فرآیند صدور مفاصاحساب تأمین اجتماعی برای پیمانکاران، مکانیزه گردد
به گزارش ایران 20 دانلود، در نشست اخیر کارگروه تخصصی کمیته ماده 12 مسائل مؤسسات حسابرسی و پیمانکاران در مواجهه با سازمان تأمین اجتماعی آنالیز شد. هرچند بخشی از این مسائل با اعلام این خبر از سوی نماینده سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر صدور آنلاین مفاصاحساب و حذف بخشی از فرایند زائد مربوط به آن، رفع شد.

همچنین اعضای کارگروه با توجه به چالش پیمانکاران با سازمان تأمین اجتماعی درباره قراردادهایی که در زمان مقرر پایان پیدا نکردند و یا متوقف شده اند، نیز پیشنهاد اصلاح آیین نامه تبصره الحاقی ماده 38 قانون تأمین اجتماعی را مطرح کردند که قرار شد این پیشنهاد توسط دبیرخانه کمیته ماده 12 در اختیار سازمان قرار گرفته و فرایند اجرا، پیگیری گردد.
بر اساس اظهارات نماینده جامعه حسابداران رسمی، نوع فعالیت مؤسسات حسابرسی در سازمان تأمین اجتماعی در چارچوب فعالیت های پیمانکاری منظور می گردد. در حالی که این مؤسسات برخلاف پیمانکاران که قراردادهای طولانی مدت منعقد می نمایند، قراردادهای حداکثر دو ماهه دارند اما مجبورند برای هر قرارداد فرایند طولانی مدت دریافت و تسویه مفاصاحساب خود را که هم زمان بر و هم هزینه بر است انجام دهند.
درخواست اعضای جامعه حسابداران رسمی از سازمان تأمین اجتماعی این بود که حرفه حسابرسی مشمول این تشریفات زائد که هیچ سنخیتی با نوع کار آنها ندارد، نباشد. این درخواست با توجه به اعلام خبری از سوی مقصود آرویش، معاون امور پیمانکاری، سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر مکانیزه شدن فرایند صدور مفاصاحساب برای کلیه پیمانکاران، پاسخ داده شد. چراکه به ادعای آرویش، با مکانیزه شدن این فرآیند، بخش زیادی از اقدامات زائد، هزینه بر و زمان بر، حذف شده و صدور مفاصاحساب به یک روز کاهش یافته است.
در این رابطه محسن عامری، مدیر دبیرخانه کمیته ماده 12 با توجه به این که همچنان با مکانیزه شدن امور مربوطه، برای هر قرارداد مؤسسات حسابرسی یک مفاصاحساب جداگانه صادر می گردد، این پیشنهاد را که صدور مفاصاحساب به صورت تجمعی برای مؤسسات حسابرسی انجام گردد را مناسب دانست و گفت: این پیشنهاد را با سازمان تأمین اجتماعی در میان گذاشته و پیگیری خواهیم کرد.
پیگیری اصلاح آیین نامه تبصره الحاقی ماده 38 قانون تأمین اجتماعی
در ادامه موضوع تبصره الحاقی ماده 38 قانون تأمین اجتماعی مطرح شد که بر اساس آن کارفرما مکلف است نیروهای شرکت و پیمانکاران ملحق شده را بیمه کند اما اگر در فرایند کار، اجرای قرارداد از زمان پیش بینی شده، طولانی تر و یا در اواسط کار، پروژه متوقف گردد، سازمان تأمین اجتماعی دریافت حق بیمه را که باید در پایان مهلت قرارداد، انجام گردد، تغییر نمی دهد.
پیمانکاران بر این باورند که سازمان تأمین اجتماعی باید با توجه به شرایط اجرای پروژه، بدهی بیمه ای کارفرما را قطعی و برای دریافت آن اقدام کند. در این رابطه عدم پاسخگویی کارفرما به قرارها و ابلاغیه های صادر شده توسط سازمان تأمین اجتماعی، به عنوان یک مسئله جدی مطرح شد. چراکه بعد از اتمام مهلت تعیین شده در قرارداد، سازمان بلافاصله برای کارفرما قرار صادر می نماید و رونوشتی از آن برای پیمانکار ارسال می گردد. اگر بعد از سه ماه پاسخی دریافت نشد، دوباره فرم صادر شده، ابلاغ می گردد که یک ماه مهلت پاسخگویی دارد و این بار اگر پاسخی دریافت نشد طبق مبلغ قرارداد، صورت حساب صادر می گردد. البته در این زمان امکان شکایت وجود دارد و پفراینده در هیات های تجدیدنظر آنالیز می گردد.
در این باره، معاون امور پیمانکاری، سازمان تأمین اجتماعی نیز از اعمال بعضی تغییرات در آیین نامه تبصره الحاقی ماده 38 قانون تأمین اجتماعی اطلاع داد و گفت: اگر پیشنهادهایی برای اصلاح این فرایند دارید می توانید پیشنهاد اصلاح آیین نامه تبصره الحاقی ماده 38 قانون تأمین اجتماعی را ارائه داده و پیگیری کنید.
در نهایت قرار شد این پیشنهاد نیز از سوی دبیرخانه کمیته ماده 12 برای سازمان تأمین اجتماعی ارسال شده و اصلاحات موردنظر نیز در اختیار سازمان قرار گیرد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران