فیلم، سرای ملک، حکایت حال بد یک بنا

به گزارش ایران 20 دانلود، به گزارش خبرنگاران ، در حالی که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با وجود مقاومت مالکان شخصی سرای ملک اقدام به بازسازی این مجموعه تاریخی کرده ولی به دلیل عدم همکاری صاحبان مغازه های واقع در سرای ملک این بنا در حال تخریب است.

فیلم، سرای ملک، حکایت حال بد یک بنا

ساخت سرای ملک در سال 1330 ﻫ .ق به انتها رسیده و در سال 1345 ﻫ .ق مرمت و تعمیرات بنا اجرا شده است و عملیات بازسازی این سرا طبق طرح مشاور در سال 86 مطالعه و اجرا شد ولی در سال های اخیر به دلیل عدم همکاری مالکان حجره های موجود، بنای سرای ملک رو به تخریب می رود.

در قلب بافت بازار تاریخی زنجان سرایی خودنمایی می کند که روزگاری جنب و جوش خاصی در آن جریان داشت و امروز درهای بسته حجره ها، این سرا را در سکوتی غمناک فرو برده است. برنامه ریزی های مسئولان تا به امروز نتوانسته این سرا را که قرار بود بازاچه صنایع دستی شود احیا کند.

عدم مرمت مناسب و تنها اتکا به ظاهر سازی در مرمت بنا موجب شده این بنا با چالش های زیادی روبرو شود و خطر ریزش در برخی نقاط آن به عینه قابل مشاهد باشد.

سرای ملک؛ قلب تپنده بازار زنجان در گذشته

سرای ملک به مساحت 82/2811 متر مربع، دارای یک حیاط و سه دالان ورودی و یک دالان ورودی جنوبی که از سمت شرق دارای یک ورودی دیگر است و در یک طبقه بنا شده است. این بنا از الگوی سراهای رواق دار تبعیت کرده است که امروزه رواق های آن مسدود شده و به حجره ها اضافه شده است.

حیاط دارای معماری چهار ایوانه با پلان مربع که دور تا دور آن دارای بیست حجره و چهار راهروی دسترسی بین حجره های شرقی و غربی است.

ستون های رواق ها به صورت مستطیل با نیمه ستونی گرد اجرا شده است. ایوان شمالی از همه مرتفع تر بوده و سه ایوان دیگر با ارتفاع کمتر و قوس کلیل آذری پوشش داده شده است. معماری با تزئینات آجر کاری و کاشی معقلی یکی از زیباترین سراهای زنجان است.

تاریخچه ساخت و نام سازنده بنا چنین آمده : ... ابتدا در روز عید غدیر کردند و با اتمام عجل السادات الغطا آقا میرزا هدایت الله ملک التجار زنجانی در عید غدیر 1300 (هـ .ق)به اتمام رسید.

سرای ملک در ابتدای بازار پایین زنجان از طرف خیابان فردوسی سمت راست، نرسیده به سرای گلشن واقع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 789

به "فیلم، سرای ملک، حکایت حال بد یک بنا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم، سرای ملک، حکایت حال بد یک بنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید