زنان دانشمندی که در سایه همسر یا برادر خود دیده نشدند

به گزارش ایران 20 دانلود، در طول تاریخ بانوان دانشمند بسیاری داشته ایم که با دستاوردهای خود یاری بزرگی به بشریت دنیا نموده اند اما دستاودهای آنها در سایه نام و شهرت همسر و برادر دانشمندشان دیده نشده است.

زنان دانشمندی که در سایه همسر یا برادر خود دیده نشدند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از بی بی سی، اکنون در این خبر قصد داریم دو تن از بانوان دانشمند که دستاوردهای آنها در سایه نام و شهرت اقوام مرد آنها محو شده است را معرفی کنیم.

دانشمند نخست میلوا ماریچ (Mileva Marić) همسر فیزیکدان مشهور آلبرت اینشتین و دیگریکارولینه لوکرتسیا هرشل (Caroline Lucretia Herschel) خواهر ستاره شناس نامی ویلیام هرشل است.

میلوا ماریچ

میلوا ماریچ (Mileva Marić) فیزیکدان اهل صربستان و اولین همسر آلبرت اینشتین بوده است.

وی در 19 دسامبر سال 1875 در صربستان به دنیا آمد. میلوا و اینشتین هر دو در سال 1896 در انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ تحصیل می کردند. میلوا و اینشتین در سال 1905 چهار مقاله منتشر کردند که به نوبه خود تمام دنیا بینی زمانه آنها و امروز را متأثر کرد. البته نقش دقیق میلوا در این مقالات تعیین نیست. طبق نامه های مبادله شده بین آنها که بعدها یافته شد، پیداست که هر دو دانش عمیق و مشترکی در نظریه هایی که منتشر شد، داشتند و باید آن مقالات را در مالکیت مشترک آنها دید.

کارولینه لوکرتسیا هرشل

کارولینه لوکرتسیا هرشل (Caroline Lucretia Herschel) ستاره شناس آلمانی 16 مارس 1750 در هانوفر آلمان دیده به دنیا گشود.

وی ابتدا آوازه خوان حرفه ای بود ولی اندک اندک با برادرش به ستاره شناسی روی آورد. پس از آنکه برادرش به انگلستان رفت او نیز چند سال بعد در 1772 به برادرش در انگلستان پیوست.

کارولینه هرشل سهم قابل توجهی در کشفیات چند ستاره دنباله دار بر عهده داشت. کارولینه خواهر ویلیام هرشل ستاره شناس نامدار بود و در طول زندگی خود با او کار می کرد.

او در طول زندگی خود موفق به کشف و شناسایی هشت دنباله دار شد که نام یکی از آنها p35 هرشل-ریگولت است. کشفیات او نسبت به کشفیات برادرش که سیاره اورانوس را کشف کرد، کمتر شناخته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 90

به "زنان دانشمندی که در سایه همسر یا برادر خود دیده نشدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان دانشمندی که در سایه همسر یا برادر خود دیده نشدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید