آتش به جان هگمتانه افتاد، تکرارِ تاریخ برای شان عادت شده!

به گزارش ایران 20 دانلود، فعالان و رسانه های محلی همدان در طول هفته گذشته با انتشار تصاویری از بلند شدن علف های هرز در هگمتانه پیش بینی آتش دریافت علف ها را نموده بودند؛ هشداری که باز هم میراث فرهنگی آن را جدی نگرفت و شعله های آتش بار دیگر هگمتانه را سوزاند.

آتش به جان هگمتانه افتاد، تکرارِ تاریخ برای شان عادت شده!

به گزارش خبرنگاران، به نظر می رسد متولیان میراث فرهنگی همدان و هگمتانه عادت نموده اند که وجین کردن علف های هرز این محوطه تاریخی را با آتشی که گرمای هوا به جانِ علف ها می اندازد از سر باز نمایند و شاید به همین دلیل هم تا کنون هیچ یک از هشدارهای باستان شناسان و آسیب هایی که به مرور این محوطه ها وارد می گردد را جدی نمی گیرند!

حالا بخشی از زمین های هگمتانه تاریخی بار دیگر در گرمای آتش سوخت؛ هر چند مالمیر - مدیر کل میراث فرهنگی همدان - ابراز خوشحالی نموده که هیچ کس در این اتفاق آسیب ندید اما گویا توجهی به آسیبی که در طول زمان و با بیش از حد تکرار شدن این اتفاق به محوطه تاریخی هگمتانه که هنوز باستان شناسان فرصتِ آنالیز و مطالعه دست کم بخشی از آن را نداشته اند، ندارد، به همین دلیل هم اعلام نموده که امروز - آدینه 16 خرداد - آتش سوزی در تپه هگمتانه در کنار موزه این سایت روی داد که به علت صخره ای بودن و رسیدن سریع نیروهای آتش نشانی خسارت چندانی وارد نشده است.

هر چند خبرنگار خبرنگاران کوشش کرد در تماس با علی مالمیر - مدیر کل میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان همدان، شرایط این محوطه و اقداماتی که تا کنون برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در این فصل از سال در هگمتانه رخ می دهد را جویا گردد، اما پیروز به صحبت با وی نشد، اما حسین زندی - فعال میراث فرهنگی همدان از بعضی اقدامات صورت گرفته از سوی میراث فرهنگی در این محوطه اطلاع داد.

میراث فرهنگی سمِ ضد علف پاشید/نقش شهرداری و زیباسازی چه می گردد؟

او به خبرنگاران می گوید: طبق صحبت هایی که شنیدم میراث فرهنگی استان در ابتدای سال با پاشیدن سمِ ضد علف کوشش خود را برای جلوگیری از رشدِ علف های هرز کردو این اقدام باعث شد که اگر در سال های گذشته این علف ها حدود 50 سانتی متر رشد می کردند، سال جاری رشد آن ها به شش تا هفت سانتی متر رسید.

وی با تاکید بر این که همه مشکل رشدِ علف های هرز در هگمتانه نیستند، ادامه می دهد: از سوی دیگر حضور و رفت وآمد معتادان در اطراف نرده های بیرونی هگمتانه، ته سیگارها و زباله هایی که دستفروش های این محوطه و آهن فروش ها در داخل این محوطه تاریخی می ریزند نیز می توانند عاملی برای شعله ور شدن علف های هرز باشند.

او با بیان این که بخشی از محوطه هگمتانه که معمولا آتش می گیرد در اختیار میراث فرهنگی و بخشی از جزو زمین های شهرداری است، می افزاید: دور این محوطه تاریخی یک دیواره و نرده هایی آهنی است که مردم عادی، معتادان، دستفروش ها و شاغلان آهن فروش در حریمِ هگمتانه زباله های خود را درون آن محوطه می ریزند و هر قدر که میراث فرهنگی آن ها را جمع اوری می نماید، اما باز هم فایده ای ندارد و این کار تکرار می گردد.

زندی به حرکتِ سریعِ میراث فرهنگی بعد از شروع آتش سوزی برای تماس با آتش نشانی اشاره می نماید و می گوید: وقتی میراث فرهنگی همه کوشش خود را برای جلوگیری از این اتفاق انجام می دهد، اما نهادی مانند شهرداری و سازمان زیباسازی که در نظافت شهر دخیل هستند، کم کاری می نمایند، نباید توقع کم شدنِ چنین اتفاقاتی را در محوطه های تاریخی داشت.

سال گذشته محمدرحیم صراف - باستان شناس هگمتانه - در گفت وگو با خبرنگاران، آتش سوزی در این محوطه را بد ارزیابی نموده و گفته بود که آتش سوزی ها به مرور به آثار محوطه آسیب می زند، آسیب به محوطه هایی که هنوز آنالیز باستان شناسی نشده اند از یک سو و از سوی دیگر، دودِ آن ها به محوطه های تاریخی که از دل خاک بیرون آمده اند نیز زیاد است. میزان آسیب ها بستگی به درجه حرارت آتش و مدت زمان آن دارد، که چه میزان به زیرزمین نفوذ می نماید، حتی ممکن است در یک نقطه یافته های باستان شناسی را از بین ببرد. هر چند در نقاط مختلف هگمتانه فاصله یافته های باستان شناسی در هر منطقه تا سطح زمین متفاوت است و در یک نقطه بین 40 تا 50 سانتی متر و در نقطه دیگر ممکن است این فاصله به چند متر برسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1035

به "آتش به جان هگمتانه افتاد، تکرارِ تاریخ برای شان عادت شده!" امتیاز دهید

1 کاربر به "آتش به جان هگمتانه افتاد، تکرارِ تاریخ برای شان عادت شده!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش به جان هگمتانه افتاد، تکرارِ تاریخ برای شان عادت شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید