واکنش خودروسازان و قطعه سازان به نقدها تند رئیس کل بانک مرکزی

به گزارش ایران 20 دانلود، انجمن خودروسازان ایران و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در نشستی مشترک نسبت به اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر فشل خواندن صنعت خودروی کشور، واکنش نشان دادند.

واکنش خودروسازان و قطعه سازان به نقدها تند رئیس کل بانک مرکزی

ایسنا نوشت:) عبدالناصر همتی - رییس کل بانک مرکزی ایران - در اتاق بازرگانی ایران با مطرح کردن این سوال که در شرایط سخت اقتصادی چرا باید به بخش هایی که نتوانستند به قول های خود عمل نمایند؛ نقدیندگی اختصاص داد؟ اظهار کرد: خودروسازان در طول سالهای گذشته بارها نقدیندگی جدید دریافت کردند اما نه تنها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده که حتی از انجام تعهداتشان نیز ناتوان بودند. با این وجود من سال گذشته اعلام کردم که چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی و 844 میلیون یورو نقدیندگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار خواهیم داد تنها با این شرط که پس از یک سال تعهد بدهند که این مبلغ را پس می دهند، اما در عمل هیچ یک از آنها این تعهد را قبول نکردند و سوال این جا است که این خودروسازی فشل تا چه زمانی باید به همین شکل ادامه پیدا کند.

انجمن خودروسازان و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در نشستی مشترک در صبح امروز نسبت به این اظهارات، واکنش نشان دادند.

در این نشست احمد نعمت بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران- با بیان اینکه سرکوب اقتصادی تحمیل شده به خودروسازان زمینه ساز مسائل این صنعت شده است، گفت: رییس کل بانک مرکزی نمی داند ما دچار سرکوب قیمت هستیم، قیمت ها ثابت مانده و خودروسازان زیان ده شده اند. اگر این صنعت متوقف گردد، بایستی 12 تا 15 هزار میلیارد دلار خودرو وارد کنیم. از سال گذشته تاکنون قیمت مواد اولیه رشد قابل توجهی داشته است. این افزایش قیمت های وارده بر قطعات خودرو و قیمت گذاری دستوری سبب شده تا علیرغم مسائل تحریم ها، خودروسازان کشور زیان ده شوند.

در ادامه مازیار بیگلو - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو - با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر از هر زمانی احتیاج به وفاق و همدلی خودروساز و قطعه ساز حس می گردد، اظهار کرد: علاوه بر تحریم های خارجی، مسائل داخلی نیز همچون غرض ورزی ها، سوء نیت هایی را باعث می گردد که هدف ما شفاف سازی است. گزارش های کیفی خودروسازان در این مدت نیز گواه این موضوع است که حتی در شرایط بحرانی نیز از کیفیت فراوریات قطعه سازان کاسته نشده است. فرایند طولانی تامین مواد اولیه و هزینه هایی که در چند دهه به خودروسازان تحمیل شده، وضعیت صنعت خودرو را به این روز انداخته که ضروری است چرخشی در کار حاصل گردد و نگاه سودآوری، بنگاه داری و همچنین صنعت خودرو و قطعه تغییر کند تا با مرتفع شدن سوءمدیریت ها، از این پس شاهد زیان خودروسازان نباشیم.

فرهاد به نیا - سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو - نیز با بیان اینکه اگر واقعا مدیران این صنعت را نمی خواهند؛ واضح اعلام نمایند. گفت: در چند ماه اخیر کاملا برای همگان تعیین شد که خودروسازی ما کاملا دولتی اداره شده است. بعضی از مدیران و مسئولین از جمله بانک مرکزی نمی خواهند فراوری داخلی رونق بگیرد در غیر این صورت با دادن تسهیلات 24 درصد آن هم با دریافت سفته و سند با فراورینمایندگان رفتار نمی کردند در حالی که در کشور همسایه ما ترکیه به قطعه سازان تسهیلات شش درصد می دهند. مطمئن باشید به این صورت فراوری داخلی شکل نمی گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 486

به "واکنش خودروسازان و قطعه سازان به نقدها تند رئیس کل بانک مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش خودروسازان و قطعه سازان به نقدها تند رئیس کل بانک مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید