نفیس ترین فرش های دنیا منزوی و منزوی تر می شوند

به گزارش ایران 20 دانلود، دویدوخ یکی از روستاهای شهرستان راز و جرگلان است که شهرتی خاص در این منطقه به لحاظ هنرمندانش دارد که با دست مردان و زنان توانمند این منطقه فرش های دو رویه تمام ابریشم بافته می گردد.

نفیس ترین فرش های دنیا منزوی و منزوی تر می شوند

فرش دو رویه همه ابریشم دویدوخ یکی از نفیس ترین فرش هایی است که تنها در این روستا بافته می گردد و شهرتی جهانی دارد اما متاسفانه هر چه زمان می گذرد این فرش منحصر به فرد منزوی و منزوی تر می گردد.

عبدالباسط فروزش عضو شورای روستای دویدوخ در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اظهار کرد: مدت زیادی است که اثری از تاجران فرش برای خرید این فرش ها در این روستا نیست.

وی با اشاره به این که در ابتدا فرش های دو رویه همه ابریشم دویدوخ توسط تاجرهای مشهدی خریداری می شد، اضافه نمود: پس از گذشت مدتی دلال ها جای آن ها را گرفتند اما از آنجایی که آن ها، فرش ها را با هر قیمتی که تمایل داشتند خریداری می کردند و سودی عایدی بافندگان نمی شد، به آن ها نفروختیم.

فروزش ادامه داد: اما مدتی است که نه اثری از تاجران مشهدی است و نه اثری از دلال های فرش.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به رغم نبود مشتری، روستائیان دویدوخ هم چنان فرش را می بافند؟ اظهار کرد: مردم روستا چاره ای جزء بافتن ندارند، چون منبع درآمدی نیست، می بافند به امید آن که روزی مشتری بیاید و آن ها را بخرد.

این عضو شورای روستایی توضیح داد: هم اکنون در منزل بنده 20 تخته فرش دو رویه همه ابریشم بافته شده وجود دارد که هنوز به فروش نرفته است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که بافت فرش ابریشم احتیاج به سرمایه دارد و بافندگان سرمایه بافت فرش را چگونه تأمین می نمایند؟ گفت: هم اکنون قیمت یک کیلوگرم ابربشم به 700 تا 800 هزار تومان رسیده است و یک تخته فرش یک متر و نیمی در دو متر احتیاجمند 10 کیلوگرم ابریشم است.

فروزش اضافه نمود: با مردم از سرمایه پس انداز شده خود برای خرید ابریشم هزینه می نمایند و یا این که با درآمد کار کشاورزی و دامداری ابریشم می خرند.

وی ادامه داد: البته در سال های گذشته شماری از بافندگان این روستا به علت رکود در بازار این فرش دست از کار کشیده که تعداد آن ها به یک سوم مردم روستا می رسد و هم اکنون یا بیکار هستند و یا به کارهای روزمره خود که کشاورزی و دامداری است پرداخته اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 116

به "نفیس ترین فرش های دنیا منزوی و منزوی تر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفیس ترین فرش های دنیا منزوی و منزوی تر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید