گز در اصفهان ارزان شد

به گزارش ایران 20 دانلود، شیرین شفیعی- اصفهان- خبرنگار:با شکستن قیمت نجومی پسته، زمزمه ارزانی و آشتی کنان دوباره مصرف کنندگان با گز اصفهان به گوش می رسد اما فراوریکنندگان دومین سوغات شیرین نصف دنیا هنوز هم کمبود شکر و جولان متخلفان در خرید و فروش شکر آزاد را مانع فراوری پولک و نبات به اندازه احتیاج گردشگران تابستانی و حتی دسته ها و خیمه های عزاداری های محرم می دانند.

گز در اصفهان ارزان شد

اصفهان در صندلی یکی از قطب های گردشگری کشور، سوغاتی های معروف و غذاهای محلی متنوعی دارد که چشیدن طعم آنها می تواند تجربه شیرینی را برای گردشگران رقم بزند. یکی از این سوغات پرطرفدار گز و پولکی و نبات است که بسیاری از مسافران بدون خرید آن پا از اصفهان بیرون نمی گذارند. قدمت گز، این شیرینی خاص به 450 سال پیش می رسد و ماده اصلی تهیه آن، شهد و عصاره درختچه ای به نام انگبین بوده که امروزه رو به نابودی است و برای تهیه گز بیشتر از گلوکز، گلاب، شکر، سفیده تخم مرغ، انواع مغزها مانند بادام، فندق و خلال بیدمشک استفاده و جای خالی شهد انگبین با ترنجبین، شیرخشت، عسل یا انگبین علفی پر می گردد. دومین سوغات پرطرفدار اصفهان نیز پولکی است که به شکل قطعات گرد، کوچک، نازک و شبیه سکه درست می گردد. پولکی از شیره اضافی باقی مانده از فرایند درست کردن نبات ساخته و در طعم های مختلف مانند زعفرانی، کنجدی، لیموعمانی، پسته ای، نارگیلی، عسلی، نعنایی، کاکائویی و زنجبیلی روانه بازار می گردد.

  • از گرانی تا کمبود مواد اولیه

اما با آغاز مسائل مالی، بازار سوغاتی های شیرین اصفهان هم از این مسائل بی نصیب نماند و نجومی شدن قیمت پسته در زمستان پارسال از یک سو 80 درصد مشتریان گز را کاهش داد و کمبود شکر از سوی دیگر باعث گرانی و کاهش فراوری و فروش پولکی و نبات شد. پس از گذشت سه فصل از جهش ناگهانی قیمت پسته و گز، اکنون عضو هیات رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار استان اصفهان از کاهش قیمت 230 تا 250 هزار تومانی پسته به 80 و 120 هزار تومان خبر می دهد و می گوید: فراوری پسته پارسال به دلیل خشکسالی و سرمازدگی، به حدود یک پنجم کاهش یافت و گران شدن قیمت تا جایی بود که مغز پسته اعلا که چندسالی با قیمت هرکیلوگرم کمتر از 80 هزار تومان به فروش می رسید، پارسال به کیلویی 230 تا 250 هزار تومان رسید و روی افزایش نرخ گز هم تأثیرگذار بود. حسین جوانی پیش بینی می نماید با توجه به افزایش محصول پسته سال جاری، تا انتها سال قیمت پسته به نصف و 80 تا 120 هزارتومان برسد.

  • کاهش قیمت گز

رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان نیز با تایید خبر کاهش قیمت پسته و به دنبال آن گز، به خبرنگاران می گوید: قیمت پسته در اواخر پاییز سال گذشته به صورت ناگهانی تا چهار برابر افزایش یافت اما خوشبختانه سال جاری مشکل کاهش فراوری رفع شده و قیمت این محصول نیز از 240 هزار به 160 هزار تومان رسیده است. حسن شریفی با اشاره به نقش موثر گرانی پسته در افزایش قیمت گز اصفهان، یادآور می گردد: ارزان شدن قیمت مغز پسته باعث کاهش 22درصدی قیمت هر کیلو گز شده که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و باعث گردد قدرت خرید مصرف نماینده افزایش یابد و بازار فروش گز دوباره رونق بگیرد.

وی افت 80 درصدی میزان فروش گز را پیامد گرانی پسته می داند و می گوید: 24 هزار نفر در بخش فراوری و تجارت این شیرینی معروف اصفهان فعالیت می نمایند، علاوه بر این فراورینمایندگان انواع مغزگیاهی شامل پسته، بادام، گردو و انگبین های طبیعی، کارتن و جعبه، شکرو گلوکز، عسل، آرد، گلاب و تخم مرغ مستقیم با صنعت گز در ارتباطند. شریفی از فعالیت 380 واحد فراوریی سنتی و صنعتی گز و هزار و 200 واحد صنفی فروش این سوغات پرطرفدار در اصفهان خبر می دهد و می افزاید: قیمت گز بیش از هر عامل دیگری به قیمت مواد اولیه و هزینه بسته بندی بستگی دارد، به همین دلیل بود که سال گذشته هزار و 500 تن گز در اصفهان فراوری شد اما میزان فروش در تعطیلات نوروز تا 20 درصد سال های قبل، کاهش یافت.

  • کمبود در زمان اوج مصرف

از سوی دیگر منصور کتیرایی، نایب رئیس اول اتحادیه فراورینمایندگان و فروشندگان قند و پولک و نبات اصفهان با اشاره به ادامه کمبود شکر برای فراوری این محصولات به خبرنگاران می گوید: تا زمانی که شکر دولتی یا به عبارتی تنظیم بازار در اختیار کارگاه های فراوریی قرار بگیرد، مسئله ای ندارند اما چون این سهمیه جوابگوی فراوری یک ماه پولک و نبات نیست، فراورینمایندگان ناچارند بقیه احتیاج خود را از بازار آزاد تهیه نمایند که در این روند ممکن است گرفتار متخلفان و محتکران شوند.

وی از ادامه فعالیت کارگاه ها با ظرفیت کمتر از گذشته خبر می دهد و می افزاید: ظرفیت های فراوریی کارگاه های بزرگ که با 25 تا 30 کارگر کار می نمایند، نزدیک به 100 تا 150 تن است در حالی که فقط می توانیم 20 تا 30 تن بار در اختیارشان قرار دهیم و تامین بقیه مواد اولیه به عهده خود کارگاه هاست که هیچ کدام از نرخ های آزاد و دولتی کفاف آنها را نمی دهد.

کتیرایی که سهمیه شکر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را برای تامین احتیاج 10 تا 15 روز کارگاه های پولک و نبات کافی می داند، می گوید: این به آن معناست که نیمی از روزهای ماه یا باید کارگاه های فراوریی تعطیل شوند و یا احتیاجشان را از بازار آزاد تامین نمایند. این در حالی است که اکنون در هفته های آخر تعطیلات تابستان به سر می بریم و زمان اوج مصرف است چون تقاضای مسافران برای خرید سوغات اصفهان بالاتر می رود، همچنین دهه نخست محرم در پیش است و دسته های عزاداری و خیمه های نذری برای پخش چای به پولک و نبات احتیاج دارند. او خواسته فراورینمایندگان را افزایش دو سه برابری سهمیه شکر اعلام می نماید و می افزاید: برخلاف محصولات بسیاری از صنف ها، پولک و نبات قیمت مصوبی ندارد اما اتحادیه به اعضای خود پیشنهاد نموده که نوع ساده پولکی را به قیمت کیلویی 7 هزار تومان بفروشند و برای محصولات دیگر بسته به نوع مغزها و ترکیبات به کار رفته در آن، قیمت عادلانه ای معین نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 303

به "گز در اصفهان ارزان شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "گز در اصفهان ارزان شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گز در اصفهان ارزان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید