همه ضربات پنالتی جام ملت های آسیا

به گزارش ایران 20 دانلود، در ادوار مختلف جام ملت های آسیا و در مراحل حذفی، برنده برخی از بازی ها با ضربات پنالتی مشخص شده است که تنها یک تیم با ضربات پنالتی به سال 1988 به قهرمانی رسید.

همه ضربات پنالتی جام ملت های آسیا

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید و شگفتی های جزیره آتشفشانی بالی را از نزدیک شاهد باشد.

به گزارش خبرنگاران، در ادوار جام ملت های آسیا و در مراحل حذفی همواره بازی هایی بوده اند که ضربات پنالتی برنده مسابقه را معین نموده است. در چهار دوره ابتدایی به خاطر این که مسابقات در یک گروه برگزار می شد، مرحله حذفی وجود نداشت و ضربات پنالتی بعد از وقت های اضافه در کار نبود.

از اولین دوره ای که جام ملت ها در دو گروه برگزار گردید یعنی سال 1972، تیم های کره جنوبی و تایلند با تساوی در وقت های قانونی و اضافه به ضربات پنالتی رسیدند تا کره با پیروزی دو بر یک اولین ضیافت های پنالتی جام ملت ها را برنده گردد. هم چنین در ملاقات رده بندی، کار جمهوری خمر و تایلند به ضربات پنالتی کشید و تایلند برخلاف بازی نیمه نهایی این بار بار حساب 5 بر 3 برنده بازی شد.

در سال های 1976 و 1980 در هیچ مسابقه ای از مراحل حذفی بازی به ضربات پنالتی نرسید و بازی ها در وقت های قانونی یا اضافه به سرانجام رسیدند.

در سال 1984 دو بازی به ضربات پنالتی رسیدند. اولین مسابقه، بازی تیم های عربستان و ایران بود که در ضربات پنالتی عربستانی ها با نتیجه 5 بر 4 پیروز میدان شدند. هم چنین در ملاقات رده بندی باز هم تیم ایران مغلوب ضربات پنالتی در جدال با تیم کویت شد تا برای اولین بار یک تیم دو بازی را پشت سر هم در ضربات پنالتی واگذار کند.

مسابقات 1988 مانند دوره قبلی در مراحل حذفی دو بار با ضربات پنالتی به سرانجام رسیدند. در ملاقات رده بندی ایران پیروز شد با نتیجه 3 بر صفر از سد چین عبور کند. مسابقه فینال هم که بین کره جنوبی و عربستان برگزار گردید که در نهایت عربستان با پیروزی 4 بر 3 در ضربات پنالتی قهرمان شد. این اولین قهرمانی یک تیم در جام ملت های آسیا با پیروزی در ضربات پنالتی بود.

در سال 1992 برنده تنها یک بازی با ضربات پنالتی معین شد، آن هم مسابقه رده بندی بین چین و امارات بود که با پیروزی 4 بر 3 چین به سرانجام رسید.

اولین دوره ای که جام ملت ها در 3 گروه برگزار گردید سال 1996 بود که در آن سه بازی هم به ضربات پنالتی کشیده شد. اولین بازی بین ایران و عربستان در مرحله نیمه نهایی بود که باز هم ایران مانند سال 1984 که به عربستان در ضربات پنالتی باخته بود، با نتیجه 4 بر 3 مغلوب عربستان شد تا ملاقات رده بندی مشابه سال 1984 بین ایران و کویت باز هم به ضربات پنالتی برسد اما با این تفاوت که این بار ایران توانست کویت را شکست بدهد. مسابقه فینال هم به پنالتی ها رسید و عربستان باز هم پیروز شد برنده این ضربات باشد و این بار امارات را مغلوب کند.

سال 2000 مانند سال های 1976 و 1980 هیچ مسابقه ای به ضربات پنالتی کشیده نشد.

سال 2004 اولین دوره ای بود که مسابقات در چهار گروه برگزار گردید و تکلیف سه مسابقه آن نیز با ضربات پنالتی معین شد. ملاقات ازبکستان و بحرین از مرحله یک چهارم نهایی با پیروزی ازبکستانی ها به سرانجام رسید. در همین مرحله ژاپن نیز اردن را در ضربات پنالتی مغلوب کرد. هم چنین مسابقه چین و ایران در نیمه نهایی با پیروزی 4 بر 3 چین در ضیافت پنالتی ها به سرانجام رسید.

دوره ای که در آن بیشترین ضربات پنالتی بعد از وقت های اضافه برگزار گردید، سال 2007 بود. در یک چهارم نهایی ژاپن، استرالیا را و کره جنوبی، ایران را در ضربات پنالتی شکست دادند. هم چنین کره جنوبی با شکست در ملاقات نیمه نهایی در ضربات پنالتی مغلوب عراق شد تا در ملاقات رده بندی به مصاف ژاپن برود. این مسابقه هم با پیروزی کره جنوبی در ضربات پنالتی به سرانجام رسید تا کره اولین تیمی باشد که در 3 بازی پشت سر هم کارش به ضربات پنالتی بکشد.

تنها ملاقاتی که در سال 2011 در جام ملت های آسیا برنده اش با ضربات پنالتی معین شد، مسابقه کره جنوبی با ژاپن در مرحله نیمه نهایی بود که با پیروزی ژاپن به سرانجام رسید.

در سال 2015 نیز دو مسابقه از مرحله یک چهارم نهایی به ضربات پنالتی کشید. ایران برابر عراق مغلوب شد و ژاپن نیز برابر امارات تن به شکست داد.

در آخرین دوره این مسابقات یعنی سال 2019 نیز دو مسابقه بین تیم های اردن- ویتنام و استرالیا- ازبکستان از مرحله یک هشتم نهایی به ضربات پنالتی رسیدند تا ویتنام و استرالیا با پیروزی به مرحله بعدی برسند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 625

به "همه ضربات پنالتی جام ملت های آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه ضربات پنالتی جام ملت های آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید