برای نخستین بار عملیات اتصال اتوماتیک در مدار ماه توسط چین انجام شد

به گزارش ایران 20 دانلود، صعودگر چانگ ای 5 با موفقیت با مدارگرد ماه دیدار کرد تا چین نه تنها برای آوردن نمونه خاک ماه به زمین پس از بیش از 40 سال آماده باشد، بلکه برای نخستین بار یک دیدار کاملا اتوماتیک را در مدار ماه انجام دهد.

برای نخستین بار عملیات اتصال اتوماتیک در مدار ماه توسط چین انجام شد

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

این دیدار در تاریخ 6 دسامبر ساعت 05:42 به وقت پکن (01:12 روز 16 آذر به وقت تهران) انجام شد. این موفقیت یک گام مهم دیگر در جهت دستیابی چین به 2 کیلوگرم نمونه خاک ماه است که تازه ترین نمونه ها از این قمر زمین خواهد بود. تجزیه وتحلیل آزمایشگاهی این مواد می تواند اسرار تاریخچه نزدیک ترین همسایه آسمانی ما را روشن تر کند.

فضاپیمای چانگ ای 5 با جهار ماژول روز 23 نوامبر (4 آذر) به فضا پرتاب شد و سومین فرود چین در سطح ماه را در اول دسامبر (11 آذر) انجام داد. پس از جمع آوری نمونه ها ماژول 2 کیلوگرمی صعودگر در تاریخ 3 دسامبر از ماه برخاست و 6 دقیقه بعد به مدار رسید تا برای دیدار با مدارگرد و کپسول بازگشت به زمین آماده باشد. در همین حال سطح نشین همچنان به کاوش در سطح ماه مشغول است و پرچم چین را هم در قمر زمین برافراشته است.

برای بازگردانی صحیح نمونه به زمین باید یک اتصال اتوماتیک بین صعودگر و مدارگرد انجام می شد. موضوعی که دو روز بعد صورت گرفت و صعودگر با موفقیت در کنار مدارگرد پهلو گرفت. پیش از این در مأموریت های ماه چنین مانوری به صورت رباتیک انجام نشده بود و این یکی از آزمایش های جدیدی بود که توسط مهندسان چینی انجام شد. پیش از این چنین دیداری در مدار ماه فقط در مأموریت های سرنشین دار آپولو اما به با راهنمایی فضانوردان صورت گرفته بود.

پنگ جینگ (Peng Jing) معاون طراحی چانگ ای 5 در این زمینه گفته بود: این اولین بار در تاریخ است و بسیار سخت خواهد بود. موقعیت نسبی این دو فضاپیما باید با دقت کمتر از 5 سانتی متر کنترل گردد. با توجه به فاصله 380 هزار کیلومتری زمین و ماه و تأخیر زمانی در برقراری ارتباط با کاوشگر عملیات اتصال باید به صورت اتوماتیک انجام می شد.

این موفقیت همچنین گامی رو به جلو برای برنامه های آینده اعزام فضانوردان به ماه است. لیو رن (Liu Ran) میدر مرکز برنامه های فضایی کاوش های ماه در اداره ملی فضایی چین گفت: دیدار و لنگر انداختن، همراه با دیگر عملیات این مأموریت مانند فرود و برخاست و بازگشت، همه از بخش های مهم در مأموریت های سرنشین دار به ماه هستند. این یک پایه فنی برای پروژه های آینده ما در کاوش اعماق فضا و مأموریت های ماه است.

عملیات اتصال (Docking) از یک مکانیزم گیره در یک طرف و یک میله افقی در طرف دیگر استفاده می کرد. نمونه ها حدود 30 دقیقه پس از پهلو دریافت، به کپسول بازگشت به جو که به مدارگرد متصل است، منتقل شدند. در نهایت مدارگرد چانگ ای 5، صعودگر را رها نموده و برای بازگشت به زمین آماده می شوند.

نمونه های ماه بلافاصله به خانه بازنمی گردند. مدارگرد چانگ ای 5 باید حدود یک هفته در مدار ماه منتظر بماند تا در یک پنجره زمانی مناسب موتورهای خود را شلیک نموده و سفر 112 ساعته خود را به سمت زمین شروع کند تا در Siziwang در مغولستان داخلی فرود آید. انتظار می رود که فرآیند ورود و فرود کپسول بازگشت در حدود 17 دسامبر (27 آذر) انجام گردد. با توجه به اینکه فضاپیماهای بازگشتی از ماه سریعتر از فضاپیماهای مستقر در مدار پایین زمین (LEO) ازجمله سفرهای ایستگاه فضایی بین المللی هستند، ماژول بازگشتی چانگ ای 5 هنگام ورود یک بار از جو خارج می گردد تا برای بتواند سرعت خود را برای بازگشت آتشین به جو کاهش دهد.

چین پیش از این در مأموریت آزمایشی چانگ ای 5 تی1 (Change 5 T1) دقیقا چنین بازگشتی را از ماه را انجام داده است. اگر همه چیز خوب پیش برود، نمونه های مهروموم شده به آزمایشگاه های ویژه برای انجام آزمایش های رادیومتریک، ایزوتوپی، آنالیز ترکیبات و دیگر آزمایش ها منتقل می شوند تا نتایج علمی تازه ای از پیشینه ماه و حتی منظومه شمسی به دست آید.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از لحظه ای دیدار صعودگر و مدارگرد مأموریت چانگ ای 5 چین

Credit: CNSA/CLEP

منابع: Space, CBS News

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: iran20download.ir شناسه مطلب: 1375

به "برای نخستین بار عملیات اتصال اتوماتیک در مدار ماه توسط چین انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای نخستین بار عملیات اتصال اتوماتیک در مدار ماه توسط چین انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید