ایرانگردی امروز در گنبد سلطانیه، بلندترین گنبد آجری دنیا

به گزارش ایران 20 دانلود، درباره گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه یکی از شاهکارهای معماری اسلامی واقع شده در زنجان است که سومین گنبد بزرگ دنیا و به تعبیری بلندترین گنبد آجری دنیا است که در لیست میراث دنیای به ثبت رسیده است. این گنبد که در واقع آرامگاه حاکم مغول است، در شهر سلطانیه و در نزدیکی زنجان واقع شده است. همراه خبرنگاران باشید تا از این شاهکار معماری بیشتر بدانید:

ایرانگردی امروز در گنبد سلطانیه، بلندترین گنبد آجری دنیا

گنبد سلطانیه بنای آجری بسیار زیبایی در شهر سلطانیه و در نزدیکی زنجان است که طبق تحقیقات، بین سالهای 702 تا 712 ساخته شده است. این بنا که یکی از برترین بناهای معماری اسلامی شناخته می گردد، بزرگترین گنبد خشتی جهان است که در لیست آثار میراث جهانی هم ثبت شده است.

گنبد سلطانیه به دستور الجایتو (حاکم مغول) ساخته شد و اکنون هم آرامگاه اوست. این گنبد در شهر سلطانیه و در 300 کیلومتری تهران قرار گرفته است و با نمای آبی رنگش مانند نگینی در دل صحرا می درخشد. گفته می گردد او در ابتدا مسلمان نبوده است اما در نیمه های ساخت گنبد سلطانیه مسلمان می گردد و به زیارت حضرت علی در نجف می رود و سعی می نماید تا قبر آن امام را از نجف به سلطانیه بیاورد که بعد از مخالفت عالم های شیعه، منصرف می گردد و آن را به منظور آرامگاه خود می سازد.

با این حال، کمی از خاک نجف را با خود به سلطانیه آورد و در ساخت گنبد از آن استفاده کرد.

ویژگی های گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه، 5 متر و 48 سانتیمتر ارتفاع دارد و دارای 8 مناره است و گنبدی دارای 8 ضلع است که درساخت آن از کاشی های آبی فیروزه ای استفاده شده است.

در اینکه چرا یک گنبد باید مانند یک مسجد مناره داشته باشد، بحث های زیادی است. برخی ها می گیوند که برا یپخش اان این مناره ها ساخته اند و برخی دیگر بر این اعتقادند که ساخت این مناره ها به این علت بوده است تا در صورت وقوع زمین لرزه، مناره ها مثل ستون های فدایی گنبد عمل نمایند و از ریزش آن جلوگیری نمایند. این گنبد بعلاوه نورگیرهایی دارد که در آن دوران نقش ساعت داشته است. زمانی که نور از سوراخ اصلی گنبد به داخل آن می تابیده است، یعنی زمان اذان ظهر بوده است، نوری که از پنجره های بزرگ می تابیده است، ساعت را نشان می داده و نوری که از پنجره های کوچک به داخل می تابیده نشان دهنده دقیقه بوده است که این، یکی از ویژگی های خارق العاده و بسیار هوشمندانه و متمایز نماینده معماری آن است.

این بنا هر چشمی را خیره می نماید چنانکه یکی از بزرکترین پژوهشگران تاریخ درباره آن گفته است: گنبد سلطانیه بسیار مستحکم، پر روح است و بنایی است که در آن همه چیز درجای خود قرار گرفته است، حتی فشار روی بنا هم درست در جایی که باید باشد، است و به همین علت است که این سازه، یک شاهکار هنری است.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1991

به "ایرانگردی امروز در گنبد سلطانیه، بلندترین گنبد آجری دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانگردی امروز در گنبد سلطانیه، بلندترین گنبد آجری دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید