دلال ها تهدیدی برای توریسم درمانی خوزستان

به گزارش ایران 20 دانلود، به گزارش خبرنگاران، در سال های اخیر و به دنبال سقوط رژیم بعث در کشور عراق و تسهیل ورود و خروج مردم عراق به داخل کشور، بیماران بی شماری از کشور عراق، ایران را به عنوان کشوری برای درمان و معالجه انتخاب کرده اند و به دلیل اشتراکات بی شمار فرهنگی و مذهبی نوعی رضایتمندی در بیماران کشور عراق ایجاد شده است.

دلال ها تهدیدی برای توریسم درمانی خوزستان

در این بین استان خوزستان به علت هم مرز بودن با کشور عراق و اشتراکات بیشتر با مردم این کشور، نسبت به سایر استان های ایران، بیشترین حجم ورود بیماران عراقی را به خود دیده است به گونه ای که این روزها بیمارستان های خوزستان به خصوص بیمارستان های خصوصی اهواز با انبوه بیماران عراقی روبرو هستند و دیدن بیماران عراقی یک امر عادی و طبیعی در این مراکز درمانی تبدیل شده است.

این در حالی است که برخی بیماران عراقی حتی فامیل و اقوامی در استان خوزستان دارند و این امر زمینه رونق بیشتری را برای حضور بیماران عراقی یا همان رونق صنعت گردشگری سلامت را به همراه داشته است.

توریسم درمانی صنعتی رو به رشد

هم اکنون طبق آمار موجود، صنعت گردشگری درمانی در جهان صنعتی با رشد انفجاری است که درآمدی بالغ بر 100 میلیارد دلار در سطح جهانی تولید می کند. از این رو بسیاری از کشور از جمله کشور از جمله تایلند، هند و اخیرا امارات و ترکیه تلاش های گسترده ای برای مبدل شدن به یک قطب گردشگری درمانی آغاز نموده اند.

از جمله رقبای ایران در امر توریسم درمانی در منطقه می توان به کشورهای هند، سنگاپور، ترکیه، امارات و اردن اشاره کرد که برای جذب بیماران کشورهای آسیایی مشغول برنامه ریزی هستند. سنگاپور یکی از مقاصدی است که بسیاری از بیماران برای انجام جراحی های مهم به آن می اندیشند و هر سال حدود یک میلیون و 500 هزار نفر با اهداف درمانی به این کشور سفر می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص توسعه گردشگری سلامت در خوزستان اعلام کرد: خوزستان در خصوص گردشگری در دو حوزه توانایی دارد. به لحاظ مسائل طبیعی و تاریخی و به لحاظ گردشگری پزشکی این استان جایگاه بالایی دارد و می تواند مقصد جذابی برای بیماران کشورهای خارجی به خصوص عراقی باشد.

جایگاه مناسب خوزستان در بحث سلامت

اسماعیل ایدنی تأکید کرد: همه عوامل و تجهیزات در حوزه سلامت هم در بیمارستان های دولتی و هم در بیمارستان های خصوصی وجود دارد و اکنون بیمارستان های خوزستان بر اساس اعتبار سنجی وزارت بهداشت در جایگاه مناسبی قرار دارند.

ایدنی با اشاره هزینه های عمل جراحی در خوزستان گفت: قیمت خدمات پزشکی به رغم تبلیغات سو، بسیار ارزان تر از سایر کشور ها است زیرا در خوزستان سالانه 17 هزار عمل جراحی صورت می گیرد که این نشان می دهد که بیماران بقیه استان ها هم تمایل دارند در خوزستان مورد جراحی قرار بگیرند.

وی همچنین در خصوص هتلینگ بیمارستان های استان خوزستان اظهار کرد: کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان های خوزستان بهبود چشمگیری یافته است و تا آخر سال نیز هتلینگ هر 19 بیمارستان دولتی علوم پزشکی سراسر استان به اتمام خواهد رسید که در جذب گردشگر سلامت تأثیر به سزایی دارد.

ایدنی اضافه نمود: بیماران خارجی که برای درمان به خوزستان وارد می شوند باید به راحتی به خدمات درمانی با هزینه های معین آشنایی پیدا می کند تا دچار سردرگمی نشوند. باید راهکارهایی جذب توریست درمانی را در خوزستان فراهم کرد. به طور مثال عراق از جمله کشورهایی است که سامانه سلامت آن ضعیف است و خوزستان می تواند کارهای زیادی در این حوزه در این کشور انجام دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین تأکید کرد: باید اعتبار معینی برای این کار در خوزستان در نظر گرفته شود و دانشگاه علوم پزشکی در کنار بخش خصوصی می تواند به بخش توریسم درمانی وارد شود.

15 میلیون ارزی آوری فقط در خوزستان

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز ضمن بیان اینکه توسعه گردشگری سلامت یک فرصت بی نظیر برای استان به شمار می رود در خصوص اقدامات اجرا شده در راستای توسعه و رونق گردشگری سلامت، اظهار کرد: توریسم درمانی در سال 93 تا ابتدای سال 94 در خوزستان 15 میلیون دلار ارزآوری داشت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل آن بیش از 20 درصد افزایش را نشان می دهد.

دکتر مهران حق پرست اضافه نمود: سال گذشته بیش از پنج هزار و 500 بیمار از کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس برای درمان بیماری های خود از جمله قلب و عروق، کلیه و مجاری ادراری، داخلی، جراحی، نازایی و ... به بیمارستان های استان خوزستان مراجعه کردند که این آمار جدا از آمار حجم گسترده و تعداد زیاد بیماران سرپایی است و مجموع بیماران سرپایی و بستری رقم قابل ملاحظه ای را نشان می دهد.

وی از فعالیت 6 شرکت خوزستانی فعال در زمینه گردشگری سلامت در کشور عراق خبر داد و گفت: قراردادهای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بین استان خوزستان و استان های میسان و بصره عراق منعقد شده است.

دلال ها در این حوزه هم هستند

اما نکته ای که در کنار حضور بیماران عراقی در بیمارستان ها و مطب ها به خوبی دیده می شود؛ حضور برخی افراد در کنار آنها است که نشان می دهد این افراد در واقع کار اعزام و هماهنگی های معالجه بیماران عراقی را انجام می دهند.

این افراد که به نوعی می توان اسم آنها را دلال سلامت گذاشت در مدت اخیر بر تعداد آنها اضافه نموده شده و بی شک هزینه یک اعزام و درمان را برای بیماران عراقی افزایش داده اند زیرا آنها نیز در این میان باید پولی به جیب بزنند و به گفته برخی افراد مطلع این افراد در این مدت توانسته اند به سود سرشاری دست پیدا کنند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این خصوص از راه اندازی سامانه رهگیری الکترونیکی بیماران از مرحله ورود به کشور تا انجام مراحل درمان و خروج از کشور خبر داد و اضافه نمود: خوشبختانه بیمارستان ها و مراکز درمانی داوطلب در سطح استان خوزستان پس از اعلام آمادگی رسمی برای پذیرش بیماران خارجی، در راستای ارتقای کیفیت خدمات درمانی و معرفی ظرفیت ها و توانمندی های خود در خارج از کشور از طریق اقدامات مختلف زمینه ساز رقابت مراکز درمانی در بهبود کیفیت ارائه خدمات درمانی شده و هم وطنان ما نیز از تبعات مثبت این اقدامات بهره مند خواهند شد.

حق پرست در تشریح اهم چالش های موجود اظهار کرد: یکی از مواردی که بحث گردشگری سلامت کشور را با چالش جدی روبرو نموده است وجود افراد غیرمتخصص در این عرصه است که علاوه بر اینکه گردشگری سلامت را با خطر جدی روبرو نموده، با اقدامات غیراخلاقی وجهه نظام بهداشت و درمان کشور را نیز نزد افکار گردشگران خارجی به مخاطره انداخته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افرادی تحت عنوان دلال بدون هیچ گونه صلاحیت علمی و تخصصی در حوزه بهداشت و درمان و حتی مهارت در امر گردشگری صرفاً با هدف سودجویی در نقاط مختلف کشور از جمله استان خوزستان در حال فعالیت هستند، اضافه نمود: این امر نه تنها باعث ضربه به فعالیت گردشگری سلامت کشور شده است بلکه متأسفانه به علت سوءاستفاده های اجرا شده وجهه نظام سلامت کشور در میان اتباع خارجی را به خطر انداخته است. به همین دلیل وزارت بهداشت با هماهنگی سایر ارگان های مسئول در حال سر و سامان دادن به ورود گردشگر سلامت به کشور هستند.

حق پرست در ادامه برخی از اقدامات اجرا شده در یک سال اخیر را برشمرد و گفت: به خصوص در یک سال اخیر جلسات متعددی با اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استانداری، سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، منطقه آزاد اروند، سازمان نظام پزشکی، بیمارستان ها و مراکز درمانی داوطلب فعالیت در این حوزه برگزار گشت که نتایج خوبی برای استان به همراه داشت.

وی اضافه نمود: در نهایت 19 بیمارستان استان (18 بیمارستان از اهواز و بیمارستان شهید چمران سوسنگرد) به طور رسمی آمادگی خود را برای پذیرش بیماران خارجی اعلام نموده و به منظور ثبت اطلاعات بیماران در سامانه آواب از سوی وزارت بهداشت نام کاربری و رمز عبور ویژه دریافت کردند.

مدیر گردشگری سلامت در پایان گفت: پروسه ثبت نام 15 آژانس مسافرتی و گردشگری و 6 شرکت خدمات گردشگری سلامت به انجام رسیده و گام های بعدی در دست اقدام است.

به هر حال وجود چنین دلال های غیر متخصص در دراز مدت می تواند موجب آسیب به پیکره توریسم سلامت در خوزستان شود که در این رابطه لازم است سازوکارهای ساماندهی این افراد پیش بینی و اجرا شد.

گزارش: محراب علوی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 785

به "دلال ها تهدیدی برای توریسم درمانی خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلال ها تهدیدی برای توریسم درمانی خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید