مرمت عمارت والی کهره با اعتبارات استانی به خاتمه رسید

به گزارش ایران 20 دانلود، مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از سرانجام یافتن مرمت عمارت والی کهره بخش هلیلان در شهرستان چرداول اطلاع داد.

مرمت عمارت والی کهره با اعتبارات استانی به خاتمه رسید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام امروز 26 آذر 97 با اعلام این خبر اظهار کرد: مرمت عمارت والی کهره در بخش هلیلان شهرستان چرداول با اعتبارات استانی به خاتمه رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام ضمن بیان اینکه شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی در سال 97 توضیح خدماتی را برای مرمت این عمارت تصویب و برای اجرا به پیمانکار ابلاغ شد، اضافه نمود: از جمله عملیات مرمتی که بر روی این اثر تاریخی اجرا شد می توان به حفاری و گود برداری داخل کانال، خاکریزی محل های حفاری شده، تخریب دیوار سنگی و حفاری و گود برداری دیوار حیاط منتهی به استخر، لوله گذاری از نوع لوله سیمانی به طول 6 متر در محل حفاری شده و اتصال آن به فاضلاب روستا لوله گذاری pvc به قطر 10 اینچ از لوله فشار قوی با اتصالات مربوطه اشاره نمود.

شنبه زاده اضافه نمود: از دیگر عملیات اجرایی انجام شده بر روی عمارت والی کهره هلیلان اجرای ملات سیمانی در کف کانال به طول 55متر و ضخامت 5 سانتی متر و لیسه ای کردن سطح آن در داخل کانال - جوشکاری و تهیه تور و فنس در سر در درب ورودی حیاط و ایمن سازی آن - تسطیح و ساماندهی محوطه - تهیه و اجرای بتن کف استخر است.

او توضیح داد: عمارت والی کهره با مجموعه بناها شامل دو بنای زیباست که دولت سرا و محل حکمرانی و والی گری علیرضاخان ابوقداره ملقب و معروف به شهاب الدوله، فرزند حسینقلی خان والی پشت کوه، و عبدالحسین خان ابوقداره آخرین والی محلی منطقه هلیلان و مناطق تابعه آن بوده است.

شنبه زاده ادامه داد: بنای شمالی دارای معماری ساده تر اما قدمت بیشتر است. عمارت والی نشین دارای چهار عدد ستون روی ایوان بیرونی با نقش های گچ بری انسانی، حیوانی و گیاهی بر روی سرستون هاست و دو عدد گچ بری طاووس که رنگ آمیزی شده و در ایوان بیرونی به صورت قرینه بر سردر ورودی اتاق های شرقی و غربی نصب شده اند زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است. سقف این بناها از چوب است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در خاتمه گفت: در صورت وجود سرمایه گذار ، عمارت والی کهره جهت اقامتگاه سنتی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

بنای تاریخی عمارت کهره به شماره 26011 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 260

به "مرمت عمارت والی کهره با اعتبارات استانی به خاتمه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت عمارت والی کهره با اعتبارات استانی به خاتمه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید