس نهادینه سازی و پیاده سازی بیانیه گام دوم انقلاب در دانشکده های افسری ارتش،تکریم جانبازان و آزادگان،رونمایی از محصولات فرهنگی همچون کتاب،گرامیداشت 123 شهید گمنام مدفون در پادگان ها،حضور پزشکان و نیروهای امدادی و درمانی ارتش در مناطق محروم،بازدید رایگان از موزه های نظامی و برپایی نمایشگاه های فرهنگی را از جمله برنامه های گرامیداشت ارتش در هفته دفاع مقدس برشمرد.

وی اظهار کرد:ممکن است گفته گردد ارتش در شروع جنگ هیچ طرح و برنامه ای برای دفاع از کشور نداشته است اما انساد خلاف این اظهارات را نشان می دهد. آن دسته از افرادی که چنین ادهایی دارند باید پاسخ بدهند نیروی هوایی ارتش چطور تنها پس از دو ساعت از شروع جنگ تحمیلی عمق خاک دشمن را در قالب طرح البرز بمباران کرد و یا چطورفردای شروع جنگ با 140 فروند جنگنده در قالب عملیات کمان 99 پایگاه ها و مراکز حساس رژیم بعثی عراق را منهدم کرد.

سرتیپ فولادی ادامه داد: نیروی زمینی ارتش در راستای اجرای طرح ابوذر و با لشکرهایی همچون 64،28،84 و 92 در هفته اول وارد عمل شدند.نیروی زمینی ارتش در سال اول جنگ دشمن را زمینگیر کرد و 170 عملیات بزرگ و کوچک انجام داد و در واقع میدان دار توقف دشمن شد و در دوران دفاع مقدس نیز از بیش از 48 هزار شهید ارتش،46 هزار شهید به نیروی زمینی ارتش تعلق دارد.

وی یادآور شد:نیروی دریایی نیز در قالب طرح ذوالفقار در راستای دفاع از کشور وارد عرصه نبرد شد.

سرتیپ فولادی اظهار کرد:در دوران دفاع مقدس 424 نبرد ماندگار انجام شد که از این تعداد،159 عملیات مستقلا توسط ارتش،157 عملیات مشترک توسط ارتش و سپاه و 108 عملیات مستقل توسط سپاه انجام شد که در تمامی عملیات های سپاه،نیروی هوایی،هوانیروز،توپخانه و مهندسی ارتش نیز در آنها شرکت داشتند.

وی با اشاره به نقش نیروی هوایی در جنگ گفت: نیروی هوایی در سه ماهه اول جنگ 88 خلبان شهید تقدیم انقلاب کرد که این خلبان ها 8000 پرواز انجام داده بودند.

سرتیپ فولادی اظهار کرد: پدافند هوایی ارتش در زمان جنگ 700 هواپیمای دشمن را ساقط کرد. نیروی هوایی دشمن در طول جنگ سه بار کارایی خود را از دست داد اما به سرعت توسط همپیمانانش بازسازی و تجهیز شد.

به گفته وی ،تمامی فرودگاه های کشور به غیر از فرودگاه آبادان که زیر تیر مستقیم دشمن قرار داشت فعال بودند که این امر با توجه به وضعیت موجود در آن موقع وضعیتی استثنایی محسوب می گردد.

وی همچنین با اشاره به 200 هزار حمله هوایی دشمن علیه کشورمان در طول جنگ اظهار کرد: اغلب این حمله ها ناکام بوده است.

سرتیپ فولادی گفت: یکی از بزرگترین کارهایی که نیروی هوایی ارتش در طول جنگ انجام داد مراقبت از راه های مواصلاتی در دریاها بود که این امر باعث می شد ایران در بخش واردات و صادرات با مسائل کمتری روبرو گردد، البته این را هم نباید از یاد ببریم که جزیره خارک به عنوان اصلی ترین جزیره صادرکننده نفت در آن موقع 2834 بار اعلام وضعیت قرمز را تجربه کرد اما یک روز هم صادرات نفت از این جزیره قطع نشد.

وی با اشاره به عملکرد هوانیروز ارتش در طول جنگ اظهار کرد: این نیرو در طول جنگ 300 هزار پرواز عملیاتی انجام داد و در تمام عملیات ها نقش ایفا کرد.

سرتیپ فولادی همچنین با اشاره به شهدای فصول مختلف ارتش گفت: در تقویم 365 روز هر سال دفاع مقدس روزی نداریم که ارتش شهید نداده باشد. کمترین شهیدی که ارتش تقدیم انقلاب کرد در روزهای 16 آذرماه بود که 42 شهید به شهادت رسیدند. روزهای 21 تیرماه سال های جنگ نیز ارتش 1728 شهید تقدیم کرد. بالاترین تعداد شهدای تیرماه سال های جنگ 7172 شهید بود کمترین شهدا هم در ماه های بهمن سال های جنگ به شهادت رسیدند که 2828 نفر بودند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 386

به "برنامه های گرامیداشت ارتش در هفته دفاع مقدس تشریح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های گرامیداشت ارتش در هفته دفاع مقدس تشریح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید