خبرنگاران تولید چوب شفاف از پوست پرتقال

به گزارش ایران 20 دانلود، تهران- خبرنگاران- محققان سوئدی نوعی جدید از چوب شفاف از ترکیب پوست پرتقال و دیگر مرکبات تولید کرده اند که می تواند روزی جایگزین پنجره های استاندارد شیشه ای شود.

خبرنگاران تولید چوب شفاف از پوست پرتقال

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران از روزنامه دیلی میل، محققان مؤسسه سلطنتی فناوری کی .تی .اچ در سوئد این نوع چوب شفاف تجدیدپذیر را با استفاده از عصاره پوست مرکبات تولید کرده اند که باعث شفافیت بیشتر آن می شود.

پلیمرهای موجود در دیواره های سلول چوب که لیگنین نامیده می شود، از عبور تقریباً تمام نور جلوگیری می کند. این محققان با جایگزینی لیگنین با روغن مشتق شده از پوست پرتقال و سایر ضایعات مرکبات، ماده ترکیبی ایجاد کردند که تقریباً 90 درصد شفاف بوده و بسیار سازگار با محیط زیست است.

این محققان پیش بینی کرده اند که این چوب می تواند کاربردهای مختلفی از جمله در پنجره های هوشمند، مصارف گرمایی و حتی لیزرهای چوبی داشته باشد.

محققان برای تبدیل چوب به یک کامپوزیت شفاف، لیگنین و پلیمر موجود در دیواره سلول های گیاهان که استحکام گیاه را باعث می شود و بیشترین میزان نور را جذب می کند از آن خارج کردند. سپس دیواره های سلول با گزینه دیگری که به نور اجازه عبور می دهد، دوباره پرمی شوند.

گروهی از محققان در سراسر جهان به یافته های جالبی در مورد چوب ها رسیده اند که نشان می دهد چگونه با تغییر ترکیبات پیچیده چوب می توان ویژگی های کاملا جدیدی به آن داد. این تغییرات شامل از بین بردن پلیمرها برای شفاف شدن آن، افزودن نانوذرات نیمه هادی برای درخشش آن در برابر اشعه ماورابنفش و افزودن پلیمرهای تغییر فاز دهنده برای ذخیره و آزادسازی گرما توسط این چوب ها است.

دانشمندان موسسه فناوری سوئد در این زمینه پیشتاز بوده اند و اولین چوب شفاف خود را در سال 2016 تولید کردند. اکنون محققان در این کامپوزیت جدید، آکریلات لیمونین، یک مونومر ساخته شده از روغن استخراج شده از پوست پرتقال و سایر مرکبات را جایگزین لیگنین کردند.

سلین مونتاناری دانشجوی دکترا و محقق اصلی این مقاله می گوید: لیمونین را می توان از ضایعات تجدیدپذیری مثل پوست پرتقال در کارخانه های آب پرتقال به دست آورد.

این مونومر برای پرکردن منافذ خالی چوب استفاده شد و شفافیت فوق العاده ای به وجود آورد. در یک چوب با قطر 1.2 میلی متر 90 درصد شفافیت ایجاد شد که از کارهای قبلی این گروه خیلی بهتر بود. همچنین استحکام 174 مگاپاسکال و انعطاف پذیری (کشش) 17 گیگاپاسکال به آن داد که به گفته محققان برای مصارف ساخت و ساز مناسب است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1659

به "خبرنگاران تولید چوب شفاف از پوست پرتقال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تولید چوب شفاف از پوست پرتقال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید