اما و اگرهای گمرک تخصصی زرشک، زیرساخت ها فراهم نیست

به گزارش ایران 20 دانلود، خبرنگاران- گروه استان ها: داوود حبیبی، معاون مدیرکل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی دوم آبان ماه سال جاری بیان کرد برای راه اندازی گمرک رسمی صادرات زرشک در بیرجند برنامه ریزی شده است. این در حالی است که چند سال است صادرات زرشک از گمرک بیرجند انجام می گردد.

اما و اگرهای گمرک تخصصی زرشک، زیرساخت ها فراهم نیست

معاون فنی و امور گمرکی اداره کل گمرک خراسان جنوبی در مصاحبه با مهر با اشاره به اینکه هم اکنون امکان صادرات بسیاری از محصولات ویژه خراسان جنوبی از گمرک استان فراهم است، گفت: صادرات زرشک از گمرک استان در حال اجرا است و باید دید منظور این مقام مسئول از گمرک رسمی زرشک چیست؟

ابوالحسن ظفرنیا یادآورشد: موضوع گمرک رسمی زرشک در حالی مطرح شده است که ما در سال 87 مجوز گمرک تخصصی زعفران را گرفتیم، اما به دلایلی بزرگوارانی که در استان هستند و یک سری تکالیفی بر عهده دارند، صادرات زعفران را از استان انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: این موضوع بیم آن را دارد که دوباره گمرکی به نام استان باشد اما صادرات از استان دیگری انجام گردد.

البته وی برخی از دلایل صادر نمایندگان را می داند؛ از جمله اینکه بیشتر صادرنمایندگان مسائل حمل و نقلی را مطرح می نمایند و ادعا دارند اگر اینجا اقدامات گمرکی را برای زعفران انجام دهند، دوباره در فرودگاه مشهد یا هر فرودگاهی که پرواز به مقصد مد نظر را داشته باشد مجبور به انجام یک سری اقدامات هستند بنابراین تمام امور را از همان مبدا که محل صادرات است و نماینده استاندارد نیز حضور دارد به یکباره انجام می دهند.

وی نبود پرواز از مرکز استان به کشورهای هدف صادرات را مهمترین مشکل ذکر کرد که همیشه از طرف صادرنمایندگان استان مطرح می گردد.

وی ادامه داد: سال گذشته محصول صادراتی برای قطر داشتیم اما به دلیل اینکه پرواز از این استان نداشتیم اظهار در این استان و پرواز از استان فارس انجام شد.

به گفته وی بیشتر زعفران خراسان جنوبی از فرودگاه مشهد انجام می گردد.

وی درباره ویژگی های گمرک تخصصی و اینکه آیا باید در استان گمرک رسمی زرشک داشته باشیم؟ گفت: یکی از دلایلی که برای داشتن گمرک تخصصی در یک استان مطرح می گردد داشتن یک محصول در حجم زیاد است که البته ارزآوری آن محصول نیز مد نظر است.

معاون فنی و امور گمرکی اداره کل گمرک خراسان جنوبی اضافه نمود: در حال حاضر برای صادرات زرشک مشکل خاصی وجود ندارد. اینکه گمرکی در صادرات یک محصول تخصصی گردد به این معنی است که ارباب رجوع در انجام امور گمرکی اش راحت تر باشد، نیروهای مستقر در گمرک در شناخت آن محصول آموزش دیده باشند و استاندارد نیز همزمان بتواند اعمال نظر نمایند و چندین آیتم دیگر که یکی از آن ها فراوری میزان محصول خاص در یک استان است.

به گفته وی این موضوع باعث می گردد در بحث واردات نیز گمرک با همان ویژگی های خاص عمل نمایند،یعنی حساسیت های ویژه اعمال گردد، کارشناس حاضر در گمرک تخصصی با محصول صادراتی و یا وارداتی آشنایی تام داشته و از لحاظ آزمایشگاهی ، استاندارد ، بسته بندی و . . . نیز مورد تایید باشد.

وی مطرح کرد: علاوه بر این به لحاظ حمل و نقل و پرواز به کشورهای هدف نیز برای صادر نماینده دغدغه ای وجود نداشته باشد.

وی یکی از مسائل جدی برای صادرات برخی محصولات را ضعف آزمایشگاه های تخصصی مطرح کرد و گفت: خیلی از کالاهایی که باید از این استان صادر گردد به دلیل نبود یا ضعیف بودن آزمایشگاه های استاندارد در چالش زمانی می افتد.

ظفرنیا ادامه داد: مجبوریم محصول را برای تایید به مشهد یا تهران ارسال کنیم که این مورد روند صادرات را طولانی می نماید. این درحالی است که چندین سال قبل وقتی بازارچه یزدان هنوز فعالیت داشت برای صادرات خرما کارشناس اداره استاندارد در همان محل آزمایش های لازم را انجام می داد.

وی اضافه نمود: وقتی نام گمرک رسمی یا تخصصی را مطرح می کنیم باید دقت داشته باشیم که تمام زیرساخت های مربوط به آن فراهم شده باشد.

وی بیان داشت: اگر وزارت جهادکشاورزی مطرح میکند که قرار است در بیرجند گمرک رسمی زرشک داشته باشد باید اعلام کنم هم اکنون که گمرک تخصصی زعفران داریم صادر نمایندگان به دلیل مسائل پروازی و چندین دلیل دیگر ترجیح می دهند از مشهد صادرات انجام دهند.

ظفرنیا با اشاره به اینکه ضروری است برای راه اندازی گمرک رسمی زرشک از تجربه مسئولان گمرک استان استفاده گردد یادآور شد: زرشک در فهرست محصولاتی که باید گمرک رسمی داشته باشد قرار ندارد در این خصوص حتما جهادکشاورزی برنامه های ویژه ای دارد چرا که باید کوشش کند اول این کالا در فهرست گمرک تخصصی یا رسمی قرار گیرد.

انگار در به پایان رسیدن سرنوشت این محصول خاص در استان مطالعات مسئولان باید در حوزه های مختلف افزایش یابد چرا که هم اکنون برخی از کشاورزان به دلیل ایراداتی که آزمایشگاه مورد تایید جهادکشاورزی یا استاندارد از عنابشان گرفته اند حاضر شدند عناب را از بندرعباس صادر نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 97

به "اما و اگرهای گمرک تخصصی زرشک، زیرساخت ها فراهم نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگرهای گمرک تخصصی زرشک، زیرساخت ها فراهم نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید