برگریزان استارتاپ ها در چله تابستان، سرمایه گذاران بورسی دقت نمایند

به گزارش ایران 20 دانلود، در حالی که به تازگی تعدادی از استارتاپ ها رسما اعلام ورشکستگی نموده اند؛ تعدادی دیگر که با مشکلات شدید مالی دست و پنجه نرم می نمایند به بورس و فرابورس ایران درخواست پذیرش داده اند تا از طریق سرمایه عامه مردم تامین مالی نمایند اما کارشناسان در مورد ریسک این کسب و کارها به سرمایه گذاران اخطار می دهند.

برگریزان استارتاپ ها در چله تابستان، سرمایه گذاران بورسی دقت نمایند

به گزارش خبرنگاران، مدتی است که چند استارتاپ از جمله یک استارتاپ در حوزه تجارت الکترونیک که با مشکلات شدید مالی روبرو گردیده درخواست پذیرش خود را به بورس و فرابورس ایران داده تا از طریق منابع عامه مردم تامین مالی کند و حداقل برای مدتی از بحران خارج گردد موضوعی که می تواند در صورت تحقق، اعتبار و شفافیت بازار سرمایه را زیرسوال ببرد.

اولین استراتژی این دست استارتاپ ها این بود که از طریق صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، سرمایه جذب نمایند از همین رو در طی ماه های گذشته 23 صندوق سرمایه گذاری جسورانه به فرابورس ایران درخواست پذیرش دادند اما از این میان 15 صندوق توانستند از فرابورس موافقت اصولی بگیرند و از میان همین 15 صندوق نیز تنها 5 صندوق موفق به پذیره نویسی شدند.

اما با کمی دقت، متوجه می شویم که طبق آمارهای اعلام گردیده همین 5 صندوقی که مجموع سرمایه شان 145 میلیارد تومان است، تنها توانسته اند 49 میلیارد و 450 میلیون تومان از طریق سرمایه گذاران حرفه ای جذب نمایند. در صورتی که قرار بود مجموع صندوق های سرمایه گذاری پذیرفته گردیده در فرابورس تا اوایل سال 1397 حداقل 1000 میلیارد تومان باشد و این مبالغ بر روی استارتاپ های دانش بنیان و دارای ایده نو سرمایه گذاری گردد.

این موضوع یعنی سرمایه گذاران حرفه ای و ریسک پذیر، ریسک حاصل از استارتاپ ها را انقدر زیاد دیدند که سرمایه گذاری در آن ها را غیر منطقی دانستند. کارشناسانی معتقدند این استارتاپ ها در سرازیری سقوط و ورشکست شدن قراردارند. چندی پیش رئیس سازمان بورس در گفت وگو با خبرنگاران به سرمایه گذاران یادآور شد که به ریسک استارتاپ ها دقت ویژه نمایند و بدانند که این صنایع ماهیتا ریسک دارند و تغییرات سریع در آن ها رخ می دهد در نتیجه سرمایه گذاران به ماهیت این صنعت ها بیشتر توجه نمایند.

نظر کارشناسان مبنی بر آغاز فصل ورشکستگی استارتاپ ها در این روزها درست از آب درآمده چرا که به تازگی موجی از خبرهای ورشکسته شدن استارتاپ ها شنیده می گردد. بسیاری معتقدند این استارتاپ ها ایده های تازه ای نداشته اند و صرفا یک کپی هستند. نداشتن مدل کسب و کار مناسب و نداشتن ایده ای نو باعث گردیده این استارتاپ ها با کمبود شدید منابع مالی رو به رو شوند و از آن جایی که مدل کسب و کارشان بر مبنای تزریق منابع مالی بوده شکست بخورند.

در هفته های گذشته نیز چند استارتاپ خدماتی اعلام ورشکستگی نموده اند تعدادی از این استارتاپ ها متعلق به مجموعه ای بودند که به بورس و فرابورس ایران درخواست پذیرش داده اند. این استارتاپ ها با درخواست پذیرش از بورس و فرابورس ایران سعی دارند با جمع کردن منابع مالی از بازار سرمایه عمر خود را طولانی تر نمایند اما سرمایه گذاران حرفه ای با استقبال نکردن از آن ها به بازار سرمایه سیگنال دادند که ریسک سرمایه گذاری در آن ها بیش از حد معقول است. ورشکستگی زودهنگام چند استارتاپ این پیام سرمایه گذاران حرفه ای را بسیار زودتر از آنچه که انتظار می رفت به بازار سرمایه رساند. بسیاری معتقدند برگ ریزان کسب و کارهای اینترنتی آغاز گردیده است و اگر صاحبان این کسب و کارها می خواهند ادامه حیات دهند باید ایده هایی نو برای مدل کسب و کار خود خلق نمایند و از کپی برداری بپرهیزند.

از طرفی ارزشگذاری استارتاپ ها نیز مدت هاست که با اختلاف نظرهای زیادی روبرو گردیده است در این مورد نهاد ناظر بازار سرمایه نیز اعلام نموده که ارزشگذاری های استارتاپ ها را قبول ندارد چرا که معین نیست این اعداد و ارقام از کجا آمده است. بسیاری نیز معتقدند که ارزش هایی که استارتاپ های فعلی اعلام می نمایند غیر واقعی و صرفا یک مانور تبلیغاتی است.

منبع: isna.ir
انتشار: 14 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 11

به "برگریزان استارتاپ ها در چله تابستان، سرمایه گذاران بورسی دقت نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگریزان استارتاپ ها در چله تابستان، سرمایه گذاران بورسی دقت نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید