کاهش صادرات خرما، نتیجه وضع عوارض است

به گزارش ایران 20 دانلود، فرشچیان گفت: سال جاری شاهد کاهش 270 تا 280 هزار تنی صادرات خرما بودیم که یکی از علت های آن عوارض صادراتی است.

کاهش صادرات خرما، نتیجه وضع عوارض است

به گزارش ، خرما یکی از اقلامی است که به مناسبت های مختلف حواشی آن در فضای عمومی جامعه، توسط رسانه ها بازتاب می یابد؛ یک بار به دلیل بالا رفتن قیمت این محصول عوارض صادراتی بر آن اعمال می گردد و بار دیگر برای تنظیم بازار داخلی. حدود هشت ماه بیشتر از آخرین عوارض صادراتی خرما نمی گذرد، تصمیمی که بیش از دو هفته دوام نیاورد و در نهایت با تصمیم کارگروه تنظیم بازار لغو شد.

تصمیم جدید برای اعمال عوارض صادراتی بر خرما در حالی است که فعالان مالی پیشتر مخالفت خود را با آن اعلام نموده بودند.

احمدرضا فرشچیان رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران در نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: سال 1397 فراوری خرما در کشور به 800 هزار تن رسید و حدود 380 هزار تن از این محصول صادر شد که حدود 50 درصد فراوری در راستا صادرات نهاده شد.

این مسئول اظهار کرد: سال جاری فراوری خرما به حدود یک میلیون تن می رسد، اما صادرات خرما هشت ماهه ابتدایی سال جاری حدود 100 هزار تن برآورد شده و این بدان معناست که صادرات این محصول با کاهش 270 تا 280 هزار تنی صادرات روبه رو شده است. کشور اکنون با حجم بالای موجودی خرما روبه روست و کالایی که مازاد فراوری داشته باشد، وضع عوارض سؤال برانگیز است؛ بنابراین پیش بینی شده که بخشی از کاهش صادرات خرمای سال جاری، نتیجه وضع عوارض بر این محصول در سال گذشته است.

دست اندرکاران این بخش معتقدند: نمی توان با یک چشم به تصمیم جدید برای خرما با تصمیم های قبلی نگاه کرد و نقطه مثبت ماجرا جایی است که مسئولان خبر اعمال عوارض صادراتی را دو ماه زودتر به اطلاع صادرنمایندگان رسانده اند. پیشتر تصمیمات به صورت ناگهانی و ضربتی اتخاذ می شد و صادرنمایندگان که در برابر عمل اجرا شده نهاده شده بودند، همیشه نسبت به این روش اعتراض داشتند.

او در انتها گفت: صادرنمایندگان و به صورت کلی بازرگانان همیشه درخواست داشته اند که تصمیمات این چنینی حداقل 6 ماه زودتر به آن ها اعلام گردد تا بتوانند درباره محصولات خود تصمیم گیری نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 757

به "کاهش صادرات خرما، نتیجه وضع عوارض است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش صادرات خرما، نتیجه وضع عوارض است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید